Yliopistoon/korkeakouluun pyrkiminen ja opiskelu

Sori, Turku, Oulu ja Seinäjoki ovat vaihtoehdot. (Tuolta lisätietoa.) Missään noista ei taida edes olla viestintää yliopistossa, Tampereella olisi (ja Jyväskylässä journalistiikkaa). Mutta onko medianomistelu sitten poissuljettu vaihtoehto? Sitä ainakin löytyy pääkaupunkiseudulta, ja tukisi ehkä avoimen viestintääkin, jos et sattuisi sisään yliopistoon pääsemään.
 
Noku Haaga-Heliassa olisi varsin viehkeä linja mutta haku on vasta syssyllä. Metropolian medianomikoulutus on vähän auki. Se vaikuttaa kuvauksensa perusteella lähinnä nettisivujen kasaamiselta enkä ole ihan varma auttaisiko mua enemmän se vai jonkinlainen käsitys kauppatieteistä ja kumppaneista. :/
Fiksu tietenkin käyttäisi tähänkin tuhrautuvan ajan lukemalla pääsykoekirjaa, mutta mutta.. :)
 
Elä mene ainakaan Metropoliaan verkkoviestintämedianomiksi opiskelemaan. Ellet sitten tykkää sellaisesta opetuslinjasta, että vähän kaikkea opetetaan pikkuisen, ja jos haluaa oppia jotain kunnolla, se on opeteltava omin nokkineen. Ja että opettajina on milloin mistäkin haalittuja ihmisiä, jotka saattavat olla ihan taitavia kukin omalla alallaan, mutta eivät välttämättä osaa opettaa pätkän vertaa. Terveisin sittemmin Metropoliaan sulautuneesta Stadiasta valmistunut medianomi (AMK), joka tietää jotain viestinnän teoriasta, väriopista, graafisesta suunnittelusta, sarjakuvan piirtämisestä, muovailuvaha-animaatiosta, photoshopista, kolmikamerastudiotyöskentelystä, dreamweaverista, flash action scriptistä, 3DS Maxista, käyttöliittymäsuunnittelusta, html:stä, css:stä, php:stä, MySQL:stä, ryhmäviestinnästä, tiedotuksesta, markkinoinnista, brändin luomisesta ja Eru tietää mistä kaikesta musta sälästä, mutta ei osaa mitään niin hyvin, että voisi sanoa itseään ammattitaitoiseksi.
 
Kiitos tiedosta!
Ehkä se sitten olisi joku tradenomi.
(Pienenpieni osa haaveilee Orivedestä kaiken kuulemansa perusteella, mutta ehkä nyt opiskelemaan jotain "järkevää". Ja järjestäähän se kai kursseja Helsingissäkin...)
 
Minulla on kesällä edessä enintään 5 pääsykoetta: Turun yliopistoon historia, klassilliset kielet ja antiikin kulttuuri sekä mahdollisesti myös kulttuurihistoria. B- suunnitelmana Helsingin yliopisto klassilliset kielet ja viimeisenä vielä Turun ammattikorkeakoulu tradenomi (kirjasto- ja tietopalvelut). Lukemista riittää. En kuitenkaan ole varma osallistunko noihin kaikkiin kokeisiin. Ajattelin panostaa erityisesti kahteen ensimmäiseen.

Viime vuonnahan pyrin Turun yliopistoon historiaa opiskelemaan ja epäonnistuin. Ei se mitään, välivuosi on ollut erittäin antoisa.
 
