Kontu Se on hyvä paikka elää ja olla!

Joulu

Keskustelu huoneessa 'Pöytä', aloittanut Jaamar, 23.12.2013.

?

Milloin koristellaan koti lopullisesti joulukuntoon?

1. Heti kun illat pimenevät.

1 ääntä
    2,8%
  2. Ensilumen tultua.

0 ääntä
    0,0%
  3. Ensimmäisenä adventtina.

2 ääntä
    5,6%
  4. Joulukuun alusta.

2 ääntä
    5,6%
  5. Pari viikkoa ennen joulua.

2 ääntä
    5,6%
  6. Viimeisellä viikolla.

10 ääntä
    27,8%
  7. Aaton aattona.

7 ääntä
    19,4%
  8. Aattoaamuna

11 ääntä
    30,6%
  9. Aikaisemmin

0 ääntä
    0,0%
  10. Myöhemmin

1 ääntä
    2,8%
  1. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Kuusivarkauksista puheen ollen, voinen kertoa tämän koska v. 1975 tapahtunut rikos on jo vanhentunut.

Ollessani hieman alle kouluikäinen asuimme isäni työn takia pari vuotta Savonlinnan lähellä käytännössä keskellä metsää. Lähin taajama oli Kerimäki, jonne oli kymmenisen kilometriä matkaa. Koska tosiaan asuimme keskellä ei-mitään, isäni sai syksyllä kuningasidean lähteä jouluna kuusivarkaisiin. Hän kävi hyvissä ajoin katselemassa sopivia kuusia, ja aatonaaton ja aaton välisenä yönä hän sitten lähti kirveineen matkaan. Ja kauniin kuusen muuten toikin mukanaan. Oli meinaan ihan istutetusta metsästä haettu. Sattuipa vaan sellainen ennakoimaton juttu, että edellisenä iltana oli pyryttänyt aivan valtavasti lunta, ja jäljet kuusen kannolta johtivat tietenkin aivan suoraan pihaamme. Isäni oli aivan suhteettomissa tunnontuskissa koko joulun. Kiinni ei koskaan tästä jääty, mutta aika jäätävä hetki koettiin kun tapanina isäni työvuorossa olevat kollegat kävivät ohiajaessaan kahvilla ja ihastelivat kuusta. Että kylläpä teillä onkin komea ja symmetrinen kuusi. Nämä kollegat olivat siis poliiseja... Jopa minä ymmärsin tuon ikäisenä, että nyt ei sovi ainakaan kailottaa että joo, iskä valkkas sen ihan ite tuolta metsästä!

Kuusen varastamisesta ei tämän episodin jälkeen ole jostain kumman syystä saanut isälleni edes vitsailla. Kuuset ostettiin kuusikaupasta niin kauan kuin meille kuusi jouluksi tuli.

Sidhiel, Hanna Kullanväärtti, eowynofmay ja 6 muuta tykkäävät tästä.
  2. Hanna Kullanväärtti

Hanna Kullanväärtti Kontulainen

@Husky kuulostaa aivan ihanalta!

@Jaamar harmi, että olet joutunut joulustressin uhriksi :( Minusta on aina niin surullista kuulla ihmisten joulustressistä, kun itselleni joulu tuo aina täysin päinvastaisen fiiliksen. Toivottavasti nyt tosiaan pääsisit nauttimaan vähän rennommastakin olosta.

3. Hanna Kullanväärtti

Hanna Kullanväärtti Kontulainen

Voi ei, kuulostaa ihan minun sanomaltani! Meidän lapset kyselee ja höpöttää tauotta, ja mun suusta pääsee aina just tämän kaltaisia vastauksia :grin:

Kointähti tykkää tästä.
  4. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Hyvää joulua ja terveisiä miilunpolttajan kylästä, josta juuri kotiuduin! Parin päivän reissu täytti tai oikeastaan ylittikin kaikki odotukseni. Oli mukava kymmenen asteen pakkanen ja upea kuutamo, oli hiljaisuutta, oli auringonpaistetta, oli myrskylyhdyt valaisemassa pimeitä polkuja, oli puulämmitys ja lampaantaljat, oli ulkohuussi. Ja muun hyvän lisäksi koko alueella oli mun lisäkseni yksi ainoa pariskunta, joten sain todellakin olla ihan rauhassa! Hyvät huomenet ja joulut toki kohdatessa toivoteltiin, mutta muuten ei oltu tekemisissä. Sai omaan tahtiin hakata puita ja ladata niitä tulisijaan, kuunnella korppien raakuntaa ja talitinttien pölinää, tehdä ruokaa tulilla avoimen taivaan alla, todeta yöllä huussiin mennessä että eihän täällä mitään otsalamppua olis tarvinnut kun on niin kirkas kuutamo.

