Konginkankaan liikenneonnettomuuden uhrien muistoksi

Tuntuu kuin viimeaikoina olisi kuollut tavallista enemmän ihmisiä ympärilläni. Ja siihen kiinnittääkin nyt huomiota eri tavalla kuin aikaisemmin.

Sain meseeni tänään viestin, että ^+^-merkki pitäisi laittaa nimensä eteen osaanottonsa merkiksi. Kyllähän minä laitoin, mutta enpä nyt tiedä.

Helsinkiläisiä kuulemman osa kuolleista oli, joten on vaikeaa olla miettimättä olenko joskus tavannut jonkun niistä ihmisistä.

Myös minun puolestani syvimmät osaanottoni.
 
Itse kun sain kuulla asiasta, aloin heti miettimään, keitäköhän kyseessä oli. Vaikka onkin erittäin epätodennäköistä, että ketään tuttua olisi ollut paikalla, tuli silti pieni huoli: entäpä jos...

Maailmassa kuolee joka päivä valtavat määrät ihmisiä nälkäkuolemaan. Se ei silti tarkoita, ettei ihmisillä olisi oikeutta surra 24 kuolleen suomalaisnuoren takia. Niinkuin täällä topicissa jo sanottiin, ei suremiseen ole mitään varattua kiintiötä, jota ei voisi jakaa useampiin kohteisiin. Voitte toki valittaa ihmisten tekopyhyydestä, mutta aloittakaa sitä varten vaikka erillinen topic, jos haluatte asiasta marmattaa, tai peräti asiallisesti keskustella.
 
Meilläkin oli töissä lippu puolitangossa.
Lähinnä hirvittää se ihmisten määrä, joka tarvitsee tällä hetkellä kriisiapua. Eihän niillä uhreilla, jotka kuolivat ole enää mitään hätää, mutta onnettomuudesta eloon jääneet, pelastustyöntekijät, uhrien omaiset, sukulaiset ja ystävät, koulut, yksittäiset luokat ja se hengissä selvinnyt rekkakuski (enpä haluaisi olla hänen saappaissaan nyt) ovat ne, jotka tällä hetkellä tarvitsevat apua.
Joukko on tavattoman suuri ja kestää varmasti kauan, ennenkuin kaikille edes apua saadaan.

Sekin kävi mielessä, että varmasti osa selvinneistä, mutta loukkaantuneista uhreista vammautuu/halvaantuu loppuiäkseen, koska vammat olivat pääasiassa kallon ja selkärangan alueella. Nuoria ihmisiä, joilla on elämä vielä edessä, mutta minkälainen elämä? Pyörätuolissa? Koko vartalon halvauksessa? Aivovamman saaneena?

Osanottoni siis uhreille ja heidän omaisilleen.
 
Ja samalla voisi muistaa ja osanottaa kaikkia niitä ihmisiä joiden perheenjäsenet kuolevat joka päivä muualla maailmassa samanlaisissa onnettomuuksissa ja paljon pahemmissa ja surullisimmisakin. Missä heidän kriisiapunsa on? Ihmisiä me kaikki ollaan. Miksi toisia muistetaan ja toisia ei? Aivan sama mikä maa se on. Ja muualla kuolee vielä nuorempia ihmisiä kuin tämä tässä!!
Onhan tuo surullista mutta minkä takia isku omaan maahan, lähelle saa vasta tajuamaan asiat paremmin? Ihmiset eivät tosiaan opi ennen kuin itselle sattuu. Humh.
Tämä on tyhmää. MIKSI IHMISET EIVÄT YMMÄRRÄ???
Ja lähinnä kaikki lipputangoton varattuja joka puolella Suomea...
Itse en sure. En jaksa. Elämä olisi tylsää ja harmaata jos joka päivä pitäisi surra. Se on jotenkin niin tavallista että ihmiset kuolevat kehitysmaissa että sitä ei surra. Kuten jo sanoin: ihmisiä kaikki ollaan maasta riippumatta!

Pyydän anteeksi jos jotakuta loukkaan. Poistaa saa jos näkee siihen aihetta.
 
Jos ette sure, älkää sitten. Mutta minusta on yhä törkeän loukkaavaa käytöstä toitottaa sitä tässä topiikissa. Ajattelisitte vähän.
Mitä jos vaikkapa teidän veljenne olisi kuollut tai loukkaantunut turmassa? Eikö teitä sitten loukkaisi, jos joku tulisi toitottelemaan, kuinka toisten osanotot ovat pelkkää huuhaata ja kamalaa tekopyhyyttä?

