Huomioita elämästä, maailmankaikkeudesta yms.

No äh, ei siitä muutenkaan mitään tule, kun en osaa enää neuvoa ketään Opaskyltissä, ja sitten on tuo Tolkien-seura. :D Puhumattakaan noista alaosan animeista ja muista. Mutta näytti se hetken aikaa hienolta. ;)
 
Oikea kahvihuoneprotokolla

Työpaikan kahvihuoneessa on oikeasti lappu: ei saa nauraa eikä ilakoida! Kahvihuone on terveyskeskuksessa käytävän varrella ja potilaat olivat valittaneet liian äänekkäästä ilonpidosta. Nauraa saisi vain hillitysti ja mieluiten pitäisi olla virka-aikana hiljaa ja naama peruslukemilla, oli sitten luukulla tai kahvilla. Sen aikaa mitä potilaat istuvat käytävällä kahvihuoneen kohdalla, he havaitsevat että heidän veromarkkojaan käytetään ilonpitoon ja (tietysti heille) nauramiseen. Pitäähän sen loppua.

Yksi työkaveri yritti kerran pomottaa että kahvihuoneessa pitää seurustella eikä lukea hiljaa lehteä. Minä vain hymyilin vinosti enkä sanonut että kahvihuoneessa lakisääteistä taukoa vietän juuri niin kuin itse haluan. Se oli sitä kollegiaalisuuden alkuaikaa kun ärsyteltiin puolin jos toisinkin toista mittaa otettaessa. Pomottelijoiden kanssa pitää vain muistaa, että heillä on ainoastaan niin paljon valtaa kuin itse heille antaa.
 
Jotenkin jännää, että H&M:n alusvaatemainoksista nousee kohu, mutta kukaan ei sano mitään vaikka ilmeisesti jotain hajuvettä mainostetaan kuvalla, jossa alaston nainen on polvillaan, jaloissa korkokengät ja mainoslauseella F for fetish. Toisekseen on jännää, että naisten tuotteita myydään selkeästi miehiin vetoavilla kampanjoilla. Okei, joulu on tulossa jne, mutta tarpooko tuolla kaduilla tosiaan armeijallinen miehiä ostamassa puoliskoilleen hepeniä ja hajusteita?
 
Ainakin isäni ikäluokassa on miehiä, jotka mieluiten pysyttelevät hepeneet-ja-haisut -linjalla naiselle lahjoja hankkiessaan. Ehkä mainostajat ovat (henkisesti ainakin) samaa ikäluokkaa.
 
Minua kovasti ihmetytti sen uuden pääkaupunkiseudulle avatun "kauneusostoskeskuksen" mainonta. Ehkäpä alaston nainen saa naiset himoamaan kosmetiikkaa tai alusvaatteita, minuun se ei oikein vetoa.

Iskulause "Siskot, poltetaan liivit! Nyt uudet 30% alennuksella!" jopa herätti ärtymistä.
 
Palmusunnuntai, Herran ratsastus Jerusalemiin.

Ovella on käynyt kuusi ryhmää virpojia. Olen tiedustellut kaikilta palmusunnuntain merkitystä, eli miksi juuri tänään virvotaan.

Ryhmä 1: Jeesus ratsasti Betlehemiin
Ryhmä 2: Ei tiedetä. No, saadaanko me virpoa?
Ryhmä 3: Jeesuksen kunniaksi
Ryhmä 4: Liittyyks se jotenkin Jumalaan?
Ryhmä 5: Ei tiedetä [mutta kun kerroin Jeesuksen tervehtimisestä palmunoksilla, nämä yllättäen muistivat, että tielle oli heitelty myös vaatteita]
Ryhmä 6. Ei tiedetä, mitä sitten? [Virpomaan ryhtyneet kaksi lasta eivät, ehkä kysymykseni hämmentämänä, myöskään muistaneet säkeitä, mutta taaempana seissyt kolmas toimi kuiskaajana]
 
Reps, lapsiparat :D ! "Tykkäsin" toisen ryhmän asenteesta: "mitä sä oikein höpötät, mässyy tänne ja heti!"Minä olin juuri heränneenä raahautunut tietokoneelle ennakkotehtäviä väsäämään, kun ovikello soi. Tietokoneeni sijaitsee ulko-oven vieressä ja minä säikähdin niin, että putosin kirjailimellisesti tuolilta. Olin unohtanut koko perkuleen virpomiset eikä minulla ollut mitään annettavaa, joten en avannut ovea. Olen ilkeä ihminen. (lapset eivät varmasti kuulleet tömähdystäni ja sen jälkeistä sadatteluani...)
 
