World of Warcraft

AZa

Kontulainen
Aika moni on varmaan kuullut tästä Blizzardin MMORPG:stä, joka siis julkaistaan ainakin Pohjois-Amerikassa pian(23.11.).
(MMORPG = Massive Multiplayer Online RPG)

Onko Konnussa muitakin kiinnostuneita pelaamaan? Pelihän on tällähetkellä ilmainen avoimmen beta-testin muodossa, ja tuolta voi rekisteröityä betaan (joutuu tosin lataamaan 2.5gigan asennuksen, mutta jättää vaikka yöksi lataamaan)

Itselläni on ainakin odotukset korkealla pelin suhteen, Blizzardin pelit ovat aina olleet mielestäni hyviä, ja MMORPG niitä kiinnostavimpia peligenrejä. Pelin aion ostaa, jos sitä voi maksaa jollain muulla kuin luottokortilla (Blizzardin sivuilla ainakin sanotaan että vaihtoehtoisia maksutapoja on).

Jos joku on jo peliä kokeillut voipi kertoa mietteitänsä.

Lisää infoa pelistä
 
Olen seurannut pelin kehitystä jo keväästä asti ja koneelleni on kertynyt kasa kuvakaappauksia, kehitysraportteja ja in-game videoita. Tämä massiivinen nettiroolipeli on ainoa, joka on minua aidosti kiinnostanut ja ensimmäinen, josta suostun maksamaan kuukausimaksun. Legenda ennen julkaisuaan.

Tämä juonikas louhikärmes livahti Open Betaan mukaan viiden tunnin yrittämisen jälkeen. Serverit rytisivät ja paukkuivat. Jälleen kerran FilePlanet osoitti että ei ole "exclusive" juttujen arvoinen, niin säälittävän huonosti olivat hommaan varautuneet. Vaikka Open Beta onkin tarkoitettu vain USAn, Kanadan, Australian ja Korean testiksi, niin ovela pääsi sisään Euroopastakin. Nyt on signup lista täynnä ja sisään ei enää pääse muuten kuin hankkimalla tilin joltain pelaajalta (ja harva pelaaja siitä luopuu).

Vaan mahtava peli tosiaan. Lunastaa kaikki lupaukset ja pistää vielä paremmaksikin. WoW on täynnä hyviä oivalluksia, erinomaisesti suunniteltuja seikkailuja sekä alueita ja Blizzardille ominaista huumoria. Kaikki toimii sulavasti ja monen harkkore Evercrack pelaajan inhoama lämpimän Warcraft-henkinen grafiikka loistaa erinomaisena esimerkkinä siitä, miten asiat pitää tehdä. Huomattavaa viivettä ei ole havaittavissa edes raskaasti kansoitetuilla alueilla ja lataustaukojahan ei oikeastaan ole.

Olen jo ennakkotilannut World of Warcraft Collectors Editionin, eikä 60€ hinta paina missään, kun tiedän mitä odotan. Euroopan julkaisuhan tapahtuu sitten tammikuun lopulla tai viimeistään helmikuun alussa. Mikäli Blizzard saa Euroopan serverit pystyyn aikaisemmin ja palkattua tarpeeksi väkeä niitä pyörittämään, julkaisua saatetaan jopa aikaistaa.

Suunnitelmissani on heti ensimmäisen kuukauden jälkeen ottaa 6 kuukauden tilausjakson (10€/kk). Siinä säästää pidemmällä aikavälillä.

FOR THE HORDE!
 
Näinkö? Kerro toki lisää pelistä. Haluan kuulla siitä lisätietoja ennen kuin päätän sen ostamisesta. Muitakin ropetuksia pelanneena osaat kai arvioida: Kuinka paljon pelissä esiintyy pelaajan päämäärättömänä harhailemista? Ovatko pelin tarina ja kontrollit kunnossa? Taistelusysteemin toimivuus? Ja millä rodulla pelaat?
 
Olen ihan "hemmetin" innoissani tästä pelistä ja luultavasti heti kun ilmestyy kauppoihin ryntään ostamaan sen. Mutta ainut huono puoli on se kuukausi maksu kun minulla nyt tahtoo olla vähän sellaiset vanhemmat jotka tuskin kovin helposti suostuvat kuukausi hintaa pulittamaan, mutta jos jostain sais hankittua sen 10 € kuussa niin pääsis oikeen kunnolla länkyttää tuota.
 
Rabbi: Kerrottavaa on aivan valtavasti, joten kehotan kääntymään Worldin virallisten sivujen puoleen. Sieltä saa kaikista helpoimmin tietoa.

Päämäärätön haahuilu on minimissä, eikä ole tarvetta "spawn camp"päykseen ala Everquest/DAOC. EPHilta saa valtavasti seikkailuja ja isompia erityisluolastoja pääsee kokemaan porukalla. Omien esineiden värkkääminen on hauskaa puuhaa, eikä lainkaan yhtä stressaavaa kuin muissa nettiropeissa. Materiaalit eivät nimittäin mene hukkaan, jos epäonnistut. Tämä ei silti tee hommaa liian helpoksi, vaikka niin voisikin epäillä.

