Hobitti eli Sinne ja takaisin

Monet ihmiset ovat kertoneet pitävänsä Hobitista Tarua enemmän, koska se on kevyempi ja helppolukuisempi, mutta omasta mielestäni ei ikinä päihittäisi Tarua.
Tolkien tutustuttaa maailmaan ennen Tarua ja sitä edeltäviin tapahtumiin hyvin ja selkeästi, jotta sen voisi lapsikin lukea.
Toisaalta Hobitti ei anna kunnollista kuvaa Tolkienin uskomattomista kirjallisista lahjoista.
Asiaa voi katsoa monelta kannalta.
 
Olet oikeassa. Omasta mielestäni helppolukuisuus ja kirjan "keveys" on kuitenkin väärät kriteerit jos verrataan Hobittia TSH- teokseen. Tuo Hobitti kun periaatteessa on kuitenkin osa TSH:a. Onhan se kuitenkin alkuosa trilogialle. :) Onhan Hobitti sisällöltään paljon "köyhempi" kuin TSH mutta sehän keskittyykin vain periaatteessa Bilbon elämän alkuvaiheisiin ja siihen miten sormus päätyi lopulta Bilbolle ja Kontuun. Hobitti on kuitenkin kaikessa lyhykäisyydessään Tolkienin mestariteos ja tapahtumarikas sisällöltään. Mahtavaa luettavaa kaikinpuolin! :D

Jollen muuten ihan väärin muista niin eikös Tolkien tarkoittanut Hobitin pääteoksekseen?
 
hmm..
Mielestäni Tolkien piti pääteoksenaan Silmarillionia, jota hän kirjoitti lähes koko elämänsä ajan. Olen myös kirjoittanut erääseen tutkielmaani Tolkienista, että hän itse piti juuri Silmarillionia pääteoksenaan , mutten löytänyt enää lähdettä, jossa näin lukisi. Tässä kuitenkin eräs lainaus, jossa viitataan siihen, kuinka tärkeä teos se hänelle oli..

"Suurin iloni tulee siitä, ettei Silmarillionia hylätty ylenkatseellisesti. Olen kärsinyt melko naurettavasta pelon ja menetyksen tunteesta sen jälkeen, kun päästin tämän rakkaan ja yksityisen hölynpölyn käsistäni. Luulen, että jos teos olisi vaikuttanut teistä hölynpölyltä, olisin tuntenut itseni todella murskatuksi. Mutta nyt toivon todellakin jonain päivänä voivani saada, omilla tai muiden varoilla, Silmarillionin kustannetuksi..."

-Tolkien elämänkerta, s.216-
 
Aivan...Saattoipa ollakkin. Tosin tuostakin voi olla erilaista tietoa lähteestä riippuen :D Muistaakseni jostain luin että Hobitti olisi ollut pääteos, mutta tuo edellinen viesti toi mieleen kyllä samaa mitä siinä sanottiin :) Tosin kirjoittihan Tolkien Tarua Sormusten Herrastakin useita vuosia pienissä pätkissä(itseasiassa n.13 vuotta, vuodesta 1939 vuoteen 1952, julkaisu 1954).

Christopher Tolkienhan lopulta tuon Silman viimeisteli. Siitä vain päättelin ja muistelin asian näin. :D
 
Silmarillion oli Tolkienin pääteos. Hän oli alkanut kirjoittaa sitä ennen kuin Hobittia, joka julkaistiin ensimmäisenä.
 
Hobitti, mä rakastan sitä!
Se on niin huoleton ja ihana, sitä kun lukee tulee heti joku lastensatu mieleen, sellainen se suureksi osaksi on.

Hobitilla mut käännytettiin. Kun sen luin, hurahdin täysin. Heti vaan kauppaan ostamaan TSH. :D
 
Kertokaahan ihmiset mikä oli teidän mielestänne paras kohta Hobitissa?

