VyK: Jäsenetukeskustelu

Hatulla on hyviä pointteja. Sitä täytyy silti vielä miettiä, kuinka iso painoarvo annetaan ei-jäsenten mielipiteille sellaisissa asioissa jotka eivät heitä koske. Tarkoitan, että ei-jäsen joka kuitenkin osallistuu miitteihin on toki niiden joukossa joiden mielipiteitä kannattaa kuunnella kun miittiasioista päätetään, mutta ei-jäsen joka ei koskaan käy miiteissä ja silti ilmaisee aiheesta mielipiteensä... noh, tokihan ehdotuksia kannattaa aina kuunnella, mutta on eri asia kannattaako sellaisen mielipiteen antaa vaikuttaa päätöksenteossa. Samaten tässä tapauksessa se, että aktiivisesti miittaava jäsen vastustaisi käytäntöä josta ei hänelle ole mitään haittaa ei taida kauheasti vaakakupissa painaa. En nyt myöskään tiedä onko vastustus vielä ollut erityisen laajaa, pikemminkin äänekästä (ja todellakin osittain tahoilta joihin päätös ei mitenkään vaikuttaisi). Foorumia koskevia isoja päätöksiä tehtäessä pitääkin sitten toki kuunnella tasapuolisesti kaikkia mielipiteitä, koska se kaikkia koskettaa. :)


(iTunesini soittaa Hatulle S&G:n kontubiisiä ihan sattumalta, lol.)
 
Nerwen sanoi:
Tarkoitan, että ei-jäsen joka kuitenkin osallistuu miitteihin on toki niiden joukossa joiden mielipiteitä kannattaa kuunnella kun miittiasioista päätetään, mutta ei-jäsen joka ei koskaan käy miiteissä ja silti ilmaisee aiheesta mielipiteensä...
Mutta eikö tämä ole ristiriidassa juuri sen kanssa, että yhdistys yrittää hakea uusia jäseniä ei-jäsenistä ja ei-miitti-kävijöistä? Kai ideana oli, että kuunnellaan kaikkia kaikissa asioissa, kun kyseessä on kuitenkin laajemmin yhdistyksen tukeminen eikä pelkästään miitti-asia? Vai menikö minulta nyt täysin ohi tämä "VYK yrittää tukea Kontua eikä pelkästään miittejä"...
 
Muistakaa että kaikki meistä hallituksenkaan jäsenistä ei puhu suoranaisesti yhdistyksen tai hallituksen edestä, eikä jokaista tänne tulevaa viestiämme ole hiottu loppuun asti. Olette erinomaisia löytämään jokaisen virheen joka viesteistämme löytyy, joten hallitus alkanee tästä lähin katsoa vastauksiaan keskitetymmin, jotta esille tulee lopulta hallituksen virallinen näkökulma, eikä (useamman) hallituksen jäsenen epävirallinen näkökanta. Tällä tavoin ainakin toivottavasti tulee vähemmän tarvetta sanavalinnoista tai hetken ajattelemattomuudesta johtuvista asioista huomauttamiseen ja kyseenalaistamiseen.

Ja kuten viestistäni käy ilmi, on tämä vasta alustava ajatus tämäkin, jota ei ole vielä viety edes koko hallituksen tietoisuuteen, mutta toivottavasti jokseenkin hyvä ennuste siitä mitä on odotettavissa.
 
Hathaldir sanoi:
Olen muuten ehdottomasti anonyymin palautelaatikon kannalla, ja Pagban ehdotus Tikin nakit... kutsumisesta sen vastuulliseksi hoitajaksi on erinomainen.

Kah, minä vanha nakkimakkaran (ihan oikeesti oikeesti) ystävä tämmöisen kommentin näin ja oitis ihmettelemään, mistä kysymys. No, löytyi kauvempaa Darth Pagban aloite, joten jotenkin tajunnen ajatuksen, vaikka tuskin täysin.

Mutta jos minusta jotakin apua siihen, ettei höyrynpaine liian korkealle kohoaisi, olen käytettävissä. Kertokaa vain mitä tehdä.

Ja totta: en ole tosiaankaan liittymässä yhdistykseen enkä sen koommin hallitukseen pyrkimässä tämän Ajan kuluessa, jos oikein tulevaisuuden olen nähnyt. Joten qlun tiukasti puolueettomien puolueeseen - mutta suhtaudun myönteisesti kaikkeen ja kaikkiin. Piece, bros. and ssrs!
 
