Wiccalaisuus

Minua ärsyttää kaikki "uskonnot", johin uskotaan vain sen takia, että se on in. Wiccalaisuus on vielä minusta ihan okei, koska siinä todella on jotain ideaa.

Asia erikseen on nämä kirja/elokuvauskonnot. Ruvetaan uskomaan kirjassa esiintyvään fantasiauskontoon sen takia, että kirjat ovat hyviä tai, että ne ovat in. Kyllä, minua ärsyttää myös ne, jotka pitävät Tolkkienin luoman fantasiamaailman uskontoa ainoana oikeana uskontona. Vaikka se on saanut todella paljon vaikutteita sekä kirisinuskosta, että muista vähän pienemmistä uskonnoista, on minun mielestä typerää uskoa siihen. Kyllähän se voisi olla uskonto muiden joukossa. Ei se eroa mitenkään muuten muista uskonnoista, kuin että se on lähes kokonaan Tolkienin mielikuvitusta. Mikä olisi tämän uskonnon pyhä kirja? Silmarillion? Eiei. Tolkienin maailma on ihana ja niin todellinen, mutta vain mielikuvitusta. Onko sitä myös kristinusko? Hyvin mahdollisesti on. Kristinuskossa on myös paljon hyvää. Jeesuksen opetuksista moni on todella viisaita. Jos nyt kristinusko ei ole se oikea niin ainakin se on todella viisas ja pitkäänmietitty usko. Missä järki pettää usko kestää. Itse pidän itseäni kristittynä, vaikka olen joistain asioista eri mieltä.

Nykyään suuri osa niistä, jotka eivät usko Jumalaan kristinuskon mukaan, pitävät itseään wiccoina. Kun haluaa kuitenkin uskoa johonkin. Kristinusko on out, wiccalaisuus in. Aivan sama kumpia nämä teinixwicat oikeasti edustaisivat. Eivät ne kuitenkaan ylensä sitä ole. Uskovat ihan samaan, olvat he sitten wiccoja tai kristittyjä. Minusta kuitenkin kristinusko on usein terveempää.

Yleensä kuitenkin uskonnoissa tavoite on päästä johonkin ikuiseen onneen. Miksi? Tämähän on aivan varmasti vain ihmisen keksintö kysymykseen:"Mitä elämän jälkeen?".

Sitten nämä Harry Potterit. Rowling on tehnyt loistavia kirjoja, mutta kuten wiccalaisuudessa, nämä teinixpotteristit pilaavat taas kaiken. Potterit ovat tarkoitettu vain ja ainoastaan luettevaksi. Minusta nämä "Mä oon 12v ja hirvee potterfani. Mä oon kattonu Kaikki Potrerleffat ja lukenu puolet ekaa kirjasta. Mun mielestä Daniel on niin IHQ!!!!!!"-tyypit ovat kaikkea muuta kuin niitä, jotka oikeasti ovat Pottereiden lukioita. Ne, jotka yrittävät tehdä Pottereista uskonon ovat lähinnä naurettavia. Aivan kuin yhtäkkiä olisi muotia palvoa CMXää jumalbändinä, koska sen sanotukset ovat niin antikristillisiä paikoittain. "CMX on oikean jumalan sanansaattaja!!11". No huono esimerkki, mutta kuitenkin varmasti ymmärrätte mitä ajan takaa.

Wiccalaisuus saa olla oma uskonryhmänsä niin kuin kristitytkin. Antaa heidän olla rauhassa. Nämä Teinixgoottiwicat ovat yleensä niin nuoria, etteivät vielä tiedä mihin uskoa. Jotkut tietävät, jotkut eivät. Tosin, todella harvoin kukaan tietää 13-vuotiaana mihin uskoo.

Muistutan, että nämä ovat vain minun mielipiteitä. Jokainen saa kommentoida, mutta muistakaa, että vaikka kuinka kuullostaisin typerältä, niintoisten mielipiteitä pitää arvostaa.
 
