Wiccalaisuus

uh. keskustelu oli varsin vakavaa, ja väsyneet silmäni eivät jaksanet ymmärtää kaikkea. perustelitte kuitenkin milipiteitänne minusta iavn mahtavasti.

roarkin kommentit ja väittämiset saivat minut ärsyyntymään, mutta kun luin muutamia uudelleen, tajusin miten samaa mieltä olen.
en kuitenkaan pidä asenteestasi yleistää kaikkia nuoria wicoiksi pyrkiviä teiniWiGcOix.


en ole itseasiassa enne tiennyt tälläisestä uskonlahkosta paljoakaan, vaikka käsite on kuulostanut mielenkiintoiseta.

uteliaana ,luin kaiken sitten sivuustoilta joita alussa mainittiin, ja kuvani uskonnosta muuttui. se on siis oikeasti vakavaa, uskonto, ja. puuh. ne ihmiset todella uskovat loitsuihin ja taikaan. se on mielestäni varsin hämmästyttävää.
en yleisestikkään arvosta uskonlahkoja (eräs ystäväni on Jehovan todistaja, ja se homma tuntuu suoraansanoen typerälytä) mutta olen aina pitänyt asenteen, että jokainen saa uskoa mihin haluaa, eikä siitä syystä voi halveksia tai rangaista.
siksi roark jotkin kommenttisi eri lahkoista ärsyttivät, koska minusta on jokaisen asia olla minkälainen haluaa, ja uskoa mihin vain.

jos joistakin uskonnon asioista ei voisi joustaa, tai olla välittämättä, ei välttämättä löydä koskaan mitään, mihin uskoa. siksi en pidä typeränä olla uskomatta johonkin pikkuseikkaan. mutta silloin ei tosiaan ole enää mielestäni kristitty, jos ei usko Jumalaan, Jeesukseen, Pyhään Henkeen eikä Taivaaseen.

anteeksi sekava viesti, olen väsynyt. :boring:
 
Luinpa minkäin joskus aiheeseen liittyviä juttuja, mutta en jaksanut pidemmälle, koska en löytänyt kunnon materiaalia, siis joskus kauan aikaa sitten painettuja kirjoja esim. niihin ei ainakaan ihan viimeaikoijen wicca-suuntaukset olisi vaikuttaneet.

Tiedän aika monta wiccaksi itseään kutsuvaa, mutta mielestäni ovat aika TeiNXwICKoja... Ateisiti on helppo olla ei tarvitse arvuutella että onko netissä olevat jutut totta, eikä tarvitse miettiä mitä nyt saa tehdä ja tollon pitää mennä heittää siemeniä lintusille :) eikä tartte lukee tylsää raamattua, (ainakin minä pidän sitä todella tylsänä)...
 
Haltiasielu sanoi:
Roarkin kommentit ja väittämiset saivat minut ärsyyntymään, mutta kun luin muutamia uudelleen, tajusin miten samaa mieltä olen.
Khih, provon läpikin siis voi lukea. Hyvä!

en kuitenkaan pidä asenteestasi yleistää kaikkia nuoria wicoiksi pyrkiviä teiniWiGcOix.

Jos nuori pyrkii wicaksi ja etsii tietonsa siitä netistä on jokin jo mennyt PAHASTI pieleen. Hitto. Jo se että joku PYRKII wicaksi saa minun trollikoneeni kiehumaan. Voi elämä!

Unohtakaa kaikki thrillseekkerit jo hemmetin wiccalaisuus. Olkaa vaikka pakanoita mieluummin.



en ole itseasiassa enne tiennyt tälläisestä uskonlahkosta paljoakaan, vaikka käsite on kuulostanut mielenkiintoiseta.
Ja he saivat taas yhden...

Kerroppas miksi se on kiinnostavaa? Onko se erilaista? Onko se jännää? Onko siinä noitia? Taikuutta? Mystiikkaa?


siksi roark jotkin kommenttisi eri lahkoista ärsyttivät, koska minusta on jokaisen asia olla minkälainen haluaa, ja uskoa mihin vain.
Tottakai saa. Minäkin saan pitää heitä silti tyhminä. Niin kauan kuin wiccalaisuus leviää netin kautta minä nauran sille ja räkäisesti.