Pikku Myy sanoi:
Miksi yliopistojen nettisivut ovat sellaisia kuin ovat?? En saa mitään informaatiota irti niin Helsingin kuin Tampereenkaan nettisivuilta. Ikäänkuin niitä huvittaisi saada ihmiset niin hämmennyksiin kuin mahdollista ja luopumaan haaveistaan päästä ikinä yliopistoon ihan sen vuoksi ettei ikinä ole mahdollista saada selville hakuperusteita.
Tämä on kyllä harvinaisen totta. Huomaan, että niistä saa jotain hyötyä vasta sitten, kun on itse päässyt intranettiin sisälle. :wtf:

Itselläni on opiskelupaikka Kuopion yliopistossa sosiaalityön pääaineessa. Aioin viime keväänä lääkikseen, mutta huomasin, etten mitenkään jaksa lukea sinne, nuppi olisi hajonnut ihan oikeasti. Eikä minun kiinnostukseni matikkaan ja kemiaan riitä, että jaksaisin sinne pyrkiä saati opiskella siellä. Ala voisi olla mieleinen muuten ja onkin ollut unelma-ammattini. Oikeastaan eläinlääkäri, mutta allergian takia se joutui lääkärin mukaan poissuljettuihin aloihin viimeisen lukiovuoden aikana. Jonnekin halusin päästä opiskelemaan ja sitten hakuoppaita selattuani päätin viimehetkellä hakea sosiaalityöhön Kuopioon, vaikka koko juttu oli itselleni ihan vieras.

Nyt olen vuoden kohta opiskellut sosiaalityön pääaineopintoja yhteiskuntatieteellisessä. Täytyy sanoa, että olen tykännyt ylipäätään opiskelusta yliopistossa, ja yhteiskuntatieteistä on paljastunut monia hyvin kiinnostavia asioita. Alana sosiaalityö voisi olla okei, mutta kuitenkin tuntuu, että jotain puuttuu. Unelma-ammatti ei välttämättä ole ihmiselle se paras tai sopivin, mutta jotenkin toivoisi, että voisi vielä innokkaammin paneutua juuri siihen valitsemaansa alaan. Olen tässä opiskellessani tehnyt taustalla pientä ajatustyötä koko ajan siitä, mitä tosiaan haluaisin opiskella.

Aloin lukea psykologiaa sivuaineeksi, ja olen huomannut, että psyka on erittäin kiinnostavaa! Nyt kun elämäntilanteeni muuttui seurustelun osalta, olisin valmis tekemään elämässäni jotain täysin uutta. Haluaisin opiskelemaan Etelä-Suomeen Turkuun, Tampereelle tai Helsinkiin. Toissapäivänä päätinkin pyrkiä kyseisiin kaupunkeihin opiskelemaan psykologiaa. Pääsykoekirjat ovat jo pöydällä. ;) En ota kuitenkaan paineita, koska minulla on jo opiskelupaikka eikä Kuopiossa mitään vikaa ole. Savossa on lupsakka asustaa. :) No, vähän otan paineita asunnon saannista koiranomistajana ja ihanista kavereista, jotka joutuisin jättämään tänne.

Tänä keväänä ja tulevina keväinä ensimmäistä kertaa opiskelemaan pyrkiville minun ohjeeni olisi tämä: Älkää ihmiset ottako paineita! Kun kerran olet sisällä yliopistossa, on monia monia uusia ovia auki! On avoin yliopisto ja kesäyliopisto, joista voi ottaa sivuaineita. Eikä mikään opiskelu mene hukkaan. Opiskelun ei tarvitse olla niin vakavaa, että pitäisi heti olla unelma-alalla ja äkkiä valmistua. Kannattaa ottaa sopivan rennosti, koska opiskeluaika on kerran elämässä ja aina voi pyrkiä muualle!

BTW, jos joku haluaa kertoa Turusta, Tampereesta ja Helsingistä jotakin hyödyllistä vinkkiä asunnon etsintään tai ihan muuten vaan kertoa niistä opiskelukaupunkeina niin antaa tulla. :p
 
Jep, ylioppilaskirjoituksista on siirrytty sujuvasti pääsykoekirjojen pariin, lukumotivaatiotakin on enemmän kun ei ole mitään B-suunnitelmia laadittuna.