Mulla oli mukanani ruokaa, juomaa, kokkausvälineet, otsalamppu, lämmintä vaatetta ja vällyä sekä pari kirjaa. Oli aika jännä fiilis, kun eilen jossain vaiheessa koin yhtäkkiä sellaisen syvän kiitollisuuden hetken. Että mun ei ole tänä vuonna tarvinnut stressata joulua yhtään, että saan olla omissa oloissani just niin kuin haluan ja vieläpä kauniin luonnon keskellä, ja että mulla on just nyt ihan kaikki mitä tarvitsen. Olikohan se nyt sitä joulun taikaa?

Tuossa kotiin ajellessa olikin sitten räntäsade ja tiet tosi liukkaat. Kunnon pudotus todellisuuteen :lol: Toisaalta pisti heti miettimään että missähän korvessa ensi joulun viettäisi? Tämän kokemuksen jälkeen ei juurikaan kiinnosta kaupunki- tai sukulaisjoulut.

Kointähti, Sidhiel, Ereine ja 3 muuta tykkäävät tästä.
  5. Pagba

Pagba Hyvienkin vitsien kertoja

Monena jouluna lukemani Susan Cooperin Pimeä nousee -kirja on puolessavälissä. Taidanpa lukea sarjan muutkin osat uudelleen. Viheriä noita sopisi merenrannalla luettavaksi ja Kuningas Harmaa nummimaisemissa.

Tänä jouluna ei poikkeuksellisesti ole menty palvomaan vainajia hautausmaalle. Ehkä vielä tänään ehtii.

Isilmírë tykkää tästä.
  6. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

Minullakin on Pimeä nousee taas menossa. Olen parhaillani pysähtynyt kohtaan, josta alkaa joulupäivän ja tapaninpäivän välinen yö. Se yö kun on vasta tulossa, ja kirjaa on kiva lukea tapahtumien mukaan aikataulutettuna.

Onneksi sain äidiltä joululahjaksi kirjan Naisia joita ajattelen öisin, joten luettavaa on myös niiksi hetkiksi, kun Pimeä nousee pitää laittaa tauolle :)

7. Husky

Husky Ilmaanhaukkuja

Hitto kun tuo Pimeä nousee -sarja on poltellut jo pitkään, täytyy kyllä hankkia hyllyyn. Väristelin 80-luvulla noita kirjoja siihen malliin että pakko ottaa uusintakierros!

Hirveän moni kaverini tuntuu saaneen lahjaksi tuon tämän joulun hittikirjan Naisia joita ajattelen öisin, ja mä olen taas luonnollisesti ihan pihalla koko jutusta.

8. Isilmírë

Isilmírë Kontulainen Suomen Tolkien-seura

@Husky , minä sain äidiltäni tuon Naisia joita ajattelen öisin (olen päässyt puoleenväliin sen lukemisessa) lähinnä siksi, että äiti ja minä molemmat tykkäsimme Kankimäen edellisestä kirjasta Asioita jotka saavat sydämen lyömään nopeammin, ja se taas johtui siitä, että olemme molemmat tykästyneet japanilaisen kulttuurin tiettyihin osa-alueisiin. Minua kiehtovat esimerkiksi geishat, ja geishoja käsittelevissä kirjoissa vilahtaa usein mainintoja myös Sei Shonagonista, jota Kankimäki kirjassaan lähti Japanista "etsimään". Tämä uudempi kirja ei ole ainakaan minulle ollenkaan niin viihdyttävä, koska en ole järin kiinnostunut Afrikasta, ja kirjan esittelemät tutkimusmatkailijanaisetkin ovat pitkälti ennestään tuttuja jo aiemmin lukemistani kirjoista. Mutta ihan kiva matkakirja se kuitenkin on.

Last edited: 30.12.2018
  9. Sidhiel

Sidhiel Rajatapaus

Kas niin, hyvin stressitön ja vähällä vaivalla toteutettu joulu takana. Kyllä nyt muovikuusi ja valot ja pari kynttilää laitettiin, mutta perheen kanssa päätettiin alun alkaenkin että ei hankita toisillemme mitään ylimääräistä, korkeintaan suklaata tai teetä. Tein pipareita valmistaikinasta ja kakun itse ja onnistuin vaihtelevasti (piparit kärähtivät mutta kakku oli hyvää), joimme kaikki liikaa glögiä, käytiin haudoilla illasta ja saunassa aamusta. Oli oikein rattoisaa, vaikka inhoankin kaupungissa vietettyjä jouluja, tai noh.. ehkä kaupunkeja ylipäätään jos vaihtoehtona olisi esimerkiksi ei-taajama tai mökki. Kaupungissa on yleensä jo kuukausia ennen joulua kamala hälinä ja paniikki ja stressi ja ostovimma ja joka puolella ajaa joulupukeiksi pukeutuneita kaahareita talla pohjassa ja puhelin korvalla.. verrattuna rauhalliseen metsäpaikkaan ja hiljaisuuteen ja siihen että olisi kerrankin aikaa vain olla hetki.