Jotenkin tuntuu - en tiedä onko asia näin - että on niitä jotka kantaa ristiä oikeinpäin ja niitä jotka kantaa sitä väärinpäin. Ja se porukka joka ei kanna ollenkaan on häviämässä. Ristiä väärinpäin kantavat tekevät sen yleensä vain sen takia että haluavat protestoida kirkkoa vastaan. Sellaisen kuvan minä olen saanut. Ja taas ne jotka pitävät ristiä oikeinpäin ovat nykyjään uskovaisia. Eli ihmiset jakautunu vähän niinku kahteen osaan.
Esim. wiccalaisiksi tai muun "noituuden" "harjoittajiksi" saatetaan alkaa ihan vain kirkon pilkkaamisen tähden. Vaikka pakko myöntää että niin se minullakin alussa oli. Nyt kuitenkin huomaan että nämä pakana uskonnot ovat oikeasti kiinnostavia enkä jaksa enää edes välittää kirkosta. Kristinusko on uskonto muiden rinnalla eikä siitä tarvi ottaa pultteja!
Sitten joky kysyi siitä että kuka totuuden päättä? Mulla on ainakin sellanen ajatus että jos haluaa koota itselleen oman totuuden tukipilarin ja uskonnon niin sen voi tehdä. Jokainen on oman totuudensa kokki: samalla tavalla kuin ruoka-aineita voi sekoittaa ja saada kuitenkin maistuvan aterian voi sekoittaa uskontoja ja saada tomivan ryhmän.
Mutta pysytään kuitenkin nyt hieman edes aiheen sisällä: tosiaan nämä teiniXgoottiwiccalaiset ovat ärsyttäviä. Kun olen pariin sellaiseen törmännyt ja kysynyt että 'mikä on samhain?'/'mitä sapatteja tiedät?' niin yleisin vastaus on ollu hiljaisuus tai kysymys 'mikä h******n sapatti??'. Joo-o. Iihan hyvin.
 
Asi, jos voin kokkailla itselleni haluni mukaan uskonnon:

Minä, Roark, olen kaiken alku ja juuri. Minua pitää palvoa. Mitään muita jumalia ei ole.

Nimitän tätä uskontoa Wiccalaisuudeksi.


Tajusitko pointin? Uskontoja EI aleta oman maun mukaan muokkaamaan. Eikä ainakaan muokattua kutsuta vanhoilla nimillä.

Soveltaminen nyt on hieman eri juttu. Perusjuttuihin ei aleta koskemaan. Se menee naurettavaksi.

P.S: Väärinpäin oleva risti on mm katolilainen niin sanotu Pietarin risti. Pietari kun päätettiin ristiinnaulita halusi hän että hänet naulataan väärinpäin koska hän ei ole Jeesuksen arvoinen kuolemaan samalla tavalla. Sitten Pietari naulattiin väärinpäin ristiin. Väärinpäin oleva risti on ihan pätevä ja hyväksytty katolilainen risti.
 
Roark, olen erimieltä siinä, etteikö uskontoja muokattaisi omaan makuun sopiviksi. Perusjuttuja ei toki mennä muuttamaan, mutta moni poimii vain ne palat, jotka itseään miellyttävät. Olemme sisäistäneet varsin hyvin sen ajatuksen, että totuus on subjektiivinen. Harva haluaa uskoa vaikkapa helvettiin, joten se voidaan pudottaa pois omasta uskonkappaleesta (en tarkoita, että helvettiin pitäisi uskoa, joten älköön kukaan pitäkö tätä hyökkäyksenä omaa uskoaan vastaan). Luulen, että se mitä Asikin tarkoitti, on, että me valitsemme uskonnosta sen, mikä meitä miellyttää ja mihin haluamme uskoa ja loput yksinkertaisesti työnnämme syrjään.
 
Okei. Minä olen kristitty. Päätän pudottaa Jumalan pois. Se ei miellytä minua. Pudotan Jeesuksen pois. Se ei miellytä minua. Pudotan synnin pois. Se ei miellytä minua. Pudotan helvetin pois. Se ei miellytä minua. Pudotan taivaan pois. Se ei miellytä minua. Pudotan Pyhän Hengen pois. Se ei miellytä minua. Pudotan katumuksen pois. Se ei miellytä minua...

Ja olen edelleen kristitty?

Sama juttu Wiccalaisuudessa ja ihan missä tahansa uskonnossa. Siitä EI aleta valikoimaan itselleen soveliaita juttuja. Uskonnot eivät ole mikään helskutin tavaratalo mistä valitaan mikä on tällä hetkellä pop ja juuri nyt in tai mikä viehättää.

Lähes kaikissa uskonnoissa on jokin "ydin" ja siihen koskeminen on kiellettyä. Tai jos ydintä muuttaa ei voida enää puhua samasta uskonnosta.
 
No voi hyvä ihme Roark, minähän kirjoitin ettei niitä perusjuttuja toki mennä muuttamaan oman mielen mukaan. Mutta väitän siitä huolimatta yhäkin, että ihmiset kyllä poimivat uskonnosta yleensä vain sen, mihin haluavat uskoa ja mikä miellyttää. taisit itsekin tuossa aikaisemmin kirjoittaa, että wiccalaisuudesta on erilaisia kuppikuntia ja lahkoja. Miksiköhän? ja jos nyt ajatellaan vaikkapa kristinuskoa niin ponhan sitä pakkokin valita mihin uskoo, sillä Raamattu on aika ristiriitainen teos ja kaikkea sieltä on enemmän tai vähemmän mahdotonta sisällyttää omaan maailmankatsomukseensa.
 
