Keskustelua TSH-elokuvien ja kirjojen eroista

Itse luin Sormusten herran ensimmäisen kerran 11-vuotiaana ja en pitänyt sitä lainkaan tylsänä, se imaisi minut heti mukaansa. En ollut ennen lukenut niin pitkää kirjaa, mutta eipä se sen kummemmin hirvittänyt. Monet (ainakin moni ikätoverini) valittavat kuinka "tylsää se on kun siinä kuvaillaan niin kauhean tarkasti kaikki", mutta minusta se on varsin tarpeellista jotta mielikuvitus sitten pääsisi valloilleen :wink: Upea kirja ja leffat ovat jotain todella upeaa, vaikka eivät kirjan tasolle ylläkkään. Näitähän ei tietenkään kovinkaan hyvin voi verrata, mutta rakkauteni kirjaa kohtaan on kuitenkin suurempi.

En nyt leffasta löydä kummempaa moitittavaa, vaikkakin jotkut kohdat ovat mielestäni turhia. Haltioiden tulo Helmin syvänteeseen saattoi näyttää hienolta ja tottakai leffaan piti ainakin yhden sankarin kuolema saada, mutta mielestäni se oli kuitenkin aivan turhaa. Toisekseen, jostain syystä minäkin olisin Glorfindelin halunnut nähdä, mutta ei se haittaa vaikka Arwen nyt hänen roolinsa "varasti". Sekin toimi kuitenkin hienosti.
Plaah tulipas taas kirjoitettua epäselvä pätkä tekstiä. Yrittäkäähän tajuta edes jotain :D
 
Niin. Glorfindel on ensimmäisten poiskarsittavien joukossa, kun elokuvaa aletaan tekemään. Hänethän on korvattu kaikissa filmatisoinneissa.
 
Glorfindel oli kyllä typerää jättää pois. Ainakin minusta. Ja Aragornin lentäminen suden mukana jokeen oli ihan älytöntä. Siis kirjaa voisi vähän enemmän mukailla? Ja haltiat Helmissä. No joo, ihan hieno juttu kai, tai hienon näköinen, mutta ei ne sinne kuitenkaan olisi kuuluneet?!
 
Galadriel7 sanoi:
Glorfindel oli kyllä typerää jättää pois. Ainakin minusta.

Miksi? Glorfindelille ei yksinkertaisesti ole mitään käyttöä elokuvassa. Hänen osansa kirjassa on liian vähäinen, että hänet voitaisiin ottaa mukaan elokuvassa.
 
Galadriel7 sanoi:
Ja haltiat Helmissä. No joo, ihan hieno juttu kai, tai hienon näköinen, mutta ei ne sinne kuitenkaan olisi kuuluneet?!

Tämä kohtaus oli minusta hieno, sillä se ilmensi hienosti sitä, että kaikki hyvät kansat todella taistelivat yhdessä, ei sillä tavoin että haltiat olivat eliittiä ja antoivat ihmisten tehdä kaiken yksin. Kohtaus, vaikkei kirjaan kuulunutkaan, oli elokuvaan oikein hyvin sopiva, sanon minä. :)
 
Vehka sanoi:
Kohtaus, vaikkei kirjaan kuulunutkaan, oli elokuvaan oikein hyvin sopiva, sanon minä.

Ja näistä sanoista suoraan johtaen on todettava se sama vanha tosiasia: Elokuvassa tärkeintä on vain se, että se toimii kirjasta riippumattomana kokonaisuutena.

Ja Ralph Bakshin piirretty FotR-TTTœ on hyvä esimerkki juuri siitä, miten käy elokuvan ollessa liian uskollinen kirjalle. Kyseisen piirretyn käsikirjoitus ei ollut toimiva. Syy: se oli tehty vain ottamalla kirjasta pätkiä ja laittamalla vaan yhteen. Lopputulos oli IMHO sangen kehno ja tylsä.

Ja olkaamme me fanit nyt iloisia edes siitä, että PJ luopui Arwenin taistelukohtauksista Helmin Syvänteessä ja Sauronin tulemisesta fyysisessä muodossa Mustalle Portille.
 
Daeron sanoi:
Ja olkaamme me fanit nyt iloisia edes siitä, että PJ luopui Arwenin taistelukohtauksista Helmin Syvänteessä ja Sauronin tulemisesta fyysisessä muodossa Mustalle Portille.

Jos tuollaista olisi elokuvaan laitettu, olsiin astellut pois salista ja hakannut päätäni seinään monta tuntia surren TSH:n taiteellisen arvon rappioittamista. :wink: Mutta ihan todella, ei kai tuollaisia kohtauksia ole ollut missään/suunniteltu tehtäviksi? Sanokaa, ettei...
 
Arwenia Helmille suunniteltiin paljonkin, jopa kuvattiin aimo määrä otoksia, mutta muutamaa kuukautta ennen ensi-iltaa PJ ja kumppanit punnitsivat asiaa rankimman mukaan ja tulivat yksimielisesti siihen tulokseen, että eihän tämä näin voi mennä, ei toimi. Pitkän pohdinnan jälkeen sitten he keksivät täyttää Aran ja Arwenin yhdessäolon kiintiön näillä nykyisillä takaumilla, ja hyvä niin.

Sauronin tulosta fyysisessä muodossa Morannonille suunniteltiin myös suht pitkään, mutta niin pitkälle se ei edennyt kuin edellämainittu. Kyllä se riittää, että yksi haarniskoitu pitkä tyyppi tulee Extended Editionissa Mustalle Portille, ei sitä toista enää tarvita. Riittää kun on majakkasilmänä siellä Tornissaan.
 