Hanna Kullanväärtti, douv, Isilmírë ja joku muu tykkäävät tästä.
  10. Lentävä lumi

Lentävä lumi Kontulainen

Rento perheen kanssa vietetty joulu on taas takana päin. Vietämme miehen kanssa molemmat joulun mieluiten minun perheeni kanssa. Meillä on yleensä rento ja sopivasti juhlava aattoateria ja -ilta. Viime vuosina mukana on ollut kuitenkin myös äitini miehen hyvin iäkkäät vanhemmat, joiden puheenaiheet eivät oikein meidän perheen joulun viettoon istu ja saavat muut (hiljaisesti) hermostumaan. Ulkonäön, painon, toisten lasten ja muun yhtä korrektin kommentointi ei meidän perheen yhdessä oloon kuulu, mutta he eivät tätä ole vielä sisäistäneet (asiasta on kanssaan kyllä puhuttu). Tästä huolimatta aatto meni onneksi ihan mukavasti ja nämä vanhukset vetäytyivät aikaisin yöpuulle. Joulupäivä meni vain loikoillessa, mutta tapanina saimme vieraita aterialle. Tapanin ateria oli ehkä onnistunein kestitys, mitä omassa kodissani olen kuunaan tehnyt. Tein veljeni perheelle kalapöydän, johon paistoin blinityylisiä nokkostattarilettuja, joista tuli aivan täydellinen pohja graavi- ja kylmäsavukaloille ja mädeille. Siitä tuli todella hyvä mieli, kun kaikki silmin nähden nauttivat ateriasta ja yhdessä olosta. Jälkiruoaksi tein hyvin ex tempore jouluisen täytekakun mustikkahillotäytteellä ja kuorrutettuna kaneli-kaardemummakauravispillä. Vähän liioittelin täytekakun koon suhteen ja sitä syötiin useampi päivä.

Syksy oli töiden suhteen niin kiireinen ja työtahti vain kiihtyi joulun lähestyessä, että joulua ei ehtinyt alkaa edes odottaa, kun aatto oli jo käsillä. Joulusiivous ja kodin koristelu saivat silti mielen siirtymään joulun viettoon. Mieheni sai töiden kautta joulukuun ajan koristeena olleen kuusen ilmaiseksi, ja se olikin niin iso, että se juuri ja juuri mahtui sisälle! Aika paljon se on jo varistanut neulasia, mutta joulun yli kesti ja sehän riittää.

(Uudenvuoden juhlinta hoidetaan miehen perheen kanssa toivottavasti aiempia vuosia vähemmin nestemäisin paukuin. Räjähtäviä ei harrasteta ollenkaan.)

Isilmírë, Hanna Kullanväärtti, douv ja joku muu tykkäävät tästä.
  11. Kointähti

Kointähti Parannuksen tehnyt trolli

Perinteiseen tapaan jouluna riitti syömistä varmaan liikaakin, vaikka hyvältähän se suussa maistui. Palasin perjantaina koto-Tampereelle, minkä jälkeen olen syönyt kevyemmin. Olo on oikeastaan aika hyvä, kun välillä on nälkäkin! Kaurapuurokin uppoaa hyvin viikon tauon jälkeen, tänään olen syönyt jo kolme lautasellista! Niiden lisäksi olen tosin syönyt vain voisilmiä Keiju-levitteestä, lukuisia porkkanoita ja kourallisen cashew-pähkinöitä - runsaan kahvinjuonnin lisäksi. Viimeistään huomenaamulla pitää kyllä käydä siellä ruokakaupassakin, ettei puutostauti iske.

Isilmírë, Hanna Kullanväärtti ja eowynofmay tykkäävät tästä.
  12. Shacklebolt

Shacklebolt Kontulainen

Mä olen taas nauttinut joulun parhaasta osasta - kolmannesta ja neljännestä joulupäivästä, uudestavuodesta ja loppiaisviikosta. Tällä kertaa on vieläpä nyt alkava viikko lomaa. Aattoon, joulupäivään ja tapaninpäivään kuuluu aina niin hirveästi kaikkea - työt ja niiden valmistelu, pakolliset ja pakollistetut sukuloinnit jne, jotka on ilmeisen pakko tehdä allakkaan merkittyinä punaisina päivinä, muuten niitä ei lasketa. Mutta sitten kun niistä on päästy, alkaa oikeastaan oma joulurauha - ei olla ihan täydessä arjessa, saa puuhastella omiaan, rauhoittua, olla kotona, hyräillä joululauluja ilman stressiä vielä muusta.

douv, Lindëalda, Isilmírë ja joku muu tykkäävät tästä.

Jaa somessa