Roark sanoi:
Okei. Minä olen kristitty. Päätän pudottaa Jumalan pois. Se ei miellytä minua. Pudotan Jeesuksen pois. Se ei miellytä minua. Pudotan synnin pois. Se ei miellytä minua. Pudotan helvetin pois. Se ei miellytä minua. Pudotan taivaan pois. Se ei miellytä minua. Pudotan Pyhän Hengen pois. Se ei miellytä minua. Pudotan katumuksen pois. Se ei miellytä minua...

Ja olen edelleen kristitty?
Kyllä. Olet edelleen kristitty jos kuulut kirkkoon. Mutta se että kuulut kirkkoon ei edellytä sitä että pitää uskoa tai että jonkun asian pitää miellyttää. Ja jos ei usko niin voihan sitä aina erota kirkosta. Niin minä tein enkä ole vielä joutut kadotukseen.
Ja jos sinä haluat uskoa että vain sinä olet kaiken alku ja juuri niin ole hyvä. Eihän muiden siihen uskoa tarvi vai mitä? Jokainen on oman onnensas sepää / jokainen on oman uskontonsa kokki. Kai sen noin voisi sanoa. Mutta en välttämättä nimittäisi uskonnoksi sellaista jossa ei olla määrritelty mitään mutta kuin se että joku on jumala ja piste. Taas se että nimittää jotain itsekoottua uskonto esim. wiccalaisuudeksi on tyhmää. Wiccalaisuus on wiccalaisuutta, turha siihen tai mihinkään muuhun on alkaa sekottamaan mitään ylimääräistä.
Jos uskoo ja pitää wiccalaisuuden periaatteita hyviä ja järekviän ja samaan aikaan uskoo vahvasti kuitenkin hindulaisuuten, pitää karmaa hyvänä asiana, pitää vanhoja legendoja Odinista kiehtovian jne. en voisi nimittää tätä ihmistä kummankaan uskonnon harjoittajaksi koska siinä on kumpaakin.
Välttämättä tuosta tavaratalosta kaikki eivät valitse sitä mikä on juuri nyt pop vaan se mikä tuntuu omalle itselle hyvältä - välittämättä muiden mielipiteistä. Se että joku tekee niin ei tarkoita että kaikki tekisivät.

Roark sanoi:
P.S: Väärinpäin oleva risti on mm katolilainen niin sanotu Pietarin risti.
Aivan niin. Muun muassa. Mutta se voi myös korvata paikan pentagrammille.
 
Guille sanoi:
No voi hyvä ihme Roark, minähän kirjoitin ettei niitä perusjuttuja toki mennä muuttamaan oman mielen mukaan.

Guille sanoi:
Harva haluaa uskoa vaikkapa helvettiin, joten se voidaan pudottaa pois omasta uskonkappaleesta.

me valitsemme uskonnosta sen, mikä meitä miellyttää ja mihin haluamme uskoa ja loput yksinkertaisesti työnnämme syrjään.

:roll:
---------------------------

Asi: Kirkkoon kuulumisella ei ole oikeastaan mitään tekemistä kristittynä olemisen kanssa.

Minun pointtini on se että tietyn nimikkeen (kristinusko, wicca, islam, hinduismi tms.) alla voidaan tehdä tiettyjä juttuja, ja jos niistä ajaudutaan liian pitkälle lakataan olemasta sen tietyn nimikkeen alla.
 
Roark sanoi:

Öh...? Sinä onnistut aina yllättämään minut. Minä kun odotin, että väität kovasti vastaan :)

Nyt oli turhin viesti, mitä olen ikänä kirjoittanut, anteeksi...
 
Roark sanoi:
Asi: Kirkkoon kuulumisella ei ole oikeastaan mitään tekemistä kristittynä olemisen kanssa.

Minun pointtini on se että tietyn nimikkeen (kristinusko, wicca, islam, hinduismi tms.) alla voidaan tehdä tiettyjä juttuja, ja jos niistä ajaudutaan liian pitkälle lakataan olemasta sen tietyn nimikkeen alla.
Aivan aivan! En mielestä ole väittänyt että näin ei olisi.
 