Eih... :shock: Tuo on uskomatonta. PJ, minkä teit... No, hyvä että jättivät pois. :) Olisin melkeimpä kuollut.
 
Arwenia muuten näkyy pari vilahdusta Helmillä tässä nykyisessä versiossakin, kun leikatessa ei huomattu kaikkia kohtia. Kun Théoden, Ara ym. rynnivät ulos porteista, näkyy kaksi Legolasia. Toiselta kuitenkin puuttuu nuoliviini. Hän oli aiemmassa versiossa Arwen, mutta hänen hiuksensa värjättiin.
Lisäksi Gantsun ja Éomerin tultua on pari otosta, missä Arwen näkyy nopeina vilahduksina. Niitä ei tosin kunnolla huomaa, ellei pistä hidastusta päälle, kys. taistelukohtaus on senverran sekava.

Miten piirretyllä Hobitilla yllättäen on suht toimiva käsikirjoitus, vaikka suurin osa repliikeistä on suoraan kirjasta. On hommat haltsattu kerrankin... :roll:
 
No mutta hobitti on enemmän lastensatu ja se on helpompi tehdä muokkaamatta kirjaa. Silloin ei ole niin väliä miten juoni etenee :p
 
Ai, niin tietysti. Kun Tolkien- fanina ei anna juuri yhtään painoa sille, kuinka lapsille suunnattu filmatisointi on, vaan koko ajan pitää punnita kirjalle uskollisuutta. :roll:
 
Daeron sanoi:
Lisäksi Gantsun ja Éomerin tultua on pari otosta, missä Arwen näkyy nopeina vilahduksina. Niitä ei tosin kunnolla huomaa, ellei pistä hidastusta päälle, kys. taistelukohtaus on senverran sekava.

Täytyypä katsastaa. :)
 
oliko mun ikä joskus 22?

Se ei liity tähän aiheeseen mitenkään, mutta oli. Seuraava offtopic lähtee bittitaivaan tuuliin. t: Ice
 
Itseäni pistää eniten vihaksi Peter Jacksonin näkemys Denethorista. Ulkonäkö vastaa aika lailla sitä mitä kuvittelinkin ja nähdessäni kuvia RotKista minulla oli hyvin suuret odotukset Denethorin suhteen. Mielessäni oli viisas, mutta ylpeä hallitsija, jonka Sauron tuhoaa palantirin avulla, mutta minkälaisen kuvan herra Jackson hänestä antaakaan: täyskaheli joka ei tajua mistään mitään ja kiukuttelee Gandalfille kuin mikäkin uhmaikäinen. Ja palantirista ei ole merkkiäkään (ainakaan teatteriversiossa, luultavasti ei EE:kaan).
Hieman samanlaisia tuntemuksia on myös Faramiria kohtaan, mutta Boromirista en voi sanoa mitään sillä en ollut lukenut vielä kirjaa ennen FotRia. Mutta kyllä Jackson antaa kurjan kuvan Gondorin käskynhaltijasta ja hänen perheestään.
 
Ja vielä: Sauronin kamppailu Aragornia vastaan Mustalla portilla kuvattiin suurimmalta osin, mutta sitten kun tehtiin päätös siitä, ettei näin tule elokuvassa käymään, laitettiin tietokoneen avulla Sauronin liikkeisiin se peikko, joka elokuvassa sitten nähtiin.
 
eniten ottaa päähän Kuninkaan Paluu. toki ymmärrän sen että läheskään kaikkea ei ole voitu eikä ole ollut kannattavaa tunkea elokuvaan mitä oli itse kirjassa. mutta eikö hyväihme ole voitu tehdä näitä yksityiskohtia kirjan mukaan? niin miten menikään se Tuomiovuoren loppusivallus? Klonkku juu puraisee Frodolta sormen veke, mutta mikä sormi? etusormiko? vainiin, selvä, olkoot sitten etusormi. ja mitä Klonkun pitikään ulista tippuessaan tuliseen laavaan? en kuullut pienintäkään hymähdystä tästä kuuluisasta 'My Precioussssss' -lausahduksesta.
 
Jos yksityiskohta kirjasta ei sovi kohtaukseen, sitä on aivan turha laittaa sinne häiritsemään, olkoon miten kuuluisa tahansa.
Vaikka Klonkun uppoaminen laavaan on tunnetusti kökkö kohta, itse putoaminen on minusta kuitenkin tuttua ja hallittua tyyliä, enkä todellakaan kaipaisi siihen mitään 'my preciousss' -huutoa tai hymähdystäkään.
 
Eniten Kuninkaan paluussa häiritsi se, että Sormuksen putoamiseen itse laavaan piti se @£#€%&/? Frodokin sotkea mukaan. Eikö maailman kohtalo voinut sitten millään jäädä yhden onnesta hulluna hyppivän otuksen ansioksi?! Pitikö se pirun ääliö sotkea vielä siihenkin?
Dokumenteissa sanotaan kyllä, että Frodon oleminen pelkkänä sivustakatsojana laimentaisi tunnelmaa. Minun mielestäni se kohtaus on kirjassa mahtava juuri siksi, että Frodo joutuu tuskailemaan katkennutta sormeaan ja Klonkku yksin päättää Tehtävän.

Jälleen yksi piste Rankin/Bassille. :p
 
Daeron, minä kuolen kohta! Sinä selität tuosta elokuvasta, enkä minä saa sitä yhtään mistään katsottavaksi... :( Mutta Kuninkaan Paluun kohtauksesta yritettiin tehdä jotenkin tyylikäämpi, arvelisin, niille jotka eivät ole kirjaa lukeneet. olen kanssasi samaa mieltä, mutta serkkuni taas piti kohtauksesta... Mielipiteensä kaikilla... :)
 
Ylös