Virpojia ilmestyy joskus yllättäenkin oven taakse mutta meille ei yhtäkään. Turhaan tuli varattua pussillinen suklaata. Käväisimme eräässä omakotitalossa ja lähtöä tehdessämme näimme virpojalauman lähestyvän. Lähdimme paikalta hyvin liukkaasti.
 
Telimektar sanoi:
Ryhmä 5: Ei tiedetä [mutta kun kerroin Jeesuksen tervehtimisestä palmunoksilla, nämä yllättäen muistivat, että tielle oli heitelty myös vaatteita]

Tämä selittynee ala-asteen uskonnontunnilla joka ikinen vuosi laulettavalla pääsiäislaululla: <i>maahan on laskettu vaa-attee-eitaa, lehtiäoksiiaa. Muurarirabbii nyyyt on matkalle lähteenyyt, noussut on satulaan raa-atsuu-unsaa kuitenkin kuuningaas</i>. Tämän tekee mielenkiintoiseksi se, että Jeesus oli puuseppä eikä muurari. Mutta mitä pienistä, kun ei nekään meistä... [22]
 
Hathaldir sanoi:
Tämän tekee mielenkiintoiseksi se, että Jeesus oli puuseppä eikä muurari.

Pyhien kirjoitusten mukaan Jeesus oli raksaduunari (Markus, 6: 3; Matteus, 13: 55). Ja Palestiinassa talon rakentaminen on kai ollut enemmän muuraamista kuin puun käsittelyä.

Gibsonin muuten ansiokkaasta elokuvasta huolimatta se ei ollut Jeesus vaan loogisen empirismin musta lammas Karl Popper joka oli huonekalupuuseppä (Wittgenstein taas oli lentokoneinsinööri).
[Muoks: Uh oh, sekoitin alkuperäisessä viestissäni Popperin ja loogisen empirismin puhtaimman ja valkoisimman lampaan Carnapin. :ouch: ]
 
Ei kai virpominen alun perin mihinkään palmunoksiin ja Jeesukseen liity? Olen luullut sitä pakanalliseksi perinteeksi, mutta onko se sitä? Muutenkin rupesin miettimään, mikä pääsiäisessä oikeastaan on kristillistä ja mikä ei. Trullit nyt ovat takuulla pakanallisia, mutta eikös ortodokseilla ainakin ole munaperinne? Entä sitten tiput ja puput? Onko pääsiäisen paikalla joskus ollut joku erityinen pakanallinen kevään juhla?
 
Kappas vaan. Mistäköhän lienen saanut väärinkäsitykseni siitä, että Joosef olisi ollut ammatiltaan puuseppä? :?
 
Kai Joosef olikin. Isältä pojalle tahtoivat ammatit kulkeutua ja voinkin kuvitella kehityskeskustelua Joosefin ja Jeesuksen välillä: "Lopeta nuo profetiahömpötykset ja ota vasara kauniiseen käteen! Tai voit saada naulan!" – "Et ymmärrä, isä. Tämä homma kulkee Isältä Pojalle."
 
Mortal Illusion sanoi:
Ei kai virpominen alun perin mihinkään palmunoksiin ja Jeesukseen liity? Olen luullut sitä pakanalliseksi perinteeksi, mutta onko se sitä? Muutenkin rupesin miettimään, mikä pääsiäisessä oikeastaan on kristillistä ja mikä ei. Trullit nyt ovat takuulla pakanallisia, mutta eikös ortodokseilla ainakin ole munaperinne? Entä sitten tiput ja puput? Onko pääsiäisen paikalla joskus ollut joku erityinen pakanallinen kevään juhla?
Wikipedia auttaa jälleen, mutta sen voi sanoa, että nykysuomalainen pääsiäinen on aikamoinen sillisalaatti.

