Itsepuolustus-, kamppailu- ja taistelulajit

Joo elikkä Han Moo Doota on harrastettu mutta piti lopettaa kun tuli liikaa vammoja jalkoihin :o
(Murtumia, nyrjähtelyä ymm..)

Isoveli harrastaa tätä lajia vielä ja on MUSTALLA! vyöllä.
Helkutin hyvä taistelija on tuonnut joka kilpailusta missä on ollut pelkkää kultaa.
(Paitsi ekasta tuli pronssi)
Isoveli on opettanut nyt ki:n käyttöä että periaatteessa voin jo tiiliä halkoa :wink:
Ki:n käyttö on ihan mukaavaa kun saa jätkän yhellä tönäsyllä lentämään 3 m (mitattu on :) )
Usea ki:n käyttö on epäterveellistä elikkä se opitaan ylemmillä vöillä älkää koikeilko kotona :)

Rankka laji mutta rankempi on Taekwondoo johon isovelikin pian liittyy.


Lauantaina tv:stä tuli Han Moo Doo esitys Suomi puhuu ohjelmassa.
Huono esitys :knockout:
Ei tuskin ketään kiinnoista liittyä HMD:hon tuon jälkeen :(
Ja viellä mustalla vyöllä olevia :yawn:
 
Aloitin elokuussa vihdoin sen capoeiran, ja kyllä tykkään! Kunto ja akrobatia on kasvanut ihan hurjasti, kun sinne menin en osannut edes kärrynpyörää. Ideahan on ettei toiseen osuta, ja capoeira onkin näyttävää, tanssimaista, akrobaattista "taistelua". Suosittelen suuresti!
 
Minä oon tänä syksynä alottanu escriman. Escrima on siis fillippiiniläinen taistelulaji, jossa on seka aseellisia että aseettomia tekniikoita. Aseina käytetään sauvaa ja veistä. Veitsiä tosin käytetään vasta kun oikeasti osataan tehä jotain.
Tähän mennessä escrima on ollu kivaa ja oon oppinu peruslyönnit ja niihin torjunnat. Veli totes, että oon hullu, ku esittelin niitä sille viikonloppuna. Laji ei mun mielestä oo hirveän raju, varsinkin kun harjotuksissa lyöjän on hallittava lyönti niin, että se osuu mutta ei riko paikkoja, eikä hirveesti satuta.
Katsotaan nyt tämä vuosi onko se kivaa vai ei, ja ens vuonna ehkä jatketaan. :)
Niin, ja en muuten oo ikään ollu hirveän innostunu urheilusta, mutta näköjään piti vaan löytää se laji, joka tuntuu omalta.
 
Vegetto sanoi:
Isoveli harrastaa tätä lajia vielä ja on MUSTALLA! vyöllä.

Isoveli on opettanut nyt ki:n käyttöä että periaatteessa voin jo tiiliä halkoa :wink:
Ki:n käyttö on ihan mukaavaa kun saa jätkän yhellä tönäsyllä lentämään 3 m (mitattu on :) )
Usea ki:n käyttö on epäterveellistä elikkä se opitaan ylemmillä vöillä älkää koikeilko kotona :)

Rankka laji mutta rankempi on Taekwondoo johon isovelikin pian liittyy.

joopa joo. :roll:
 
Ajattelin yrittää nostaa tätä keskustelua taas hieman aktiivisemmaksi. Haluaisin keskustella toisiaan tukevista lajeista, eli siis sitä mitkä lajit sopivat yhteen. Harrastan siis sin moo hapkidoa ja haluaisin aloittaa sen rinnalle jonkun vähän toisenlaisen kamppailulajin. Huomenna alkaa ranskalaisen nyrkkeilyn kuntomuodon Savate formen alkeiskurssi, jolle osallistun. Onko jollakulla kokemuksia savatesta? Ainoa mikä lajissa näin etukäteen vähän ahdistaa on se, että siinä käytetään kenkiä; tykkään niin kovasti paljainjaloin pomppimisesta... :)

HToinen asiani on se, että haluaisin hankkia itselleni toiset gi-housut, siis vain housut. Kauhistuin kun huomasin, että ne maksavat noin 47 euroa. Se on liikaa budjetilleni, tietäisikö joku mistä niitä saisi halvemmalla?
 