Minä tiedän että ihmisiä kiehtoo salaperäinen ja mystinen wiccalaisuus ja ennen kaikkea mielikuvitusta kutkuttaa sen antama lupaus TAIKAVOIMISTA. Samoin vetoaa sen voimakas feministinen lataus.

Muistakaa kuitenkin kaikki wiGGalapsukaiset. Teidän "muinainen luonnonuskontonne" on viisikymmentä vuotta vanha. Että semmoista.
 
Tosiaan. Onhan tämä wiccalaisuus aika nuorta vielä. Humm.
Olen kyllä samaa mieltä kuin Roark; wiccalaisuuden leviäminen netin kautta on aika...noh. Niin. Mutta en koe siinä olevan mitään vikaa että lainaa kirjastosta kirjan. Vaikka saattaahan niissäkin olla eri tietoa. Koen sen kuitenkin luotettavmpa kuin netistä saatu. Mutta uskaltaisin luottaa kuitenkin aika paljon esim. wicca.fi:n ja pakanaverkon tietoihin.
 
Mutta wiccalaisuushan nimenomaan on "luonnonuskontoa" ja siinä käsittääkseni pyritään palaamaan lähelle luonnonmukaista elämää. Eikö netti siis ole kaikkia wiccalaisuuden arvoja vastaan? Voiko siis "todellista wiccaa" löytää nettifoorumin aktiivijäsenten joukosta?
 
Roark sanoi:
en ole itseasiassa enne tiennyt tälläisestä uskonlahkosta paljoakaan, vaikka käsite on kuulostanut mielenkiintoiseta.
Ja he saivat taas yhden...

Kerroppas miksi se on kiinnostavaa? Onko se erilaista? Onko se jännää? Onko siinä noitia? Taikuutta? Mystiikkaa?

yritän olla ajattelematta sellaista mahdollisuutta että ärsytätä minua tahallaan.. :wtf:

käsite tuntui mielenkiintoiselta koska uskonto silloisen tietämykseni mukaan arvosti luontoa... en edes tiennyt tyyppien 'loitsivan' minulla oli kuitenkin käsitys jonkinsortin noituudesta. en muuten sanonut homman kiehtovan. sanoin että käsite kuulosti mielenkiintoiselta. älä ylilyö.

luin wiccoista hieman lisää tuolta kaikenmaailman sivuilta, erittäin väsyneenä, mutta tiedonhaluisena.
en tahdo loukata ketään, mutta juttu tuntui ihan hullunhommalta. he siis todella heiluvat siellä kaavuissa ja noitapiirisä. auts.

roark, saanko arvata että pidät minua lapsellisena ja naurettavana? ah, kiusaan itseäni tiedänhän jo vastauksen. :roll:

sanoit että kun joku pyrkii wiccaksi, hermostut. voiko sellaiseksi vain ruveta? eikö pidä ensin pyrkiä? mikä olisi oikea sana? ruveta? alkaa? opiskella?

kerron sinulle ettet jää väärään luuloon
tietäessäni paremmin, en alkaisi wiccacksi lainkaan
 
Unohtakaa kaikki thrillseekkerit jo hemmetin wiccalaisuus. Olkaa vaikka pakanoita mieluummin.

En normaalisti olisi näin jyrkkä, mutta se pyrkii ulos suusta: Olen samaa mieltä Roarkin kanssa tässä asiassa. Ellei wiccalaisuus olisi jostain kumman syystä saanut lähiaikoina niin paljon huomiota, noin puolet Suomen tämänhetkisistä wiccoista saattaisi palvoa muita jumalia.
 
Haltiasielu: Minä tökin kepillä. :) En pidä teitä mitenkään lapsellisena etc.

Tuosta miten joku päätyy wicaksi... Eli voiko wicaksi pyrkiä, ryhtyä tms. No, ajattele lauseen "ajattelin pyrkiä kristityksi" järkevyyttä.

en tahdo loukata ketään, mutta juttu tuntui ihan hullunhommalta. he siis todella heiluvat siellä kaavuissa ja noitapiirisä.

Tuota tuota... Rituaaleja ja asusteita löytyy muiltakin. Hindujen sahrami-kaavut ja sitten tanssi. Kristittyjen pappien kaavut. Ortodoksien kulkueet.