Eli suuntana olisi Jyväskylä, sinne lukemaan etnologiaa tai saksaa. Haaveissa olisi ollut opiskella Helsingin yliopistossa folkloristiikkaa, mutta stadi on vähän liian iso ja ahdistava paikka meikäläisen kaltaiselle maalaislikalle. Jyväskylä on sopivan kaukana mutta tarpeeksi lähellä :)
Etnologian ennakkotehtävätkin ilmestyivät tällä viikolla, eivät ihan hirveän kamalilta näyttäneet. Ehkä sittenkin on toivoa... Valintakoekirjoja on tosin saanut lueskella sivistyssanakirja toisessa kädessä, mutta eteenpäin rämmitään!

Jyväskylässäkin pitäisi käydä pyörähtämässä jossain vaiheessa ennen pääsykokeita, siellä on tullut vaan junaa vaihdettua, joten olisi mukava nähdä ihan itse kaupunkiakin.
 
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että mikähän esim. Helsingin Avoimen Yliopiston kursseissa oikein maksaa. Onko hinnoissa kukaties integroituna jokin feikkilusmuvara vai meneeköhän kaikki lyhentämättömänä johonkin "akateemikkojen isoäitien tukisäätiökassaan". lol

Toisaalta, saavatpahan siinä myös ihmiset täällä Suomessakin kuvan siitä, mitä opiskelu joissain maissa alemmallakin tasolla saattaa maksaa...
 
Boah sanoi:
BTW, jos joku haluaa kertoa Turusta, Tampereesta ja Helsingistä jotakin hyödyllistä vinkkiä asunnon etsintään tai ihan muuten vaan kertoa niistä opiskelukaupunkeina niin antaa tulla.
Turussa varmaan kannattaa hakea kämppää TYS:iltä, jos saa opiskelupaikan, kun niiden asunnot ovat sen verran edullisempia ja useimmat tosi mukaviakin (olen itse asunut TYS:in asunnossa muinoin Ilpoisissa).
Ja yliopistoalue on mielestäni aivan ihana :D .

Tällä hetkellä asustelen Tampereella, mutten osaa sanoa paikan opiskeluelämästä juurikaan mitään. VTS:n asunnot ovat kai aika edullisia. Itse asun nyt SATO:n asunnossa. Tampereen varsinaisista opiskelija-asunnoista en kauheasti tiedä.
 
Constantine sanoi:
Olen jo jonkin aikaa miettinyt, että mikähän esim. Helsingin Avoimen Yliopiston kursseissa oikein maksaa.

Todennäköisesti tilan käyttö ja luennoitsijan palkka.
 
Samoilla linjoilla Isilmírën kanssa. Tuskinpa avoimen kurssien hinnoissa juurikaan ilmaa on, koulutus ei ole ilmaista vaikka sellainen harhainen kuva helposti syntyykin. 200-300 euroa 25 opintopisteen perusopintokokonaisuudesta avoimessa on minusta varsin kohtuullista. Päätoiminen opiskelu on sitten asia erikseen, hyvä että täällä toistaiseksi pysytään lukukausimaksuttomuudessa, kaatuisivat muuten minunkin yliopistohaaveeni.

Olen hakemassa nyt keväällä Turkuun uskontotieteeseen ja folkloristiikaan. Helsingistähän löytyisi kaikki, mutta se tuntuu liian isolta kaupungilta, kun Turussa taas on oma viehätyksensä. Pidin uskontotiedettä ensisijaisena vaihtoehtona, mutten ole enää varma. Folkloristiikan kirjat ovat innostavampia. :) Se päätetään sitten heinäkuussa, jolleivät pääsykokeet päätä puolestani. Aloin lukemaan hyvissä ajoin, mutta nyt kun aloitin työharjoittelun, tuntuu ettei aikaa ja voimia riitäkään enää kirjojen avaamiseen. Ei kuitenkaan paniikkia, vielä.
 