Rauhoitetaan tämä topiikki osanotoille Konginkankaan uhrien (niin kuolleiden kuin loukkaantuneidenkin) läheisille. Areena on vapaa kenelle tahansa avata topiikki kehitysmaiden nälkäkuolemistakin.
 
Syvät osanottoni :(.

Tämä on todellakin uskomattoman traaginen tapaus. Otan syvästi osaa kaikkien uhrien omaisten puolesta ja toivon parasta heille, jotka vielä taistelevat elämästään. Tämä oli kaikkien aikojen pahin Suomen liikenneonnettomuus ja syystäkin. Ymmärtänette tämänpäiväisen säikähdykseni, kun luin koulun ilmoitustaululta, että koulumme Rukan laskettelijaporukka oli lähtenyt torstai-iltana, ja tuo turmabussihan oli matkalla juuri Rukalle. On kauheaa ajatella että mitä jos, mitä jos ryhmä olisi omia koululaisiani, vaikka sanotaan heidän olevan helsinkiläisiä. Surettaa ajatella, että nuorimmat uhrit ja loukkaantuneet olivat itseni ikäisiä. Kyllä tälläinen tapaus pistää miettimään omaa elämäänsä ja millaista muiden elämästä tulisi, jos itse kuolisi. Miten kauheaa olisi murskautua tonnin painoisen paperirullan alle tai menettää raajojaan ja silti jäädä eloon kärsimään? Miksi, miksi tällaista tapahtuu? Miksi nuorien ihmisten piti kuolla eivätkä saaneet jatkaa elämäänsä kuten ennenkin? Kysymyksiä on liian monia, ja jokainen alkaa sanalla miksi.

Minä kuulin turmasta aamulla kahdeksan aikaan, kun AamuTV:ssä liukui ruudun alareunassa musta nauha, jossa kerrottiin turmasta. Kyllä siinä itku tuli ja tulee vieläkin kun muistelee. Olen järkyttynyt, enemmän kuin järkyttynyt. 24 uhria ja neljätoista sairaalassa kriittisessä tilassa ja bussi romuna. (Muistaakseni yksi loukkaantuneista kuoli sairaalassa.)

Tämä pysäytti minut.

edit: Halti, olen aivan yhtä mieltä kanssasi. Jos ette sure, älkää tulko valittamaan maailman tekopyhyydestä tänne. Itselleni ei ainakaan tulisi parempi mieli tuollaisesta, jos omaiseni olisi kuollut tai loukkaantunut. Jo nyt olen tarpeeksi järkyttynyt tästä tapauksesta.
 
Hilgaria sanoi:
Umm, tarkoitukseni ei ole olla epähumaani, mutta mikä tekee jostakin tietystä useamman henkilön kuolemasta merkityksellisemmän kuin toisesta?

Samainen kysymys tuli aikoinaan Konnussa esiin Myyrmannin räjähdyksen johdosta perustetussa topikissa.

Kyllä minusta tuntui pahalta Madridin iskut. Mutta vielä tuntuu pahemmalta tämä tapahtuma. En tiedä miksi. Se on lähempänä? He olivat samanikäisiä ja osa samasta osasta Suomea? En tiedä. Pahalta se silti tuntuu.

Syvä osanottoni.
 
Etukäteen jo varoitus ja anteeksipyyntö kun tämä viestini menee off-topiciksi siinä mielessä, ettei ole osanottoa asiaan. Olen vaan tänään sillä päällä, että luettuni seuraavanlaista en voi olla kommentoimatta. Eli:

asi sanoi:
Miksi toisia muistetaan ja toisia ei? Aivan sama mikä maa se on. Ja muualla kuolee vielä nuorempia ihmisiä kuin tämä tässä!!
Siksi, että tämä topic on sitä varten. Tässä osoitetaan osanottoa tapahtuneesta, ei paranneta maailmaa. Sitä varten voi tehdä eri topicin.

Jos sinua kohtaisi suru, et kai toivoisi kenenkään tulevan osoittelemaan, että hei kamoon, tuo on vain yksittäisen ihmisen surua. Sama tässä, tämä topic on tuota onnettomuutta ja siitä keskustelua varten.