Tarina on taattua Warcraft laatua ja jopa pienten sivuseikkailujenkin kertomuksiin on nähty huomattavasti vaivaa. Kontrollit ovat sulavat ja juurtuvat selkäytimiin parin tunnin pelaamisen jälkeen. Makroja saa rakentaa itse, jos haluaa (pelisysteemi tarjoaa siihen valmiuden) ja käyttöliittymää voi entisestään tehostaa muunmuassa Cosmos nimisen ohjelman avulla.

Taistelu on suoraviivaista, mutta vaatii taktikointia, eritoten isommissa luolastoissa. Suinpäin rynnimisestä saa turpiin ja tutanakele nopeasti, ellei ole kokeneella hahmolla liikenteessä. Nimellisiä eliitti-vastustajia vastaan mennessä pitää yleensä luoda kunnon ryhmästrategia, muuten käy huonosti ja sitten killitelläänkin haamuna hautausmaalla.

Pelaan tällä hetkellä Alliancen puolella (vaikka julkaisussa aion siirtyä Hordeen). Player vs Player testiserveri 4, kääpiö metsästäjä nimeltään Chiana. Kuiskikaa, jos satutte linjoille.
 
Mikäli olen oikein ymmärtänyt, niin Horden ja Alliancen jäsenet eivät voi partytä keskenään?? Häiritsevää siinä mielessä, ettei voi sitten seikkailla kaverin kanssa jos tämä sattuukin pelaamaan toisella puolella :cry:. Kellään varmaa tietoa tästä asiasta?

Warcraft fanina ykkösestä lähtien kyllä World of Warcraft kiinnostaa, ja löytyisi varmaan kavereitakin joiden kanssa voisin pelata, mutta joudun kuitenkin viellä odottelemaan pelin hankkimista tietokoneeni päivitykseen asti (joskus hämärässä tulevaisuudessa luultavasti, muttei toivottavasti :( ).

Kuinka "roolipeli" World of Warcraft on, vai onko se pelkkää Hack'n Slashiä? Omaksuvatko pelaajat oikeasti hahmonsa roolin, vai minkälaisia kokemuksia betan pelaajilla on ollut?

Anteeksi irtonainen ja sekava teksti. :)
 
Darksheer: PvP serverillä on täysi rotusota, eli Horde ja Alliance näkyvät toisilleen aina vihollisina. Se luo tosi hyvää tunnelmaa, koska sota raivoaa rajavyöhykkeillä arvaamattomana ja armottomana. Muistaakseni RP (roolipeli) servuilla on mahdollisuus lyöttäytyä yhteen vaikka olisikin vihollisrotua.

Betassa en ole havainnut sellaista "raskasta roolipelaamista", mitä esimerkiksi parissa Neverwinter Nightsin Persistant Worldissa olen nähnyt (esimerkkinä Layonara), mutta eipä se paljoa haittaa. Tosin en ole tarkastanut RP servuja. Niillä taitaa olla omat ohjenuoransakin. PvP servereillä on hyvä tunnelma, eikä "thee thou thine" kieltä puhuta.

Unohtui tuossa edellisessä viestissä mainita WoWn paras puoli. Jokainen MMORPG pyörii raskaasti tasojen nousun ympärillä ja XP lukemaa seurataan silmä kovana, sanktion pelossa ja palkkion toivossa. WoWssa sain hämmästyksekseni havaita, etten kiinnittänyt kokemukseen juuri mitään huomiota. Tasojen nousu on huvin sivutuote. Tällaista en ollut ennen kokenut. En tiedä tarkalleen miten WoW luo tuollaisen hauskan ilmapiirin, mutta se on kiistatta kaikista merkittävin uudistus MMORPG saralla. Esimerkiksi EQ2 betaan verraten voin sanoa, että erot näiden kahden "messias" pelin välillä ovat valtavat. Siinä missä EQ2 tuntuu välillä melkein työltä, WoW käy vaikka välipalan kokoisina annoksina ja hauskaa on siitä huolimatta.

Tiedän kyllä, että kaikki tämä mitä olen kirjoittanut on aikamoista suitsutusta, mutta totuudelle ei voi mitään. WoW vain on niin hyvä.

Lisänoottina: Collectors Editionin hankkineet saavat pelin lisäsälän mukana 10-päivän vieraspassin, jonka voi antaa kaverille. Pääsee sekin sitten testaamaan.
 
Hem. :oops: Olen nyt hieman tietämätön tästä (aioin kyllä yrittää "betapelaajaksi", mutta sitten peruin aikeeni). Minulla on yksi kysymys, joka vaikuttaa ratkaisevasti (rahatilanteeni kanssa *virn*) siihen, ostanko WOW:n. Siis...

Pelataanko siinä komentaen isompaa joukkoa, kuten Warcraft III:ssa...

Vai onko sinulla käytössäsi vain yksi ukkeli (vedoten allaolevaan)?

Utum-Kodur sanoi:
-- kääpiö metsästäjä nimeltään Chiana --
 
Pajupuu sanoi:
Hem. Olen nyt hieman tietämätön tästä (aioin kyllä yrittää "betapelaajaksi", mutta sitten peruin aikeeni). Minulla on yksi kysymys, joka vaikuttaa ratkaisevasti (rahatilanteeni kanssa *virn*) siihen, ostanko WOW:n. Siis...