En viitsi nyt osallistua tuohon väittelyyn, joten puhun wiccalaisuudesta :roll:

Ei, en ole wicca. Olen ollut ateisti ainakin jossain määrin tähän asti. Kuitenkin minä olen pienen elämäni ajan yhdistellyt erilaisia uskontojen palasia omiin ajatuksiini, sillä sisimmässäni oikeasti haluaisin uskoa johonkin. Siispä ajattelin, että kaikki uskonnot ovat lopulta jollakin tavalla oikeita, ajattelin, että on olemassa jonkinlainen "äiti maa", yms. Paljon kaikkea tällaista yhdistellyn näköistä asiaa. Mikään uskonto, mistä tiesin, ei kuitenkaan ollut se oikea usko minulle, eikä ole vieläkään tietääkseni.

Mutta vuosi takaperin törmäsin wiccalaisuudesta kertovaan pitkään tekstiin. Kuinka ollakaan, wiccalaisuuden etiikka täsmäsi minun omiin aatoksiini aivan täydellisesti. Pelkästään nuo riitit, noitamaiset rituaalit sun muut saivat minut luopumaan siitä ajatuksesta, että minusta voisi tulla wicca. Kummallista, sillä yleensähän juuri nuo asiat kiinnostavat kovasti kaltaisiani 15-vuotiaita teinejä, eikö totta? :roll:

No niin, en ole wicca, juuri noiden rituaalijuttujen takia. Wiccalaisuuden jotkut lahkot tosin eivät pidä välttämättöminä rituaalien suorittamista, mutta en kuitenkaan viitsi etsiä mitään covenia käsiini. Pelkästään etiikka ja aatteet kiinnostavat, siinä se. Niiltä osin tunsin tuota pitkää tekstiä silloin vuosi sitten lukiessani, että olisin "palannut kotiin", niinkuin sanotaan.
 
Tulipas mieleen tätä keskustelua seuratessa tämän päivän Hesari, jossa oli juttu kirkon työntekijöiden uskosta esimerkiksi Helvettiin ja Jeesukseen Jumalan poikana. Vain kolmannes uskoi Helvettiin ja 90 prosenttia Jeesukseen Jumalan poikana. Eli toisin sanoen kirkon palveluksessakin on väkeä, joka ei enää ota uskontoaan yhtä kirjaimellisesti kuin vaikkapa sata vuotta sitten. Uskonto muokkautuu ihmisten mukana. Paljon on muuttunut alkukirkon ajoista. (Tietysti kirkon työntekijöihin kuuluu paljon sellaista väkeä, joiden tehtäviin ei kuulu saarnaaminen, opetus yms., eikä siten ehkä uskon tarvitse olla niin "oikeaoppista". Mutta tulipa nyt kirjattua tämäkin tieto tänne.)
 
Kai sitä, vairsinkin siinä iässä, kaipaa elämäänsä jotain mystiikkaa, jotain mihin uskoa tai kuvitella uskovansa.

Ja kukapa heitä voisi siitä syyttää :)


Joskus ajat sitten koulussa filosofian opettajani sanoi, että on sääli kun nykynuoret eivät ymmärrä pyhyyden kokemusta. Silloin se kuulosti oudolta, mutta luulenpa alkavani ymmärtää, mitä hän tarkoitti.

Ihan off-topiccia: Mitä enemmän olen lukenut erilaisista uskonnoista, sitä enemmän vakuutun, että tämä polkuni, jolla ei mikään uskonto saa jalansijaa, on kuin mittatilaustyönä tehty. Ja kun ei seuraa ketään tiettyä, mitä erikoisemmat asiat vahvistavat uskoa vähän-siihen-sun-tähän mihin uskon. Esimerkiksi eilen, olin koiran kanssa kävelyllä ja pysähdyimme tavalliseen paikkaamme, pienelle rantakaistaleelle kävelytien varressa, josta on kaunis näköala järven yli vastakkaiselle, metsäiselle rannalle. Aurinko oli melkein laskemassa, mutta paistoi silti vielä puiden yllä vastakkaisella rannalla. Päästin koiran vapaaksi nuuskimaan ja tuijotin sitä mahtavaa näkyä minkä vain luonto saa aikaiseksi. Taivaanranta oli punaisen-sinisen-violetin-oranssin-keltainen, metsä vastarannalla kuuran peittämä ja jäällä kulki kaukaisuudessa usva-vana, ihan kuin henkiolennot ratsailla. Siinä sai luonto kauneudellaan pienen mimmin ihan polvilleen ja olisi varmaan saanut myös filosofian opettajankin.
 
En oo wicca, mutta tiedän niistä jonkun verran..