Täällä on aikas paljon taekwondon harrastajia. Itse aloitin sen syksyllä ja odottelen nyt vihreän vyön vyökoetta.
Olen ajatellut kuitenkin aikidon aloittamista, kun taekwondo ei tunnu oikeen omalta lajilta. Pitäisin kung-fusta mutta meillä päin ei sitä ole.
Pidän miekkailusta, esim. kendosta, mutta se on kallista.
Ja takaisin taekwondoon. En pidä paljoa otteluista (tai no en ole ollut kuin ottelu harkoissa), jos ei ole muita suojia kuin se panssari, niin silloin sattuu. Meillä ei harkoissa ole suojia. Kerran minua potkaistiin haarojen väliin, eikä se ollut mikään maailman ihanin tunne. Ja kerran vastustajani ei osannut potkia muualle kuin käteeni.
Pidän uusien potkujen oppimisesta, mutta siinähän se olikin.
 
Beregond: suosittelisin sulle Hapkidoa. Syy: siinä on paljon potkuja, joista jotkut hyvin lähellä taekwondopotkuja. Hapkidossa ei käytetä harkoissa mitään suojia, paitsi että jotkut miehet haluavat silti varmuuden vuoksi käyttää alasuojaa. Hapkidossa potkiminen on myös erityylistä kuin taekwondossa. Toki myös hapkidossa on jonkin verran ottelua mutta se ja potkiminen eivät mitenkään painotu lajissa (ei ole pelkästään ottelutreenejä, ainakaan meidän salilla), ne ovat vain yksi osa lajia. Muita osa-alueita ovat heitot, pyyhkäisyt, lukot, sidonnat, mattopaini, lyönnit, meditaatio ja oikea hengitys. Hapkidosta löytyy myös eri tyylisuuntia esim. minun harrastamani Sin Moo ja suorasukainen combat.

Jotta tämä viesti ei menisi ihan mainostamiseksi, aikido voisi tietysti sinulle myös sopia, mutta siinähän ei kait ole potkuja, vai muistanko ihan väärin? Tai sitten jujutsu... :)
 
Elena sanoi:
Huomenna alkaa ranskalaisen nyrkkeilyn kuntomuodon Savate formen alkeiskurssi, jolle osallistun. Onko jollakulla kokemuksia savatesta? Ainoa mikä lajissa näin etukäteen vähän ahdistaa on se, että siinä käytetään kenkiä; tykkään niin kovasti paljainjaloin pomppimisesta... :)

Täällä yksi Savate Formen harrastaja! Pidän todella paljon. Tunnit ovat vaihtelevia, harrastaminen on hauskaa ja kunto kasvaa. Siellä treenataan itseä varten, joka minua näin kilpailemista inhoavana miellyttää.

Kädethän ovat siis suoraan nyrkkeilystä ja potkut ovat savatelle ominaisia potkuja. Niitä tehdään alas, keskitasoon ja päähän. Päähän kohdistuvia potkuja on harvemmin, koska formelaisilta ei niiden osaamista suoranaisesti vaadita. Oman tason mukaan. Potkuissa vaaditaan tasapainoa, joustavuutta ja lihaskuntoa. En ole harrastanut kovinkaan pitkään lajia, mutta huomaa, että kerta kerran jälkeen potkut menevät ylemmäs, niihin saa lisää voimaa ja tasapainokin on parempi.

Jatkokursseilla on se kiva puoli, että treeniaikoja on (ainakin Helsingissä) joka päivä useammassa ajassa ja etenkin viikonloppuihin treenit ovat eri pituisia ja sisältöisiä, ja niistä voi sitten valita itselleen sopivan. Nyt tänä perjantaina alkaa jatkokurssilaisille Savate Defence -tunnit ja olen todella innoissani, koska olen miettinyt Defencen aloittamista. Nyt pääsee sitten kokeilemaan, että onko laji itselle sopiva.

Kengistä sen verran, että suosittelen hankkimaan lajille sopivat kengät. Peruskurssilla potkin salibandykengillä, eikä nilkka päässyt taipumaan kunnolla. Jalkakin painoi aivan turhaan ylimääräistä, eikä se yhtään helpottanut potkujen tekemistä.

Tänään oli kyllä tosi rankka treeni, vieläkin hengästyttää. :wink: Täytyy kuitenkin sanoa, että oikein kiva harrastus, tätä aion jatkaa vielä useamman vuoden. Aikoinaan harrastin karatea, mutta lopetin sen, koska treeneissä oli aika ajoin tylsää. Savate Forme ei ole osoittanut sellaisia merkkejä.
 