Lilyofthevalley sanoi:
Turussa varmaan kannattaa hakea kämppää TYS:iltä, jos saa opiskelupaikan, kun niiden asunnot ovat sen verran edullisempia ja useimmat tosi mukaviakin (olen itse asunut TYS:in asunnossa muinoin Ilpoisissa).
Katselin jo TYS:in nettisivuja, ja luulenpa, että voin alkaa hakea jo kohta kämpää syksylle. Tarvitsisin nimittäin yksiön, johon voi ottaa koiran... Koira on aina vähän hankala, kun solukaan ei tule kysymykseen. Kuopiossa on Kuopaksen opiskelija-asunnot, mutta Kuopas on saanut niin mahtavasti rapaa niskaan. Juuri kukaan kavereistani ei asu Kuopaksella, koska sieltä ei tunnu kämppää saavan ikinä. Jonot ovat hirmuiset yksiöihin ja kaksioihin ja siellä käytetään ihan selvästi mielivaltaa siinä, kuka saa ja kuka ei. Otetaan kavereita välistä, vaikka joku on ollut jonossa kolme vuotta. Kuopion asuntoni on OVV:ltä ja sitä mielelläni mainostan. Olen tosi tyytyväinen OVV:n toimintaan. Vapaita asuntoja tuli joka päivä liuta sähköpostiin, kun olin jättänyt hakemuksen.

Niin ja olin ymmärtävinäni, että TYS:ltä voi hakea asuntoa, vaikka ei olis opiskelupaikasta vielä tietoakaan. Vuokrasopimusta tehdessä sitten opiskelutodistus esitettävä. Eli kohta vaan hakemusta menemään. :)
 
Boah sanoi:
Niin ja olin ymmärtävinäni, että TYS:ltä voi hakea asuntoa, vaikka ei olis opiskelupaikasta vielä tietoakaan. Vuokrasopimusta tehdessä sitten opiskelutodistus esitettävä. Eli kohta vaan hakemusta menemään. :)

Voit toki hakea asuntoa, vaikkei opiskelupaikka olisikaan vielä varma.

Kerron nyt mitä minulle kävi kun olin 'nuori ja kokematon', eli vuosi sitten. :urg:
Pyrin viime vuonna Turkuun ja hain yksiötä jo kesällä, että varmasti saisin. Asun Oulussa, joten halusin olla hyvissä ajoin liikkeellä. Sain pian tosi hyvän asuntotarjouksen, joka oli hyväksyttävä viikon sisällä, tai menettäisin tarjouksen. Hyväksyin sen, vaikken vielä tiennyt saanko opiskelupaikkaa. Myöhemmin selvisi, etten saanutkaan opiskelupaikkaa, ja jouduin perumaan sopimuksen. Jouduin myös maksamaan elokuun vuokran, joka oli n. 200 euroa, vaikken ollut koskaan käynytkään siinä asunnossa. Olisi pitänyt lukea ohjeet tarkemmin ja olla kärsivällinen.
 
Ohhoh! Ajattelinkin, että jos voisi johonkin lisätietoja -kenttään laittaa, että asunnon tarvitsen vasta syksyllä. Tiedostin kyllä jo viime syksynä Kuopiosta asuntoa etsiessä, että sopimuksen purkaminen maksaa aina jonkun verran. Kylmää vaan ajatus, että ei löytäisi asuntoa ja on niin ankea tehdä hakemuksia joka suunnalle viime tipassa. Kuopiosta aloin etsiä asuntoa liian myöhään.
 
Lueskelin jokin aika sitten TYSin asunnonhakuehtoja, ja asuntoa tosiaan voi ja kannattaa hakea jo ennen kuin opiskelupaikka on varma, mutta aikaisintaan kolme kuukautta ennen asunnontarvetta. Muuten olisin nimittäin hakenut asuntoa syksyksi jo nyt. :p Odotellaan vielä toukokuuhun. Tämä info taisi löytyä vasta hakulomakkeesta, tai ainakaan en nyt sitä mistään TYSin sivuilta löytänyt. Hakulomakkeessa yleensä on kohta, johon merkitään missä kuussa asunnon voi ottaa vastaan, joten syksyksi hakemisessa ei pitäisi olla ongelmaa.