Omasta mielestäni se oli ehdottomasti se kun Bard ampui Smaugin :) Ja saapuminen järvikaupunkiin, unelmieni yksi kauneimmista kaupungeista Keski-Maassa :)
 
aah. hobitti. maailman aatelia kirjoissa. rakastan sitä, lähes yhtä verran, kuin itse sormustakin, mutta jotain siitä puuttuu siihen verrattuna [ai kuinka selkeä lause tuokin..] mutta se on todella ihana, eihän sitä ilman voisi elää ;]
 
Hahihi. Hassu kirja. Muutaman kerran olen lukenut ja on se vain niin ihana kirja, ja se on juuri sellainen kirja, joka on hyvä lukea kun ei ole tekemistä - kirja kun ei ole ainakaan pituudella pilattu.

Mutta. Kaikille jotka eivät ole lukeneet Hobittia Lohikäärmevuoren muodossa, suosittelen. Ihan loistava. Ja ne kuvat siellä välissä, voi voi, luimme äitini kanssa Lohikäärmevuoren joskus yhdessä ja nauroimme niin paljon ettei lukemisesta meinannut tulla mitään. :D Lohikäärmevuori on parempi kuin Hobitti. Siis parempi 'versio'. Tsih.
 
Kun aloitin Hobitin lukemisen kyllästyin ensimmäisillä sivuilla ja jätin kirjan joksikin aikaa vain hyllyyn. Mutta kun päätin lukea kirjan loppuun, tarina vetikin minut mukaansa ja loppujen lopuksi en malttanut laskea sitä kädestäni kun halusin tietää miten kaikki loppuu. On totta, että Hobitti kannattaa lukea ennen TSH:a. Itselläni kävi aivan toisin päin ja näin jälkikäteen olisin ymmärtänyt TSH:n paljon paremmin jos alla olisi ollut Hobitti. Tiiliskiveen verrattuna tämä tarina on paljon kevyempää luettavaa eikä lukiessa tarvitse pohtia niin paljon. TSH:a en lukisi (sitten joskus tulevaisuudessa :D) omille pienille lapsilleni mutta Hobitin aion lukea ehdottomasti.

Nellas_Elensar sanoi:
Alussa Bilbo vaikutti hieman pelokkaalta mutta loppua kohden hän 'kasvoi' näihin "voron" mittoihin.
Tämä oli minusta yksi tarinan parhaita puolia. Hurrasin monessa kohtaa mielessäni Bilbolle, kun hän ylitti itsensä. Esim. pelastaessaan kääpiöt hämähäkeiltä ja haltiakuninkaan vankiloista. Toisaalta olin lopussa yllättynyt kun Smaugin lopussa tappaakin Bard, eikä Bilbo. Olin täysin varma lukiessani että Smaug heittää henkensä Bilbon miekasta.
 
Itse sain Hobitin ja Silman joululahjaksi. Alotin lukemaan hobitia ja se meni 6 tunnissa. Tosi hyvä kirja,muttei se kummiskaan päihitä TSH:ta. Mulla on se Tove Janssonin kuvittama kirja, ja ne kuvat muistuttaa hirmu paljon muumikirjojen kuvia. :D Ne arvotukset oli kiva kohta ja sitten että miten bilbolle ja kääpiöille käy siellä örkkien luolassa.Siinä kirjassa on paljon hauskoja ja jännittäviä kohtia. Oon huomannut että jos rupee lukemaan Tolkienin kirjoja, niin niistä ei voi päästää irti hetkekskään. Täytyy lukee loppuun asti kerralla. Samanlailla kävi kun luin TSH:n kesällä, nenä kiinni kirjassa koko ajan :p
 
Korjataan nyt Haltiakiveä sen verran, että kyseessä on varmastikin Tove Janssonin, ei Lindgrenin, kuvittama kirja. ;)
 
Toven kuvittamassa on ihan outoja kuvia :roll: Hobitti ei ole yhtään Tolkienmainen, kun oon tottunut, että kirja on Tolkienin kuvittama.

Kauhean paksulta tuo kirja kyllä vaikuttaa, onko siinä paljon kuvia?
 