Merri sanoi:
Olette erinomaisia löytämään jokaisen virheen joka viesteistämme löytyy, joten hallitus alkanee tästä lähin katsoa vastauksiaan keskitetymmin...
Tämä nyt varmaan taas koetaan tuollaiseksi virheiden etsimiseksi, mutta sanon nyt kuitenkin: ainakaan minun tarkoitukseni ei ole lukea jokaista hallituslaisen viestiä käsiäni yhteen hieroen ja hykerrellen, että mistäpä nyt löytäisin kohdan johon tarttua ja sittenpä näyttäisin niille häh-häh-hää...

Enkä usko, että kukaan muukaan hakemalla hakee "virheitä". Mutta eikö keskustelun idea ole, että kysytään tarkentavia kysymyksiä, jos jokin asia on jäänyt epäselväksi? En minä tiedä, oliko esimerkiksi se Nerwenin viestin kohta, jota lainasin, erityiseti "virhe". Ehkäpä minä olen ymmärtänyt jotain väärin. Eikö tällaiset väärinkäsitykset kannatakin selvittää, ilman että hallituslaiset kokevat sen "virheiden löytämiseksi"?

Tämä keskustelu on todella kireä. Pahoittelen edellisen viestin kysymystäni.
 
Täytynee heittää tämä vielä erilliseksi lisäviestikseen: minulla on ollut todella stressaava työviikko, joten se ei voi olla heijastumatta kirjoitustyylissäni.. Minulle ei ole taidettu antaa koko viikon aikana positiivista palautetta, yritä sitten olla iloinen hobitti. Tälle taas en taas voi muuta kuin neuvoa ottamaan tekstini rennommin: en oikeasti tarkoita kärkkäitä kohtia niin pahasti, mutta olen tällä hetkellä lähes onnellisen sokea niille (tai sille miten negatiivisesti ne tulevat).

Laitetaan tähän vielä, että Incánuksellakaan ei ole ollut helppoa kritiikin kanssa, koska hän tuntee olevansa vastuussa yhdistyksestä ja siitä, että tilanne on nyt niin sekava ja tiukka kuin on. Ja kun asia on sydäntä lähellä, eikä tule kylliksi positiivista palautetta, niin ei se hyvääkään tee.
 
Thali sanoi:
Nerwen sanoi:
Tarkoitan, että ei-jäsen joka kuitenkin osallistuu miitteihin on toki niiden joukossa joiden mielipiteitä kannattaa kuunnella kun miittiasioista päätetään, mutta ei-jäsen joka ei koskaan käy miiteissä ja silti ilmaisee aiheesta mielipiteensä...
Mutta eikö tämä ole ristiriidassa juuri sen kanssa, että yhdistys yrittää hakea uusia jäseniä ei-jäsenistä ja ei-miitti-kävijöistä? Kai ideana oli, että kuunnellaan kaikkia kaikissa asioissa, kun kyseessä on kuitenkin laajemmin yhdistyksen tukeminen eikä pelkästään miitti-asia? Vai menikö minulta nyt täysin ohi tämä "VYK yrittää tukea Kontua eikä pelkästään miittejä"...
Hmm. Tarkennetaan. Koitin olla hiukan epämääräinen, koska pelkään että joku luulee minun puhuvan juuri hänestä, eikä se ole tarkoitus. Otetaan esimerkki. Henkilö z sanoo "en ole yhdistyksen jäsen enkä koskaan aio liittyäkään, mutta minusta on ihan typerää että teette näin ja näin". Mikäli z:lla on perusteluja mielipiteelleen, ja ne vaikuttavat järkeviltä, kannattaa ne toki ottaa huomioon. Mutta jos kyse on vain huutelusta (jota Konnussa on tapahtunut jo vuosia ennen ensimmäisiä yhdistyspuheita), niin semmoiset kommentit kannattaa jättää omaan arvoonsa. Liittymisestä kannattaa toki tehdä houkuttelevaa, mutta trolleja on turha yrittää miellyttää. Kontulaisiinkin, jotka sentään ovat kokemusteni mukaan keskimääräistä fiksumpaa joukkoa, mahtuu niitä jotka vastustavat kaikkea vastustamisen vuoksi, tämä on nähty aikoinaan mm. irccisääntöjä laadittaessa.
 