Mietipä, jos sinulle tapahtuisi jotain. Oikein ikävää, mitä en toivo missään tapauksessa käyvän. Etkö koe, että se sillä hetkellä on maailman pahin asia? Siinä jää maailman hätää kärsivät kakkoseksi, oman tuskan rinnalla. Samaa kokevat tämän onnettomuuden uhrien läheiset juuri nyt. Juuri nyt ei ole, tässä keskustelussa, oikea asia pohtia onko suru sen takia oikeutettua. Mielestäni sellainen keskustelu on jopa huonoa käytöstä ja itsensä esilletuomista. Jos asia vaivaa, on siitä hiljaa, tai kuten Mederit ehdotti, aloittaa uuden keskustelun.

Niin, ja tekee asialle jotain. 'Voivoi kun maailma on paha paikka ja kuolkoon nyt muutama ei sitä tarvitse surra kun niin paljon kuolee kumminkin.' Tämä on mielestäni tökeröä - ja oman mukanokkeluuden ja valveutuneisuuden korostamista. Anteeksi tiukat sanat, mutta on tympeää, kun vedotaan maailman nälkää näkeviin missä tahansa.

Nyt kuoli nuoria ihmisiä, elämä edessä, jälkeen jäivät suremaan läheiset. Eikö siinä ole surua tarpeeksi? Maailman suurin suru on yksittäisen ihmisen omalla kohdallaan kokema suru.

Se, jos suree tätä, ei ole pois niiltä muilta hädässä olevilta. Minun mielessäni ei ole surua, iloa, rakkautta vain rajoitettu määrä. Kokisin olevani kylmä jos ei mielessäni olisi kyyneliä esimerkiksi niille äideille, joiden lapsi ei tule kotiin. Tai tulee kotiin vakavasti vammautuneena.

Kuitenkaan tämä keskustelu ei ole aiheelle sopiva. Vertailu ja onnettomuuden väheksyntä on loukkaavaa, kenenkään surua ja tuskaa ei pidä aliarvioida. Oli kyse yhdestä, kymmenestä tai miljoonasta ihmisestä.

Niin ja tehkää jotain, jos maailman tilanne teitä vaivaa. Konkreettista. Mahdollisuuksia on. Muuten kommenttinne ovat vain tyhjää huulien heiluttelua tuulessa.

Olen tänään kirpeällä tuulella, suokaa anteeksi.
 
Aamen ja piste päälle tuolle Titin kommentille. Kuinkahan moni tähänkin topikkiin kirjoittaneista oikeasti miettii ja tekee nälänhädän poistamiseksi jotain? Mutta kun tilaisuus tulee, on hyvä leikkiä moraalista sankaria ja kokea ylemmyydentunnetta siitä, kuinka "minä ainakin ajattelen Afrikan lapsia ja sinä vain jotain länsimaalaisia".

En sano, etteikö Afrikan lapsia saisi miettiä. Tottahan toki, jos sekin surettaa. Mutta keneltä se on mitään pois, jos joku haluaa surra tämän päivän onnettomuuden uhreja?

Itse olen huono kokemaan surua tuntemattomien kuolemasta. Mutta alkaa ärsyttää tuollainen tekomoraalinen ylemmyys.
 
Minä ainakin otan osaa kaikkien onnettomuuden uhrien omaisten ja läheisten suruun, eritoten kun yks näistä sattuu olemaan ystäväni, jolla autossa oli kolme hyvää kaveria. Myös mun tuttu oli bussissa mukana, joten aika vaikee kuulla tommosta asennetta että on tekopyhää surra jne. Monet kumminkin onneks omaa taidon eläytyä toisten suruun.
Vaikka tänään pidinkin hiljasen hetken tapahtuneen hyväks ja surin Madridin pommi-iskua se ei tarkota sitä etten surusi kaikkia muitakin maailman kuolemia. Rajaa suremisen ja välittämisen oikeuteen ei vedetä mihinkään, eihän sitä pysty vetämään. Miksi ajatella että ei ole oikeutettua surra kuolleita nuoria joiden elämä on ohi vaan siksi että he kuolivat Suomessa eikä takatimbuktussa? Jos se on kerta tekopyhää eikö ole tekopyhää surra myös niitä malarian uhrejakin? Joo enempää en jaksa jatkaa.
Kyllä kaikki varmasti osaisivat surra tapahtunutta jos se tulis vaan tarpeeks lähelle.

ei ollu tarkotus ruveta saarnaan mutta ehkä liian tunteikkaalla tuulella kirjottamaan tähän topikkiin, anteeks.