Hullunhommaa on mielestäni enemmän nettinoituus.


asi sanoi:
Mutta uskaltaisin luottaa kuitenkin aika paljon esim. wicca.fi:n ja pakanaverkon tietoihin.

En ole tutustunut, mutta olen hyvinkin ennakkoluuloinen.

__________________________


Kaikille wicoiksi "ryhtyville" ja "pyrkiville": Istu alas tuolille tai lattialle. Ole rehellinen itsellesi. Koska ketään muuta tällä et voi huijata kuin itseäsi. Sulje silmäsi. Mieti oletko koskaan nähnyt Jumalatarta tai Jumalaa. Mieti oletko saanut kutsumuksen.

(Jollet ole saanut kutsumusta niin mietipäs nyt ihan oikeasti että miksi wicaksi olet "ryhtynyt" tai olet "pyrkimässä".)

Ota kynä ja paperi. Kirjoita paperille kaikki ne hyvät asiat mitä olet saanut / mitä saat wiccalaisuudesta. Kirjoita paperille kaikki jutut lähtien liikkeelle siitä että saat respektiä nettifoorumeilla. Arvioi sitä kuulostaako listasi USKONNOLTA.

Oletko lukenut Harry Potterit ja Fantasiakirjallisuutta muttet Gerald Gardneria tai Margaret Murrayn kirjoja?

Tiedätkö edes keitä oli Gerald Gardner ja Margaret Murray?

Oletko tehnyt KERTAAKAAN loitsua, taikaa, rituaalia ONNISTUNEESTI.

Näetkö "auroja"? Kai tiedät mitä tarkoittaa jälkikuva? Jollet, ota selvää.

Ota peili. Katso peiliin. Kysy peilikuvaltasi: "Oletko sinä vain poseri?". Vastaa.



Minua ei kiinnosta näitten testien tulokset. Näitten testien tuloksia on turha kirjoitella minnekään. Näitten testien tarkoitus on kertoa SINULLE ITSELLESI missä menet.
 
[Roarkin testi:]
:roll:

Mutta samaa mieltä olen kanssasi siitä että onhan muissakin uskonnoissa ritualeja kaapuineen etc. Haluaisin kuitenkin huomauttaa että läheskään kaikki wicat eivät heilu viittojen, taikasauvoja, yrttien, tikarien (Athame), pikarin, alttarin, noitapiirin etc. kanssa tehdessään rituaalijea. Suurimmalle osalle riittää vain ehkä pieni tasainen kivi keskellä metsää.
 
Luokallani on yksi Jenni ja muut kuiskivat, että hän olisi wicca. :? Minusta ei vaikuta mitenkään siltä, koska Jennillä on vain yksi hemmetin koru, joka voisi viitata siihen. Tai no mistäs minä tietäsin kun en tunne koko tyttöä. Kaikinpuolin hiljainen, mutta ei mitenkään eristäytynyt. Ja kaikki Jennin kaverit ovat 'nörttihikareita'(niinkuin minun kaverini heitä kutsuvat). No se siitä.
 
No hömm. Kyllä minäkin kuulin myöhemmin, että minua oltiin lukiossa luultu wicaksi / pakanaksi ihan siksi, että kanniskelin hopeista kuunsirppiä kaulalla. Jos muita epäilyttäviä syitä ei ilmene, ei ehkä kannata mennä tekemään oletuksia muiden ihmisten maailmankatsomuksista noin kevyesti. En sinänsä tiedä, mahtavatko wicat ilmaista vakaumustaan millään ulkoisella seikalla, mutta epäilenpä tuota. Ehkä joku, joka oikeasti tietää, kertoo?
 
Monet wicat jotka uskaltavat myöntää olevansa vikkoja saattavat kantaa viisikantaa tai juuri tuollaista Lachesisn mainitsemaan kuu korua. Tässäpä kuva sellaisista: tässä siis erinlaisia wiccalaisuuden symbooleja. Myös tuo kuun juttu )O( on koru versiona kuten myös se jossa sirppi on kuun yläpuolella.
 
Wiccalaisuuden nykyinen suosio johtuu mielestäni vain siitä, että pikkutytöt ovat sekoittaneet noituuden ja wiccalaisuuden.
 