Minulla taekwondoa takana puolitoista vuotta, ja harrastin ennen vuosia aikidoa. Voin vannoa, että ne ovat hyvin erilaisia lajeja. Aikidossa ei harjoitella potkimista tai lyömistä. Harkoitukset painottuvat heittoihin, lukkoihin ja itsepuolustukseen. Harjoitellaan myös pitkällä ja lyhyellä sauvalla, sekä bokken- miekalla. Hengitysharjoituksia on. Aikido on rauhallinen laji, joka pitää juuri ja juuri kuntoa yllä. Minulla on vieläkin ikävä aikidoa, sillä siellä oli mukava tunnelma.

Taekwondo sen sijaan on rankempaa, ja se on pitkälti yksilölaji. TKD:ssa ei ole harmikseni aseita. On tekniikkaa, ottelua, murskausta, itsepuolustusta, potkutreenejä. Harrastajia on paljon ja tunnelma on erilainen. Meidän ainakin on pakko käyttää jalkasuojia ja hanskoja otteluissa. (Miesten on pakko käyttää myös alasuojaa) Emme käytä panssaria.

Mielestäni aikido ja tkd eivät sovi yhteen. Sen sijaa aikido-hapkido, tai tkd-hapkido voisi olla hyvä kombinaatio. Itse toivoisin tkd:n ohelle jotain aselajia, sillä ehdin aikidossa ihastua sauvoihin.
 
Nyt on sitten käyty savate formen tunneilla kaksi viikkoa. Laji on hyvin eritempoista kuin hapkido, mutta se on vain mukavaa vaihtelua. Me pidämme tosin harkoissa pari juomataukoa liikaa minun makuuni, mutta uskon, että joko totun siihen tai sitten kun treenit muuttuvat rankemmiksi osaan arvostaa niitä.

Kaikki tähän mennessä oppimamme potkut ovat periaatteessa samoja kuin hapkidossa, paitsi että potkunlähtöasento on erilainen ja tämä on aiheuttanut minulle ongelmia. Alan kuitenkin pikkuhiljaa pääsemään asiasta jyvälle, mutta salibandykengät ovat kyllä ylitsepääsemätön este. Joka kerta kun harkkoihin saavun, vilkaisen himoitsevasti vastaanotossa esillä olevia savatekenkiä ja huokaan kun tiedän, ettei minulla ole niihin varaa ainakaan puoleentoista kuukauteen :cry:
 
Jonkin aikaa olen harrastanut judoa, viime kuussa sain keltaisen vyön. Kiva harrastushan se on, muttei yhtä siisti kuin esim. han moo do, se kun on niin älyttömän suosittu kaikkien vaahtosammuttimienkin keskuudessa. :wink: Olen harkinnut ju-jutsun tai jonkin muun aloittamista, mutta en tiedä... Ehkä joskus.
 
AnlaShok sanoi:
Mihin suuntaan eritempoista?

hmm... mitenköhän tämän nyt selittäisi. Suurin ero on tauot; hapkidossa niitä ei juurikaan ole, kun taas savate formessa niitä on joka liikesarjan/harjoituksen välissä. Savate formessa melkeinpä kaikkia harjoituksia tehdään tietty aika, jonka ohjaaja usein katsoo kellosta. Hapkidossa taas ei voi tietää kuinka kauan yksi harjoitus kestää, joskus sama harjoitus kestää minuutin joskus kymmenen. En tiedä vastasiko tämä kysymykseen, mutta kysy toki lisää jos et tajunnut höpötystäni... :)
 
Elena sanoi:
AnlaShok sanoi:
Mihin suuntaan eritempoista?

hmm... mitenköhän tämän nyt selittäisi. Suurin ero on tauot; hapkidossa niitä ei juurikaan ole, kun taas savate formessa niitä on joka liikesarjan/harjoituksen välissä. Savate formessa melkeinpä kaikkia harjoituksia tehdään tietty aika, jonka ohjaaja usein katsoo kellosta. Hapkidossa taas ei voi tietää kuinka kauan yksi harjoitus kestää, joskus sama harjoitus kestää minuutin joskus kymmenen. En tiedä vastasiko tämä kysymykseen, mutta kysy toki lisää jos et tajunnut höpötystäni... :)

Vastasi joo kysymykseen. Olen tässä nelisen kuukautta käynyt perus-savatehtavassa formessa ja olen kuullut toisaalta paljon hyviä suosituksia hapkidosta, siksi pohdin tällaista.
 
Elena sanoi:
AnlaShok sanoi:
Mihin suuntaan eritempoista?

hmm... mitenköhän tämän nyt selittäisi. Suurin ero on tauot; hapkidossa niitä ei juurikaan ole, kun taas savate formessa niitä on joka liikesarjan/harjoituksen välissä. Savate formessa melkeinpä kaikkia harjoituksia tehdään tietty aika, jonka ohjaaja usein katsoo kellosta.