Edelleen otan osaa kaikkien tapaukseen liittyvien ihmisten suruun ja järkytykseen kanssa
 
En jotenkin pysty sisäistämään tätä asiaa. Tuntuu jotenkin aivan käsittämättömältä, että niin moni nuori kuoli. Aamulla kun kuulin asiasta, ensimmäinen ajatus oli, että eihän ole mahdollista, että sielä olisi joku minun läheiseni. Olen todella kiitollinen ettei ollut. Osanottoni uhrien ja loukkaantuneiden omaisille. Jotenkin tämä onnettomuus tuntuu paljon läheisemmälle kuin aikaisemmat onnettomuudet, varmaankin johtuen siitä, että turmassa kuoli niin paljon oman ikäisiä ja nuorempiakin. En osaa muuta sanoa.
 
Guille sanoi:
Hilgaria otti esille kehitysmaiden nälänhädän ja taudit jotka tappavat ihmisiä suurin määrin kolmannessa maailmassa ja ilmoitti, että hänen mielestään on tekopyhää surra Suomessa sattunutta liikenneonnettomuutta ellei edes tunne onnettomuuden uhreja.
En ilmoittanut, vaan sanoin että mielestäni se on "hassua". Minä en osaa surra ketään minulle täysin vierasta, se ei yksinkertaisesti tunnu missään. Toki minä voin väittää niin, mutta se vasta on tekopyhää jos jokin. Sen vuoksi katson asialliseksi sanoa, ettei asia koske minuun, enkä vähentää kuolleiden arvoa sanomalla, että suren vaikken oikeasti surekaan.

Mitä taas tulee tuntemattomien suremisen tekopyhyyteen, niin epäilen automaattisesti ettei tapahtuneesta syvään depressioon vajoava tarkoita aivan sitä, mitä sanoo. Tämä siksi, koska en itse kykene välittämään paljoakaan minulle tuntemattomien puolesta sekä havaintoni siitä, että ihmiset välittävät ennen kaikkea omasta navastaan.

Tunnen kyllä jotain etäistä myötätuntoa yrittäessäni ajatella asiaa, mutta "parempaan" en pysty. Ja minä en vaan kykene puristamaan väkisin itkua esiin. Se tuntuisi minusta liian tekopyhältä toiminnalta. Mieluummin kunnioitan kuolleita olemalla väittämättä jotakin, mikä ei pidä paikkaansa.

Titiuu sanoi:
Onko joku suru pois toiselta surulta? Sittenhän sitä voi ajatella noin rakkaudestakin. Voiko rakastaa useampia ihmisiä - jos rakastan lapsiani, en rakasta puolisoani vaan se on tekopyhää. Jotain sellaista.
Ihmisen käsityskyky on rajallinen luonnonvara. Jos minä saisin kuulla äitini kuolleen, niin heti perään tuleva uutinen siitä, että elämänkumppaninikin menehtyi, ei ihan mahtuisi päähäni. Rakkaus on kuitenkin helpompi "jakaa", mitä itse ainakin olen havainnut. Eivätkä ole minulla ihan vieraita nekään tilanteet, joissa sydän todella palaa useampaa henkilöä kohti yhtä aikaa.

Mîridhel sanoi:
Sain meseeni tänään viestin, että ^+^-merkki pitäisi laittaa nimensä eteen osaanottonsa merkiksi. Kyllähän minä laitoin, mutta enpä nyt tiedä.
Ja minä näin jossakin pyynnön, ettei kukaan kirjoittaisi irkissä liian "epähumaaneja mielipiteitä". Tuolle kyllä jo naurahdin. Outoa jos ihmisten suru on niin heikolla pohjalla, ettei vähemmän masennuksessa rypeäviä saa olla paikalla.

Haltiamieli sanoi:
Jos ette sure, älkää sitten. Mutta minusta on yhä törkeän loukkaavaa käytöstä toitottaa sitä tässä topiikissa. Ajattelisitte vähän.
Mitä jos vaikkapa teidän veljenne olisi kuollut tai loukkaantunut turmassa? Eikö teitä sitten loukkaisi, jos joku tulisi toitottelemaan, kuinka toisten osanotot ovat pelkkää huuhaata ja kamalaa tekopyhyyttä?
Minusta rehti ja peittelemätön suhtautumiseni ei ole loukkaavaa. Paljon loukkaavampaa olisi väittää surevansa, vaikkei surisikaan. Kuten sanoin jo aiemmin: minä kunnioitan näitä uhreja jättämällä sanomatta jotain, joka ei pidä oikeasti paikkaansa.