Noituus lasketaan suuremmassa skaalassa wiccalaisuuteen mutta kaikki wicatr eivät pidä itseään noitina. Siis nämä "pikku tytöt" siis jossain määrin ovat oikella jäljillä mutta eivät mielestäni oikealla periaatteilla jos uskovat heti/joskus saavansa "noidan" "kyvyt".
 
Roark sanoi:
en tahdo loukata ketään, mutta juttu tuntui ihan hullunhommalta. he siis todella heiluvat siellä kaavuissa ja noitapiirisä.

Tuota tuota... Rituaaleja ja asusteita löytyy muiltakin. Hindujen sahrami-kaavut ja sitten tanssi. Kristittyjen pappien kaavut. Ortodoksien kulkueet.

Hullunhommaa on mielestäni enemmän nettinoituus.

aivan. onhan se noinkin. olen samaa mieltä että netistä ei voi vain tulla wicaksi, tai noh. ummh.

kuulostaa hassulta myös jos joku sanoo ryhtyneensä vaikkapa Jehovan todistajaksi netin avulla. Mutta tiedotusvälinehän on sekin, ja jos on urbaani ja aikaansaelävä.. :D no, onhan se kummallista. mutta maailma on kummallinen. wican hilluminen netissä kuitenkin ihan tosiaan on aika ristiriitainen ajatus.

mutta jos on olemassa tiedonhaluisia tyyppejä, jotka haluavat vain tietää sanan oikean merkityksen (kuten minä) ja tuntevatkin löytäneensä kutsumuksensa nettisivuja selaillessaan, onko se hullua? ehkä saat vain nimettyä tuntemuksesi kun löydä tinfoa, vaikka sitten sivustoilta. :roll:

hmm. juttu kyllä kuulostaa erilaiselta otettuani selville.

Roark, sinähän tiedät asiasta. sellaista mainitsit. oletko nähnyt, tai no- todistettavasti tiedät jonkun loitsun tosiaan onnistuneen?

tahdon tietää uskovatko he vain, vai onko siinä perää.
 
hmmm. kävin läpi puolen vuoden "wiccalaisuuden" joskus lukiovuosina ja tunnustan olleeni malliesimerkki nettiwiccasta. :oops:

mielenkiintoiset puoli vuotta... :lol:

mutta olen silti sitä mieltä ettei tuollainen kokeilu teinivuosina ketään haittaa, vaan kuuluu luonnollisena osana kasvamiseen samalla tavalla kuin erilaiset seksuaalifantasiat ja -kokeilut eri tai samaa sukupuolta olevien ihmisten kanssa.

kunhan mukana säilyy terve järki siitä mitä voi tehdä ts. muistaa olla vahingoittamatta ketään (myös itseään), voi henkinen kokemus wiccalaisuudesta olla yhtä palkitseva kuin esim. buddhalaisuudesta tai kristinuskosta.

ja tilastonikkareille: itse luokittelen itseni pakanaksi, en kuulu kirkkoon ja uskon jokaisen ihmisen oikeuteen uskoa mihin haluaa. haluaisin kuitenkin erottaa kirkon valtiosta, sillä niin kauan kuin suomella on "virallinen" valtion tukema uskonlahko hallitsevassa asemassa, ei todellinen uskonvapaus ole mahdollista.
 
Suurelle osalle wiccalaisuuden viehetys on kuitenkin juuri siinä "loitsumisessa" eikä suinkaan jonkun jumalattaren kunnioittamisessa tms. Luullaan, että heti kun laittaa pentagrammin kaulaan ja mustat vaatteet niin osaa tehdä taikoja.
 
Kirjoitan tähän lukematta aiempia posteja pitääkseni tämän mahdollisimman tiukasti omaa näkemystäni ilmentävänä. (Tuon lisäksi se tietenkin palvelee luontaista laiskuuttani, mutta se nyt onkin toissijaista.)

Wiccalaisuus on pelkästään yksi teini-ikäisten erilaisuudenhaun muoto monien muiden joukossa. Koko postin asiasisältö kiteytyy oikeastaan tuohon lauseeseen, mutta annetaanpa perään lisäksi muutama mojova perustelu. Pyydän kuitenkin anteeksi mahdollisia asiavirheitä, sillä en ole tarkemmin perehtynyt muihin uskontoihin kuin kristillisyyteen, joskin wiccalaisuudesta minulla on uskoakseni aika selkeä kuva (pinnallisesta saa helposti otteen).