Ikävä että sulle Cirandel kävi tollai, asumattomat vuokrat ei tosiaan ole mitään kivoja maksettavia. :urg:

Näin kertoo TYS:

Uusi opiskelija voi hakea asuntoa, vaikka opiskelupaikka ei olisikaan vielä tiedossa, tällöin opiskelutodistus on esitettävä sopimusta tehtäessä. Jos hakija ei saa opiskelupaikkaa Turusta ja on jo tehnyt vuokrasopimuksen asunnosta, on hänen irtisanottava asunto huoneenvuokralain edellyttämällä tavalla. Hakija on myös velvollinen maksamaan vuokraa varaamastaan asunnosta irtisanomisajalta.
 
Tampereesta sitten taas... ainakin viime syksynä asuntoa oli silleen suht mahdotonta saada (no ei ihan, mutta aika lähelle). TOASilla jos haluaa asua, kannattaa hakemus tosiaan laittaa myös ajoissa, koska jonoa riittää. (Lisäksi Tampereella on muitakin opiskelijoille asuntojka vuokraavia säätiöitä, niillä taitaa myös olla jonoa aika lailla... (Kesti ehkä melkein vuosi saada tarjous?))
Jos taas yksityisellä haluaa asua, niin lehtien asuntotarjouksia kannattaa mahdollisimman nopeasti lukea (saatiin asunto kun herätettiin vuokranantaja...). Toisaalta se ei ehkä ole oleellista vielä tässä vaiheessa, hm.

Opiskelu Tampereella on ihan hienoa. Psykologiaa olen vähän sivuaineena lueskellut, ja se on ihan hauskaa. Videoluentoja aika paljon.
Muuta opiskelutoimintaa taas on ihan kohtuullisesti vaikuttanut olevan, ja TAMYn toiminta on hauskaa. Musiikkia ilmeisesti on paljon, ja retkiä ja jeejee. Minusta Tampere on ihan mukava kaupunki.

(Turkuun kun hain opiskelemaan niin niillä ei ollut nimeäni edes pääsykoelistassa... hahah. Mutta jostain yksiöstä siellä taisi suht nopeasti silloin tulla tarjous.)
 
On ehkä hieman virheellistä olettaa, että ainakaan Turun AMK:hon pääsee kirjasto- ja tietopalvelun koulutusohjelmaan (tutkintonimeke tradenomi) opiskelemaan heittämällä sisälle. Seinäjoelle on kyseiseen ohjelmaan helpompi päästä, Oulusta en tiedä.

Turussa pääsykokeisiin kutsutaan sata hakijaa todistusten perusteella, hakijoita on paljon enemmän. Sadasta valitaan n. 20. Jos Turku ei ole ensisijainen hakuvaihtoehto (AMK-vaihtoehdoista), ei ole mahdollisuuksia päästä sisälle.

Kirjoitin viime kesän lopuilta, että uutiset olivat huonot. Ne olivatkin, kunnes sain uskomattoman peruutuspaikan ties kuinka monennelta jonotussijalta (aikaisempina vuosina varasijoilta on parhaimmillaan päässyt 2 sisään, vuonna 2007 ei ketään päässyt varasijalta).