Musta on ällöä, kun "teininoidat" haluaa vain taikoa.. Siinä mun mielipide. Arvostan oikeita Wiccoja ja ne tietää, mitä tekee..
 
Teininoita puheet on jo kertaalleen tullut esille mutta pakko tähän nyt on sanoa tämä yksi loistava ja kerrassaan (omasta mielestäni) niin s-äälittävä esimerkki heistä.
Minä kunnioitan wiccalaisuuden periaatteeita jne. Taustakuvanani koulussa on viisikanta. Eräs meidän koulun teiniX seniori-ökö (kuten me ystävällisesti kaseja kutsumme) näki sen ja innostuin aika lailla. Humm. Kun minulla ja pitkäaikasella ystävällämme on nyt alkanut tällainen mustuuskausi niin tämä teiniX:n pitää tietenkin tulla perässä. Ja kappas! Hän kääntyi yhdessä yössä "wiccalaiseksi" eikä tiennyt muita sapatteja kuin samhainin, tuskin sitäkään uskon. Kuinka surullista. Ärsyttävää!!! *save my*
 
Thali sanoi:
Vain kolmannes uskoi Helvettiin ja 90 prosenttia Jeesukseen Jumalan poikana. Eli toisin sanoen kirkon palveluksessakin on väkeä, joka ei enää ota uskontoaan yhtä kirjaimellisesti kuin vaikkapa sata vuotta sitten.
Minä toimin paljon Evankelisluterialisen srk:n nuorisotyössä paikkakunnallani, vaikka ikäni puolesta kuuluisin oikeastaan nuorisotyön kohderyhmään pikemminkin kuin sitä tekemään. Kuitenkin, monet mieltävät minut "työntekijäksi", varsinkin nuoret, joille papilla tai vaikkapa isosella ei välttämättä ole eroa (En keksinyt tätä, uskokaa tai älkää). Silti en voi sanoa, että uskoisin kirkon oppeihin. En yritä kieltää niitä, päin vastoin haluaisin uskoa niihin (haluaisin uskoa johonkin), mutten pysty. Enkä halua teeskennelläkään. Niinpä tunnen itseni toisinaan kaksinaamaiseksi huijariksi. Mutta ei kukaan ole ikinä kysynyt minulta mihin uskon? Pääasia on, että minulla on hauskaa srk:ssa. Ihmisten takia. Uskomatonta porukkaa, varsinkin nuorison puolelta kuuluu seurakunnan "henkilökuntaan". (Älköön kukaan pahastuko verratessani itseäni srk:n henkilökuntaan, se nyt vain on yksinkertaisesti todettu eikä minun moninaisille tehtävilleni kai ole olemassa nimikettä.)
Siis kun selkeästi evankelisluterialiseen kirkkoonkin kuuluu tapakristittyjen lisäksi uskonlinjoja taivuttelevia työntekijöitä, kuten varmasti muihinkin uskontoihin, miksi juuri wiccalaiset saavat raivon osakseen? Myönnän olevani asiaan melko pitkälti perehtymätön. Mutta minua silti hymyilyttää, miksi taas käy näin. Nuoruuteen kuuluu kapinointi ja erilaisten roolien kokeilu. On "teinixwiccoja" (kuten heitä keskustelussa ystävällisesti kutsutuaan) ja monet heidän pahimmista mollaajistaan tässäkin topicissa ovat ennen olleet heidän kaltaisiaan. Vaan eivätpä ole enää, huomattuaan, mitä olivat ja hävettyään sitä? Eihän tämä "teinixwiccojen" haukkuminen vain perustu oman menneisyyden kieltämiseen/siloittamiseen/hyvittämiseen? Teinit ovat aina järkyttäneet ja tulevat aina järkyttämäänkin vanhemman sukupolven lisäksi toisiakin teinejä. "Teiniwiccailu" luultavasti on vain yksi etappi matkalla oman minän ja persoonallisuuden löytämiseen, tuskin kovin moni teiniwicca jatkaa koko elämäänsä muotiwiccailun polulla.
 
suosittelen kaikille käymään osoitteissa www.wicca.fi ja fly.to/lehto ja www.pakanaverkko.fi
Minun mielestäni se on noituus jota voi soveltaa muihin uskontoihin, esim. kristitty harjoittaa noituutta. Monesti noituus sekoitetaan juuri wiccaan, tai ainakin olen käsittänyt ettei wicat pidä itseään noitina.
 
Riippuu aivan wicasta pitääkö tämä itseään noitana eli ei. Humm.
 
Pakko lisätä tähän oma elämänviisauteni:
"Totus on se, ettei yksikään ihminen saa koskaan sitä tietää."
 
Ylös