Muiden tuntemuksista en sitten tiedä yhtään mitään, tuon ainoastaan esille oletuksiani jotka perustuvat päätelmiini. Onko se niin kamalan epäinhimillistä sanoa, ettei tapahtuma pilannut päivääni valehtelemalla sen sijaan? Minä nyt vain satun olemaan skeptinen ihmisten sanomisten kanssa, varsinkin jos kyseessä on aihe, jossa hyvin monilla on varmasti vahva velvollisuudentunne sanoa jotain tiettyä asiaa. Ei hätää, suhtaudun yhtä varautuneesti lähes kaikkeen muuhunkin mitä ihmiset sanovat.


On toki totta, että lähistöllä tapahtunut suuri tragedia on huomattavasti mediaseksikkäämpää kuin jossakin kaukana sattunut vastaavanlainen tapahtuma. En minä silti ollut moksiskaan Myyrmannin ostoskeskuksen räjähdyksestä, vaikka se sattuikin tapahtumaan minua huomattavasti lähempänä. "Kotona" tapahtuvista suurtradegioista taas sen verran, etten minä edes tiedä missä päin Suomea Konginkangas sijaitsee ja paikan nimenkin kuulin ensimmäisen kerran vasta tänään...
 
Hilgaria sanoi:
Minusta rehti ja peittelemätön suhtautumiseni ei ole loukkaavaa. Paljon loukkaavampaa olisi väittää surevansa, vaikkei surisikaan. Kuten sanoin jo aiemmin: minä kunnioitan näitä uhreja jättämällä sanomatta jotain, joka ei pidä oikeasti paikkaansa.
Sinusta rehti ja peittelemätön suhtautumisesi ei ole loukkaavaa, mutta kykenet varmaan ymmärtämään, että hyvin monen mielestä se voi olla juuri sitä? Ja tällaisissa asioissa kannattaisi minusta olla hyvin tarkkana mitä sanoo. En silti tarkoita, että tänne pitäisi tulla kirjoittamaan surevansa jos ei sure - kuten sanoit, se vasta olisikin tekopyhyyttä. Mutta mielestäni silloin voisi tämän topiikin osalta olla hiljaa, antaa niiden ottaa osaa, jotka haluavat. Kunnioittaa muiden oikeutta suruun sillä tavoin.

Sitten vaikkapa muutaman päivän "varoajan" (kuten tässä topiikissa on havaittu, tunteet käyvät nyt kuumina puolin ja toisin) jälkeen voisi halutessaan aloittaa oman topiikkinsa kriittiselle keskustelulle tällaisista median uutisoimista suurista onnettomuuksista noin yleensä.
 
Hilgaria sanoi:
Kuten sanoin jo aiemmin: minä kunnioitan näitä uhreja jättämällä sanomatta jotain, joka ei pidä oikeasti paikkaansa.
Silloin se kannattaisi varmaan jättää kokonaan sanomatta, eikä tulla sanomaan tähän topiciin, ettei aio mitään sanoa... :roll:
 
Minä ainakin otan osaa. Paljon. Bussissa oli muutamia tutuntuttujani, ja yksi joutui teholle. Yhdellä on kylkiluu murtunut, toisella lonkka ja erään naama on semmoisessa kunnossa, ettei häntä meinaa edes tunnistaa. On_tavattoman_kamalaa.

Pidimme tänään koulussa hiljaisen hetken uhrien ja omaisten muistoksi, ja yhä useampi mietti, kuinka kamalaa se on ja purskahti itkuun. Ei minullakaan se kaukana ollut. Varsinkin, kun sai koko päivän pelätä, että joku tuttu on joutunut tuonne. Koko koulu soitti hela dagen jokaiselle tutuntutulle ja parhaan ystävän serkulle, että on kunnossa. Huoli kasvoi koko ajan päivän mittaan, ja koko ajan tekee mieli vain itkeä. Ajattelen koko ajan, että mitä jos siellä olisi ollut se ja se, mitä sitten tekisin?

Jos saan kuulla, että joku läheinen ystäväni/sukulaiseni tms. on joutunut tuommoiseen onnettomuuten, en osaa tehdä mitään muutamaan päivään. Vielä ei ole niin käynyt, eikä toivottavasti käykään.

Syvimmät osanottoni jokaiselle omaiselle ynnä muille.
 