"Euroopassa pääsiäisen aikoihin on muinaisuudessa ollut kevätjuhla, joka on Välimeren maissa sijoittunut suunnilleen kevätpäiväntasaukseen ja jota pohjoisissa maissa on vietetty hieman myöhemmin."
"Muna on vanha hedelmällisyyden symboli. Kristillisessä perinteessä muna symboloi ylösnousemista."
"Virvonta on alun perin itäsuomalainen ortodoksisuuteen liittyvä siunaava palmusunnuntaiperinne."
"Ortodoksit paheksuvat tapaa, joka on nykyään yleistynyt laajalti Etelä- ja Länsi-Suomessa, että pikkulapset puetaan noidiksi ja he kiertävät palmusunnuntaina tai pääsiäisenä virpomassa tuntemattomia. Kyseinen tapa on länsisuomalaisen pääsiäisnoitaperinteen ja itäsuomalaisen virvontaperinteen sekoittamista."

Ja virvonnassa on siis käytetty pajunoksia ties kuinka kauan. Lienevätkö pajunoksat käytössä myös muissa maissa?
 
Onkohan se sitä kuuluisaa hyssyttelyä median osalta, kun hesarin ja kummankaan iltapäivälehden kotisivuilta ei löytynyt mitään linkkiä juttuun, mutta maikkarin kymmenen uutisia katsoneet tietävät kyllä. Venäjän duuma siis povaa kaasuyhtiö Gazpromille omia asevoimia. Aivan oikein, Venäjän parlamentti. Olisi antamassa aseistettuja yksiköitä. Kaasuyhtiölle. Yksityisyritykselle.

Huono dystopiakirjallisuus, tervetuloa todellisuuteen. Jos jotain lukion filosofiantunneilta opin (ei ettäkö lukiossa mitään hyödyllistä oppisi), niin väkivallan monopoli on aina säilytettävä ehdottomasti armeijalla ja poliisilla. Muuten seuraa ongelmia. Asevoimat yksityisyrityksellä aiheuttavat vielä isoja ongelmia.
 
Pagba sanoi:
Kai Joosef olikin. Isältä pojalle tahtoivat ammatit kulkeutua ja voinkin kuvitella kehityskeskustelua Joosefin ja Jeesuksen välillä: "Lopeta nuo profetiahömpötykset ja ota vasara kauniiseen käteen! Tai voit saada naulan!" – "Et ymmärrä, isä. Tämä homma kulkee Isältä Pojalle."

Telimektarin siteeraamissa raamatunkohdissa Matteuksen mukaan Jeesus on rakennusmiehen poika ja Markuksen mukaan rakennusmies. Nämähän eivät kumoa toisiaan, sillä isä ja poika todennäköisesti harjoittavat samaa ammattia. Mistä se puuseppä tulee?

Hilgaria sanoi:
Venäjän duuma siis povaa kaasuyhtiö Gazpromille omia asevoimia. Aivan oikein, Venäjän parlamentti. Olisi antamassa aseistettuja yksiköitä. Kaasuyhtiölle. Yksityisyritykselle.

Ei oikeastaan yksityisyritykselle, vaan valtionyritykselle, joten joukkojen hallinta säilyy loppupeleissä kuitenkin duuman (tai ainakin tsaari Vladimir IV:n) käsissä. Energiayhtiön joukot eivät siltikään kyllä kuulosta hirveän rauhoittavalta ajatukselta.

Muistetaanhan kuitenkin, että Yhdysvalloissa on myös yksityisiä armeijoita. Ne eivät tosin sijaitse USA:n maaperällä, vaan Irakissa. Wikipedian mukaan "contractors" eli yksityisten sotilasyritysten joukkoja osallistuu sotaan 120 000 kappaletta, vrt. USA:n armeijan joukot, joita osallistui hyökkäykseen 300 000 ja joita nyt on maassa noin 153 000. Yhdysvaltojen armeijan tappiolukuna esitellään tuo jatkuvasti kasvava luku, joka on tällä hetkellä 3 252, mutta sen lisäksi sodassa on kaatunut 769 yksityistä taistelijaa. Näyttäisihän se pahalta kotimaassa, jos myönnettäisiin, että ruumiita on tullut jo yli 4 000...
 