Joo, kiitti Haltiamieli. Tuli kyllä täydellinen ajatuskatkos :oops: Tove Janssonia tarkoitin, mutta asia korjatu.

Ei siinä mun kirjassa paljoa kuvia ole. Pari koko sivun kokosta kuvaa ja loput sellasii pieniä eikä niitäkään hirveän paljoa.
 
Luin Hobitin itseasiassa TSH:n jälkeen(molemmat siis ensimmäisen kerran kuudennella ollessani) ja pakko myöntää, että se laajensi ymmärrystäni TSH:ta uudelleen lukiessa.

Kaikki Tolkienin kirjat ovat siitä hienoja, että niistä löytää aina jotain uutta. Ensimmäisellä kerralla tyytyy vain lukemaan läpi, jotta pääsisi näkemään mitä tapahtuu. Jokaisella uudella lukukerralla löytyy aina jotain uutta. Siksi niitä jaksaakin aina vain lukea uudelleen ja uudelleen.

Hobitti on tietysti siitä mukava, että sen voi lukea aika pinillekin. Luin sen joskus pikkusiskolleni ja hän oli aivan innoissaan, tosin jouduinkin sitten lukemaan TSH:nkin Silmarillionia ei pikkusiskoni jaksanut kuunnella.



Olin täysin varma lukiessani että Smaug heittää henkensä Bilbon miekasta.

Minäkin uskoin aluksi noin ja todellinen tulos harmitti jonkinverran(vähänaikaa), mutta juoneen olisi tullut, ehkä liian suuria muutoksia jos Bilbo olisi tappanut Smaugin eikä Bard.
 
Minä ostin aikoinani suomennetun Hobitin, ja nyt huomasin hyllyllä kierrellessäni kaupassa The Annotated Hobbit-nimisen kirjan englannin kielellä. Omistaako kukaan kenties tätä? Nyt jopa kadun ostostani, kirja ei sisällä muuta kuin nippelitietoa!
 
Mielestäni paras kohta Hobitissa on Klonkun ja Bilbon arvoitukset ja Bilbon ja Smaugin keskustelu.

Minulla ei ole Hobittia omanani, mutta se on jo toista kertaa lainassa, koska aijon tehdä siitä esitelmän ^_^
 
Hobitti on hyvä kirja, joskin LotR:ia lapsenomaisempi. Tietoja menee vähän ristiin LotR:in historian kanssa. Lempihahmoni siinä oli Thorin Tammikilpi, ehdottomasti. Meni sitten mokoma kuolemaan Filin ja Kilin kera :wink: .
 
Hobitin luin englanniks ennen kuin olin Taruun edes koskenut. Paras kohta oli Bilbon ja Klonkun arvoitukset. Se lukuhan oli muutenkin tärkee, koska sehän toimi eräänlaisena pohjana Tarulle. Sormuksen joutuminen Bilbolle jne.
Muuten Hobitti on sen verran lapsenomaisempi tarina, että ei kannata verrata Taruun. Ihana tarina silti. Mulle tulee ainakii Filistä ja Kilistä Merri ja Pippin mieleen, vaikka kääpiöt ja hobitit on muuten aika erilaisia... :)
 
Nellas_Elensar sanoi:
Toisaalta olin lopussa yllättynyt kun Smaugin lopussa tappaakin Bard, eikä Bilbo. Olin täysin varma lukiessani että Smaug heittää henkensä Bilbon miekasta.

Et ollut ainoa. Olin ihan varma, että Bilbo olisi tappanut Smaugin eikä Bard. Kai tällä tavalla ajattelee kun lukee kirjaa, että tietenkin päähenkilö tekisi kaikki uroteot. Joku täällä kysyi muuten lempikohtaa. Eiköhän se olisi se, kun Bilbo kohtaa Klonkun. Pidin kovasti niistä arvoituksista. Kohta on sitä paitsi jäänyt eniten mieleen. Joku sanoi, että yritti ratkoakin näitä arvoituksia... Minäkin yritin, mutten koskaan onnistunut. :D
Hobitti on muuten loistava kirja.
 
Ylös