Pelataanko siinä komentaen isompaa joukkoa, kuten Warcraft III:ssa...

Vai onko sinulla käytössäsi vain yksi ukkeli (vedoten allaolevaan)?

Utum-Kodur sanoi:
-- kääpiö metsästäjä nimeltään Chiana --

Pelissä siis pelataan yhdellä hahmolla, eikä armeijalla, kuten aikaisemmissa Warcraft peleissä.


Avoimmen betan rekisteröinti ei ole enään mahdollista, joten ne jotka haluavat peliä pelata joutuvat odottamaan julkaisua.
 
Joo, MMORPG on kyseessä eli yhdellä hahmolla kerrallaan mennään. Itselleen voi kuitenkin luoda useampia hahmoja (muistaakseni 8 ). Monet seikkailut kuitenkin vaativat useamman pelaajan lyöttäytymistä yhteen.
 
Ah, kiitoksia tiedosta. :) Nyt uskaltanenkin alkaa säästää rahaa peliin, jotta saisin sen hankittua itselleni.

Joka tapauksessa. Olen minäkin noita kuvia katsellut ja tullut siihen tulokseen, että grafiikka saattaa olla parasta koskaan näkemääni. Mikä on paljon, koska minulla on Warcraft III. Joka on siis tähän asti pitänyt ykköspaikkaa.

OT: *kaipaava nyyhkäys Warcraft III:n perään, joka on lainassa*
 
Tänään sain pelin toimimaan, ja tulihan sitä heti pelattua monta tuntia, kun niin hyvä on. Grafiikat ovat tosiaan hienoja eivätkä edes raskaita, oma kone pyörittää hyvin täysillä detaljeilla.

Minut voi löytää Adrillion nimellä pelistä, ja olen yöhaltija, ja Eastern-Timen testiserveri 35:llä pelailen.
 
Open betaa pelasin ja peli on ehdottomasti parhain moninpeli mitä olen koskaan pelannut. Tekemistä riittää ja Questin tekeminen mukavaa. Eli itse en kertaakaan ruvennut harrastamaan aivotonta expaamista vaan tein questeja.

Kyllä tuosta sen kuukausimaksun voi maksaa. Pitää alkaa heti sitten pelaileen :)
 
Open Beta suljettiin juuri Amerikan julkaisua ennen. Muista betoista en tiedä. Jotkut ennakkotilaajat kuulemma pääsevät testaamaan euroopan servuja ennen euroopan julkaisua, mutta en tiedä onko se sitten niin hääviä, kun kuitenkin pian taas tilit (ja hahmot) nollataan.
 
Aijon kyseisen pelin hankkia jos kerta on muitakin tapoja maksaa kuukausi maksu kuin jollain VISA:lla taikka Master Cardilla joita en satu taikka äite satu omistamaan.

Rakastuin suorastaan tuohon kun näin screenshotteja ja luin juttua että katsoin hahmo asiat sun muut kotisivuilta, meinaan Wolrd of Warcraftin kotisivuilta.

Kaverini saa tuon joululahjaksi ja tuolle maksetaan tuo kuukausi maksu kanssa, porukat maksaa...sanon suoraan että kateeksi käy ja suoranaiseksi manaamiseksi asian suhteen...*murin*
 
Gamecardeja tulee Suomeenkin. Ne voi kaupasta ostaa ja näppäilemällä kortista löytyvän koodin WoW tilitietoihin saa lisää peliaikaa. Luottokorttia ei siis tarvita. Gamecardit ovat kuitenkin kalliimpia verrattuna esimerkiksi kuuden kuukauden kertamaksuun. Eroa tulee muistaakseni jotain 3€ per kuukausi.
 
No minulle sopii sitten vamaan tuo gamecard koska äiree ei varmaan oikeen tykkäisi tuosta luottokortti sysmästä :)
 
Blizzard Entertainment sanoi:
Will there be multiple methods of payment besides just credit cards?
Yes, we plan to support a range of payment methods. In the initial launch regions of North America, Australia, and New Zealand, customers will be able to pay their subscription fees by major credit card, PayPal, and pre-paid game cards. Payment methods in other regions will be announced at a later date.
Eli tuosta gamecardista ei ole vielä sanottu että se Suomeen tulee maksuvälineeksi, vaan se ilmestyy ensiksi Pohjois-Amerikassa, Australiassa ja Uudessa-Seelannissa. :( Ajankohtaa jolloin se Suomeen sitten joskus tulee en löytänyt, varmaankin maahantuojalta saa tiedon? Eli jos joku löytää niin varmaan haluaa laittaa tänne, niin ihmiset osaavat ajoittaa pelin ostamisen oikein.

//Muoks

Blizzard Entertainment sanoi:
The game cards will be ready to ship this coming Monday, November 29 and should begin appearing in stores where World of Warcraft is sold shortly thereafter.
Siitä että tarkoittaako tuo myös Suomea en tiedä. :)
 
Ylös