Tässä täytyy todeta, että treenit ovat todella erilaisia riippuen ohjaajasta. Muutamat todella katsoo tarkasti kellosta, mutta on myös niitä, jotka vetävät lopuksi rankan tempotreenin ja perään toisen, "kun sittenkin jäi aikaa". Tempoissa on kyllä suurimassa osassa kellon kanssa, mutta tempojen määrä tulee kyllä lisääntymään. Lisäksi jatkokurssien treeniajat ovat 15 - 30 minuuttia pidempiä, on mahdollista käydä myös kahden tunnin treenissä sunnuntaisin.

Eiköhän kohta ala hengästyttämään. :wink:

Uh ja tosiaan ymmärrän tuskasi salibandykenkien suhteen. Savatekengät on paaaaljon paremmat. Minäkin pistin rahani niihin, vaikka ei todellakaan taloudellinen tilanne sitä olisi sallinut..
 
Aivan, enhän minä tietenkän hölmönä osannut ajatella, että eri ohjaajilla on eri tyyli... :D Tuollaisia tempotreenejä ei ainakaan meidän hapkidoharkoissa juurikaan ole, joten ne olivat aika uusi juttu. Kyllä minä jo nyt niistä savatessa hengästyn ja uskon, että kun ne tuosta muiden harjoitusten mukana pitenevät/muuttuvat rankemmiksi, olen totaalisen kuollut.

Juttelin muuten eilen "rahoittajani" kanssa kengistä ja hän sanoi, että voisi olla mahdollista, että ne jo ensi viikolla saisin. jesh! :grin:
 
Ainiin Elena. Oletko käynyt viikonlopun ylimääräisille tunneilla? Siellä usein on erilaiset tunnit kuin viikolla. Ellei sitten sinulle satu sitä miestä, jonka treenit ovat pitkälti muutamien lyöntien harjoittelemista. Tekniikka menee kuntoon juu, mutta aavistuksen verran tylsäksi saattaa käydä aina lopussa..
 
Ole kyllä miettinyt niitä viikonlopputreenejä, mutta mulla on tiistaista perjantaihin joka päivä joko hapkidoa tai sitten savatea, niin tähän mennessä ei ole vielä keho jaksanut rehkimistä enää lauantaina. Millälailla ne treenit muuten on erilaisia? Muistaakseni kuulin sivukorvalla meidän ohjaajan mainitsevan jotakin lihaskunnosta?
 
Hapkidolaiset:
Laji kuulostaa aika pätevältä, tosin pitänee vielä miettiä tarkasti että mikähän noista muutamasta lupaavasta lajista olisi eniten minua (jos nyt enää kolmatta aloitan). Osaako joku tehdä jotain eroa noiden eri tyylien välillä, esimerkiksi Sin Moonin ja Kwan Nyomin?
 
Elena sanoi:
Ole kyllä miettinyt niitä viikonlopputreenejä, mutta mulla on tiistaista perjantaihin joka päivä joko hapkidoa tai sitten savatea, niin tähän mennessä ei ole vielä keho jaksanut rehkimistä enää lauantaina. Millälailla ne treenit muuten on erilaisia? Muistaakseni kuulin sivukorvalla meidän ohjaajan mainitsevan jotakin lihaskunnosta?

Lauantain treeni on viisitoista minuuttia normaalia pidempi. Nyt on vaikea sanoa mitään tarkkaa kuvausta treenin sisällöstä, koska en tiedä kuka ohjaajista niitä vetää. Pääosin niissä kuitenkin harjoitellaan vain käsiä (joka on minun mielestäni hieman tylsää), koska treeni on yhdistetty tavallisen savaten ja kuntonyrkkeilyn kanssa. Usein treenien lopuksi tosiaan oli vähän pidempi lihaskunto-osuus kuin arkipäivien treeneissä, mutta tämäkin vaihteli.

Sunnuntain treeneissä en käynyt kuin kerran, vaikka tarkoitus oli mennä vähän useammin.. Silloin kun siellä kävin, treenaajana oli mies, joka sanoi, että tunnit ovat pääsääntöisesti pelkkää venyttelyä. Treeni alkoi alkuverryttelyllä, jonka jälkeen oli lyhyt aika rankkaa lihaskuntoa ja lopputunti (ehkä puoli tuntia siitä tunnista) venyteltiin. Pitkäkestoisia venytyksiä. Se oli oikeastaan todella rentouttavaa, joten jos tunnit edelleen ovat samanlaisia, se voisi sopia sinulle rankan viikon päätteeksi! :)
 
Ylös