Ensinnäkin, en ole missään tavannut järjestäytyneempää wiccalaisuutta. Suomessa ei ole käsittääkseni ainuttakaan wiccalaista kirkkoa, vaikka "uskontoa" harjoittavien määrä on varmasti tarpeeksi iso uuden uskontokunnan viralliseksi alkuunpanemiseksi. Lisäksi täällä Helsingissä, lähetyssaarnaajien luvatussa kaupungissa, olen kyllä törmännyt monenmoisiin uskojiin ja tuputtajiin. Luterilaiset, Jehovan todistajat ja muslimit lienevät ne yleisimmät, mutta erikoisempiakin löytyy. En siltikään ole koskaan nähnyt wiccalaisuuden puolesta puhuvaa lentolehtistä, vaikka asiansa hiemankin vakavasti ottavalla uskontokunnalla on varmasti myös tuputtajansa.
Edelliseen liittyen voisin mainita toiseksi myös virallisten opinkappaleiden puuttumisen. Mikäli sellaiset kuitenkin jostain sattuvat löytymään, niin aika hyvin on pidetty piilossa, joka on ihan tyhmä ratkaisu uskonnon kuin uskonnon kannalta (menestyksekäs uskonto pyrkii aina leviämään, pakostakin). Kaiken maailman nettijulkaisut, jotka Pirkka 13wee ja Valaistunut on yön pimeinä hetkinä inspiraation kourissa väsännyt, eivät kelpaa virallisiksi opinkappaleiksi. Wiccalaisuuden harjoittajia ei tunnu yhdistävän mikään muu kuin läheisyys luonnon kanssa ja ilmiö, jota voisi sanoa neo-noituudenharjoittamiseksi. (Ei siinä kyllä mitään, mikäli joskus satun jostain kumman syystä öisin metsässä törmäämään joukkoon alasti tanssivaa sakkolihaa, niin kyllä se esitys minulle kelpaa.) Kaikenlaisia outoja jumalien ja jumalattarien nimiä kyllä tuntuu löytyvän, mutta lievätköhän wiccalaisuuden harjoittajat paikasta A koskaan edes kuulleetkaan paikan B harjoittajien palvomasta geneerisestä Aphordite-väännöksestä? Muutenkin tuntuu vahvasti siltä, että jumalat on vain napattu suoraan kreikkalaisista tarustoista pienillä muutteluilla. Se minua vasta kiinnostaisikin, jos joukko Erilaisia wiccatyttöjä keksisi palvoa Cthulhua. :roll:

Mitä taas tulee pentagrammeihin ja muihin vastaaviin symboleihin, niin sellaisia en ole nähnyt kuin metallistien koruina. Toki joku 190-senttinen mustiin pukeutuva miespitkätukka saattaa olla wiccalainen, mutta jotenkin minusta tuntuu, että pukeutumiskoodeksi ei wiccalaisilla ole ihan tuollainen (tosin, ikään kuin jotain virallista pukeutumiskoodeksia olisi).

Haukkukaa vaikka ahdasmieliseksi, mutta koko ilmiö on seuraavanlainen: omakotitalolähiön teinitytöt keksivät identiteetinhakupuuskassaan jotain, jolla olla erilainen, ja yhtäkkiä paikallisilla vanhemmilla onkin hieman ihmeteltävää seinille ilmestyneiden ylimääräisten pentagrammeja esittävien julisteiden muodossa.

Mikäli jollakin tosiaan on kylmää faktaa, joka todistaa toisin, niin mielelläni näkisin sen.
 