Sami sanoi:
Ja virvonnassa on siis käytetty pajunoksia ties kuinka kauan. Lienevätkö pajunoksat käytössä myös muissa maissa?

Ainakin Puolassa, katolilaisessa kulttuurissa, erilaiset koristellut oksat kuuluvat pääsiäiseen. Puolalainen ystäväni on lähettänyt parikin erilaista vuosien varrella, toinen on hyvin pajunoksan tapainen hento oksa, jossa silmuja. Kyseinen oksa oli maalattu kultavärillä ja siihen sidottu pätkä kullanväristä pakettinarua.
 
Mortal Illusion sanoi:
Ei kai virpominen alun perin mihinkään palmunoksiin ja Jeesukseen liity? Olen luullut sitä pakanalliseksi perinteeksi, mutta onko se sitä? Muutenkin rupesin miettimään, mikä pääsiäisessä oikeastaan on kristillistä ja mikä ei. Trullit nyt ovat takuulla pakanallisia, mutta eikös ortodokseilla ainakin ole munaperinne? Entä sitten tiput ja puput? Onko pääsiäisen paikalla joskus ollut joku erityinen pakanallinen kevään juhla?

Sami ja Lehtokuusama ehtivätkin jo vastaamaan, mutta lisäilläänpä hieman.

Yleensähän hyvin monissa kulttuureissa ja uskonnoissa on ollut vuodenkierron erityiskohtiin (eli talvi-ja kesäpäivänseisauksiin sekä kevät-ja syyspäiväntasauksiin) liittyviä juhlia. Uuden uskonnon levittämisessä on sitten hyvin kätevää "omia" nuo vanhat juhlat ja antaa niille uutta sisältöä. Joskus vanhat tavat unohtuvat liki tyystin, mutta joskus niistä jää joitain selviäkin jälkiä. Pääsiäisen ei-kristilliset juuret näkyvät mm. englannin sanassa Easter, joka tulee anglosaksisen kevään ja aamun jumalattaren Ostaran (eli Eostren) nimestä. Suomen pääsiäinen taitaa olla Agricolan keksimä uudissana, taisi liittyä jotenkin paastosta (pois)pääsemiseen. Muna on vanha hedelmällisyyssymboli, samoin kuin puputkin. Virpomisen juuria en tiedä tarkemmin, olisikohan se sitten kristittyjen oma juttu.


//Parantelin oikeinkirjoitusta
 
Yhtä pääsiäisperinteen kirjaa (jokseenkin popularisoitua, mutta taisi kuitenkin olla SKS:n julkaisema) lueskelin museolla pari viikkoa sitten kun kirjoitin virpomisesta pientä taustatietopakettia lasten pääsiäisaskartelua varten. Sen mukaan erinäinen oksilla heiluttelu ja hakkailu siunausmielessä olisi kyllä kristinuskoa vanhempaa hupia, mutta että tämänkin olisivat varhaisessa vaiheessa kristityt omineet perinteisiinsä. Etelämpänä saatettiin heilutella ehdammillakin palmuilla, mutta täällä pohjolassa palmun korvikkeeksi sopivat parhaiten pajut, kun ne keväällä onnistuvat olemaan muita oksanrankoja koristeellisempia. Aikaisessa heräämisessään käyvät uudelleensyntymän sun muun symboleiksi siinä missä munatkin. Väitettiin pajua murteellisesti jossain päin kutsutunkin "palmuksi" tai "kissanpalmuksi".
 
Antiikin Roomassa homma hoidettiin suihkimalla verisillä nahankaistaleilla väkeä Lupercalia-juhlassa helmikuussa. Meikäläiset tuoreet oksat nuppuineen viittaavat myös kovasti hedelmällisyyden takaamiseen keväällä, kun luonto herää.
 
Ylös