Incánus sanoi:
Mielipiteitä on vaihdettu puolin ja toisin, eikä uusia näkökulmia
tähän yhteen asiaan ole tullut enää hetkeen. Hallitus on saanut
selvän viestin siitä, millaisia mielipiteitä miittimaksuasia herättää,
eikä mielestäni ole enää mitään syytä (ei ole ollut enää hetkeen)
jatkaa aiheesta vänkäämistä. Kaikki uudet näkökulmat ja mielipiteet
sekä kommentit ovat aina tervetulleita, mutta toivon, että vältymme
tämän kaltaiselta bolemiikilta tulevaisuudessa. Kyseessä on
kuitenkin jäsenetukeskustelu ennen kaikkea, eikä
miittimaksukeskustelu.
Todellakin. Tämä keskustelu on venynyt aivan mahdottomiin mittoihin vaikka uutta asiaa ei ole tullut enää hetkeen. Hathan ehdotus oli varteenotettava, olen itsekin niillä linjoilla että jos tämä miittimaksuasia herättää näin äänekästä vastarintaa niin miksi sitten turhaan ottaa sitä käyttöön? Hallitus epäilemättä käsittelee asiaa 10.3 klo 20 pidettävässä irc-kokouksessa (ks. erillinen topik), jonne ovat muuten kaikki tervetulleita kuuntelemaan.

Tämä topikki lienee kuitenkin syytä palauttaa alkuperäisen otsikkonsa alle eli jäsenetuihin. Ideoita jäseneduiksi nimittäin kaivataan edelleen. Kuten on jo monta kertaa käynyt ilmi yhdistyksen rahalliset varat eivät ole kovin suuret, joten jäsenetujen tulisi näin alkuun olla joko ilmaisia tai hyvin halpoja. Jäsenedut ovat kuitenkin ollennainen osa, ilman niitä emme saa houkuteltua uusia jäseniä mukaan.

Pahoittelen myös omasta puolestani mikäli viestini ovat herättäneet pahaa mieltä tai ärsytystä muissa keskustelijoissa. Olen pyrkinyt pysymään poissa kiivaimmasta väittelystä, mutta eihän sitä koskaan tiedä. Tämän episodin jälkeen kaikki hallituslaiset epäilemättä kiinnittävät enemmän huomiota viesteihinsä. Kyllä mekin tässä pikkuhiljaa opimme yhdistystoiminnan kultaisia sääntöjä. :wink:
 
Hathaldir sanoi:
Ehdotan siis, että miittimaksuja ei toistaiseksi muuteta kenenkään osalta. Sen sijaan ehdottaisin "<i>lettumaksua</i>". Jos jokaisessa yhdistyksen miitissä tarjotaan jotakin herkkua, yleensä epäilemättä lettuja, ne voisi tarjota yhdistyksen jäsenille ilmaiseksi. Ei-jäsenet sen sijaan saisivat maksaa niistä sen pari euroa (käteisellä jollekin läsnäolevalle hallituksen jäsenelle, joka laittaa vastaavan summan tilisiirtona omalta tililtään yhdistykselle). Hinta ei edes hirvitä, ostakaapa tuoreita lettuja hillon kera vaikkapa jostakin julkisesta kesäisestä ulkotapahtumasta. Ilman lettujakin voi nauttia miitistä täysillä, ja omia herkkujahan saa paikalle tuoda omalla kustannuksellaan kuka vain (ja yleensä niitä tuodaan huomattavasti paria euroa suuremmalla budjetilla). Kuitenkin lettuja alkaa tehdä mieli kun niitä paistetaan, ja siinä on yhdistyksellä täydelliseen vapaaehtoisuuteen perustuva keino ansaita rahaa.

Mikäli jollekin on jäänyt epäselväksi, niin 10.3 pidetyssä hallituksen kokouksessa päädyttiin alustavasti Hathan suunnitelman kannalle, joten miittimaksut pysyvät näillä näkymin ennallaan. :)
 
Haluaisin nyt varmuuden vuoksi vielä julkisesti selventää, että edellisessä viestissäni epäonnistuneesti puhuin kahdesta eri asiasta yhtä aikaa. Tarkoitukseni ei ollut osoitella ketään tähän keskusteluun osallistunutta siivenkärjellä ja syyttää trollaamisesta. Olen kovin pahoillani tapahtuneista väärinkäsityksistä ja pyydän nöyrimmästi anteeksi huolimatonta tekstiäni.