Huoh. En voi muuta sanoa kuin että huoh. Kannattaisi varmaan perehtyä muihinkin uskontoihin. Ja kun kerta annoit luvan niin sanon sinua ahdasmieliseksi juuri tämän takia.
IMHO: on aivan pakko korjata sinua, Hilgaria.
Wiccoilla ei ole kirkkoja. Zettai!! Suurin osa wiccalaisista toimii coveneissa. Toiset harjoittavat uskoaa yksin.
Wiccat eivät levitä uskoaa. Jos haluat wiccaksi kukaan ei saa auttaa sinua etsimään tietoa. Tämä saattaa olla syy nettiwiccalaisuuteen. Wiccalaisen pitää saada rakentaa oma uskonto suurimittaisen perusskaalan ympärille ilman toisen mielipidettä tai ohjausta. Wiccalaisuus lasketaan myös New Ageen. New Agen sisällä ei ole lähetystyötä, sen takia wiccatkaan eivät kulje kaupungilla ympäriinsä toitottamassa uskoaan. Ja mikäli olen ymmärtänyt oiekin esim. Jehovan todistajille uskon levitys on ns. työtehtävä Harmageddoa odotellessa.
Suurin osa New Age uskonnoista on lähellä luontoa. Eikö kaikkia New Ageen kuuluvia voisi siis kutsua wiccoiksi? Jos olisit lukenut ja tutkinut enemmän uskontoja huomaisit että suurimassa osassa uskontoja on sama idea, se on vain laitettu erinlaiseen muotoon. Sellaisiksi joista jokainen löytää jotain tai vähän enemmän.
Wiccalaisuudessa on eri suuntauksia vaikka kaikki ajavat suuressa määrin samaa asiaa. Siksi on hankala löytää mitään oikeaa oppimäärä wiccalaisuudelle. Ja kuten jo aikasemmin sanoin jokainen luo enemmän tai vähemmän oman kuvan wiccalaisuudesta.
Wiccalaisten symbooli ei ole pentagrammi vaan viisikanta. Valitettavan usein näitä luullaan samaksi kuten juuri kävi ilmi. Mitä taas tulee siihen että wiccalaiset yleensä, eivät aina, pukeutuvat mustaan johtuu siitä että työskennellessään luonossa mustat vaatteet tahriintuvat herkemmin kuin vaaleat. Mutta esim. minä olen kesällä kävelevä esimerkki ei-mustaa pukeutuvasta wiccasta...vaikka en 100% wiccana itseäni pidänää...noh kuitenkin.
 
Wicca siis painottaa yksilöllisyyttä ja luonnonläheisyyttä, mikäli olen ymmärtänyt oikein. Noh, eipä tuo minulle kovin suurena yllätyksenä tullut - varsinkaan jälkimmäinen. Wiccalaisuuden (ja kenties myöskin new agen) yksilöllisyydestä tuntuu kuitenkin huokuvan "tulkitse miten tahdot!" -tunnelmaa, joka on jo satanismin (ei saatananpalvonnan) heiniä. Eli jos sanoudun seuraamaan pelkästään omia moraalikäsityksiäni, asetan itseni muiden edelle ja yleisesti seuraan satanismin opetuksia (kuitenkin yksilöllisesti ja tulkiten, miten haluan), mutta samalla arvostan luontoa, niin olenko satanisti vaiko wiccalainen? Onko mahdollista olla molempia yhtä aikaa?

Mitä taas tulee pentagrammiin ja viisikantaan, niin eivätkö ne ole sama asia? Toki on olemassa muitakin viisisakaraisia tähtiä kuin pentagrammi (tuskinpa Puna-armeija aivan niin okkultistiseksi heittäytyi), mutta olen kuullut yhdeltä itseään wiccalaiseksi väittävältä, että juuri pentagrammi on hänen sanojaan lainaten "uskontomme symboli".

Kaiken muun perusteella wiccalaisuus näyttääkin sitten olevan pikemminkin luonnonläheistä filosofiaa ja jossakin mielessä lähellä satanismia, unohtamatta tietenkään sitä, että valtaosa wiccalaisista (joilla tuskin on edes kuukautiset alkaneet) on mukana silkan mystiikan vuoksi. Niin tai näin, uskonto on joka tapauksessa väärä sana käyttää, ja mikäli kyseessä on luonnonläheinen filosofia, niin kaiken maailman jumaluudet ovat pelkästään turhaa koreilua (noituudesta puhumattakaan) ja vain sekoittavat asioita. Satanismilla ei ole saatananpalvonnan kanssa mitään tekemistä, mutta sitä silti haluttiin tuo termi, vaikka se asioita mutkistaakin.
 
Ylös