Asunnon etsiminen Turusta palkitsee, jos on ahkera. Riippuu pitkälti, millaisia vaatimuksia vuokratasolle, asunnolle, sijainnille jne. asettaa. Kannattaa laittaa TYS:lle (Turun ylioppilaskyläsäätiö) hakemus, sen lisäksi seurata vuokranvälityssivuja netissä, Turun Sanomien ilmoituspalstaa (netissäkin onnistuu) ja mitä nyt keksiikään. Ja olla ajoissa. Keskipäivällä voi olla jo myöhäistä sen aamun lehti-ilmoituksen suhteen.
Jos TYS:lle laittaa hakemuksen tosi ajoissa ja saa asuntotarjouksen "liian ajoissa", niin sen kun peruu sen, tekee uuden hakemuksen ja jonottaa seuraavaa. Kaksioita on ymmärtääkseni helpompi saada. Ylioppilaskylään on ilmeisesti helppo päästä.

Opiskelukaupunkina Turku on kiva. Joukkoliikenne toimii, joskin helsinkiläisen mielestä se on kallista. Kuopiolaisen mielestä se on sikahalpaa. Opiskelijalle 30 pvän suhauskortin saa 28 eurolla. Tavallisessakin lipussa (tyyris: 2,50 e) on kahden tunnin vaihto-oikeus ja suunta saa olla mikä tahansa, eli keskustassa ehtii käydä asiat hoitamassa pikaiseen ja palata vielä samalla lipulla takaisin kotiinkin.

Lunta ja pakkasta tulee Turussa ikävä, jos on pohjoisemmasta. Ikävämpää syksyä en ole koskaan viettänyt. Tosi lämmintä, ei lunta, sataa sataa ja sataa, ja tämä "talvi" oli kuulemma aika hyvä edellisiin verrattuna. Mut jotkut tykkäävät, kun voi liikkua pyörällä tosi pitkään syksyllä.
 
Vinyarogwen sanoi:
Jos TYS:lle laittaa hakemuksen tosi ajoissa ja saa asuntotarjouksen "liian ajoissa", niin sen kun peruu sen, tekee uuden hakemuksen ja jonottaa seuraavaa.
Ajattelinkin tehdä just näin. Teen hakemuksen heti, kun saan nykyiset tentit pois alta. Tämän kuun lopulla viimestäänkin.

Vinyarogwen sanoi:
Opiskelukaupunkina Turku on kiva. Joukkoliikenne toimii, joskin helsinkiläisen mielestä se on kallista. Kuopiolaisen mielestä se on sikahalpaa. Opiskelijalle 30 pvän suhauskortin saa 28 eurolla.
Tsiisus! :shock: Kun en ole kuopiolainen, saan pulittaa 56 euroa kuussa vastaavasta kortista. Ihan hävettää kertoa ihmisille, mitä se maksaa... Kuopiolaisellekin opiskelijalle 46 euroa. Pakko on ollut omistaa kyseinen kortti, koska yliopistolle asunnoltani on 4 kilometriä ja keskustaankin pari enkä tykkää kulkea retkeilijän näköisenä kurapuku päällä hikisenä polkupyörällä.

Osaako joku sanoa jotakin psykologian pääsykokeesta? Olen vähän tutkinut vanhoja pääsykokeita, mutta en vielä sen enempää. Kirjana on Nummenmaa, Tilastolliset menetelmät käyttäytymistieteilijöille ja siihen kuuluva harjoituskirja. Lisäksi artikkelikokoelma, joka julkaistaan 14.4. netissä.
 
Kun nyt TYS:in asunnoista on ollut puhetta, osaisiko joku enitenen tai nykyinen turkulaisopiskelija kertoa, kuuluuko vesi vuokraan, onko jokin kiinteä kuukausimaksu vai huoneistokohtaisia mittareita? Entäs sähkö, pitääkö sopimus tehdä ite vai onko TYSillä joku oma omituinen systeemi? Paljonko taloihin kuuluva nettiyhteys kustantaa? Ja paljonko maksaa pyykkikoneen käyttö, TYSin sivuilla kerrottiin vain se olennainen asia että koneet maksetaan puhelimella. Toki maksut voivat vaihdella asuntokohteittainkin, mutta tuskin suuremmin.

Pitäisi lukea pääsykoekirjoja eikä haaveilla asumisesta. :roll:
 
Ylös