Muistetaanhan kaikki, että yhdistys on vain työkalu jolla tästä yhteistöstä koitetaan tehdä vieläkin potrempi paikka. Ei anneta sen häiritä normaalia kontuilua. :)
 
Tungenpa taas kuononi asioihin joiden tämän hetkisestä tilasta en tiedä mitään. (En ole kovin aktiivisesti yhdistyksen tilannetta seurannut ja tämän keskustelun edellisestä viestistä on jo aikaa joten tilanne voi minun tietämättäni tällä hetkellä olla ihan mikä vain, enkä tiedä mitä on päätetty vai onko mitään.)

Itsestä kuitenkin tähän mennessä parhaalta ovat kuulostaneet jäsenille suotavat pienimuotoiset edut netissä (mitä ne sitten olisivatkaan), jotka eivät kuitenkaan liiaksi nosta jäsenten arvoa muiden silmissä. Tällainen pieni ns "turha" sälä varmasti voisi olla se joka tuuppaisi ainakin nuorempia kontulaisia jotka ovat kahden vaiheilla liittymisensä kanssa, liittymään. Esim. joku kuva profiilissa tms. Itseä ainakin nuorempana kiinnostivat moiset asiat.

Noista miittimaksuista en sano mitään kun niistä nyt on jo keskusteltu ja mielipiteitä kuultu. Paitsi sen, että olipa lopullinen päätös mikä tahansa (ehdotetuista) se ei minun miittiin osallistumiseeni vaikuta :)
Sen sijaan tuo lettu idea kuulosti lupaavalta. Itsellä kävi mielessä jotain saman tyylistä jo ennen kuin olin tuohon viestiin asti lukenut. Eli jotain pientä juttua miitin sisällä, mikä jäsenille on ilmainen ja ei jäsenillekin kohtuullisen halpa. Silloin miitti pysyisi edelleen "kaikkien kontulaisten" juttuna ja yhdistys tarjoaisi sen sisällä jonkin "palvelun tai jutun" johon myös muilla olisi mahdollisuus osallitua ja tukea sillä yhdistyksen toimintaa. Ja jos syystä tai toisesta ei tahdo niin ei ole pakko.
 
Kiintiö miitteihin yhdistysläisille, erityisesti Vesilahtimiitteihin! Kolmestakymmenestä vapaasta paikasta erotettaisiin viisi paikkaa, joita vain yhdistyksen jäsenet saisivat varata. Loput 25 paikkaa olisivat kaikkien varattavissa. Pääosa paikoista varattaisiin ensin ja sopivan yhdistykseenliittymistauon jälkeen kiintiöpaikat. Jos kiintiöpaikkoja jäisi yli, ne annettaisiin yleiseen jakeluun.
 
Kuulostaa näin äkkiseltään vähän hankalalta, mutta en ehkä osaa ajatella asiaa käytännössä. Eli tarkoitat että ne 25 paikkaa jaetaan normaalisti ja jos on "myöhässä" niin viimeisille paikoille yhdistyksen jäsenillä olisi etuoikeus?
 
Aivan niin. Nykyinen ilmoittautumiskäytäntö miitteihin on se, että ilmoittautua saa jostain tietystä päivästä ja kellonlyömästä alkaen ja paikat täytetään ilmoittautumisjärjestyksessä. All fair and good, mutta vain, jollei satu olemaan mitään tähdellisempää tekemistä juuri silloin. Kiintiökakolalaisilla olisi toinen mahdollisuus.
 
Sinänsä en ole ideaa vastaan, melko helppo toteuttaa ja kaiken lisäksi ilmainen. Menneisyydessä Vesilahtimiitit ovat kuitenkin olleet lähes vajaita eikä niihin todellakaan ole ollut tunkua. Ennen tämän ehdotuksen tarkempaa pohdintaa katsoisin ehkä vielä seuraavan Vesilahden ilmoittautumisen. Jos sinne on samanlainen tunku kuin nyt edelliseen miittiin, niin voimme olettaa että trendi on pysyvä eikä yhden miitin omituisuus. Silloin jäsenien osallistumiskiintiötä voi tosissaan harkita, ovathan nämä Yhdistyksen järjestämiä miittejä, jäsenien tulisi hyötyä siitä jotenkin. Yhdistyksen ulkopuolisille jäisi kuitenkin vielä mahdollisuus ilmoittautua mukaan, täytyy vain olla nopeampi.
Ensi Vesilahtimiitissä on hallituksen kokous. Mikäli ilmoittautumisten kanssa on taas tungosta, niin asiaa voitaneen käsitellä myös siellä.

Tapahtumavastaavanne Samooja
 
Ylös