Sen siitä saa kun ei kirjoita "oikeita mielipiteitä". Kas kun ei sentään sensuuri iskenyt. Hitto kun minä luulin että keskustelua Majatalossa olisi tarkoitus käydä. Sepäs vasta sitten riemukas ketju olisi ollutkin:

Ikävää. Otan osaa.
Ai, kauhee. Onpa kamalaa
Ottaa osaa

Täytyy muistaa kirjoittaa Konnun sääntöihin (missä lienevätkin) ettei saa tulla kirjoittamaan tiettyihin ketjuihin kuin vain "oikeita mielipiteitä". Ja muistakaa lisätä lista tabuista joista ei saa puhua tai ei saa olla erimieltä.



P.S. Minä ihan oikeasti otan osaa mutten osaa olla ongelmoitunut siitä jos joku nyt vaikka ei otakaan osaa. Minun osanottoni on niin vahva ettei se muutamasta soraäänestä häiriinny. Entä teidän?
 
Järkyttävää, kyllä.
Mutta kauheinta taitaa olla se, ettei se kumminkaan kovin ihmeellisemmältä tunnu. Minua ei onnettomuus kovin läheisesti koskettanut, joten jäi hieman vajaa tunne. Kun vasta kuulinkin tapahtumasta.
Kun uutisia seuraa, ja lähes päivittäin tulee samanlaisia tietoja ympäri maailmaa, pahemmista tapahtumista, niin tämä ei tunnu kovin ihmeelliseltä. Sairasta.
Mihin tämä maailma onkaan menossa?

Hankala sanoa mitään. Miettii vain jotain.
Jossittelu ei tietty mitään enää auta, mutta se voi vähentää tulevia kuolonuhreja. En nyt tarkoita syntipukkien hakemista, mutta mitä oltaisiin voitu tehdä.

Miksi muuten suurissa kuljetuksissa ei ole siirrytty pois maanteiltä junaraiteille? Eikös tuotakin olisi voitu kuljettaa junalla?
Ja jos pitää kerran teillä kaikki kuljettaa, niin miksei teistä tehdä tarpeeksi turvallisia (tarpeeksi leveitä jne.)?
Käsittääkseni tie oli myös aika liukas. Miksei teiden kunnostukseen panosteta riittävästi?
Tuntuu, että "vastuuhenkilöt" etsivät vain jotain, ketä osoittaa sormella. (Ainakin uutisissa alettiin heti sepustamaan rekkakuskista, vaikka .)
(Nyt tämä omalta osaltani lähti syyttelyksi, mutta kiukuttaa hieman.)

En saanut tähän viestiin oikein sanottua mitä halusin, ja en ole kyllä varma mistään mitä sanoin. Taisi paikoin taas offiksi mennä.


Jaksamista omaisille.
 
Titiuu sanoi:
Silloin se kannattaisi varmaan jättää kokonaan sanomatta, eikä tulla sanomaan tähän topiciin, ettei aio mitään sanoa... :roll:
Keskustelut eivät ole pelkästään otsikoitaan. Tässäkin on lukuisia kertoja poikettu varsinaisesta aiheesta (esimerkki: Henkilö A - "en oikein osaa surra tapahtunutta" Henkilö B - "no älä sitten tule sanomaan mitään, koska uhreihin sattuu moinen" ja henkilö B vie sitten pointtiaan pidemmälle), ja koskeehan tämä kuitenkin minua. Ellei siten, että olisin ollut bussissa tai siten, ettei joku tuttuni olisi, niin ainakin siten, että valtaosa tuttavapiiristäni nyt varmasti käy läpi tätä aihetta vielä monia kertoja.

Minä tulin sanomaan mielipiteeni, joka oli kaikin tavoin rehellinen. On lyhytnäköistä ja peräti ignoranttiakin väittää, ettei suremaan kykenemättömän ole oikeus sanoa mielipidettään. Toivon, ettei kukaan ole aikeissa väittää niin.

Itse en missään nimessä sallissi "hyvä että näin kävi!" -sisällöllisiä vammailuviestejä, mutta sananvapauden tukahtaminen vain siksi, koska joistakin tuntuisi ikävältä etteivät kaikki ole samaa mieltä heidän kanssaan, olisi "vähän hassua".

Tällä kertaa hassulla on usean tonnin painotus.
 
Luulenpa ettei tässä ole kuitenkaan kyse siitä, mitä mieltä ihmiset saavat olla, vaan siitä miten ne mielipiteet ilmaistaan. Kuten itsekin sanoin, en osaa oikein surra vieraiden ihmisten kuolemaa. En kuitenkaan tule tänne sitä hehkuttamaan tai väittämään, kuinka toisten suru on tekopyhää.

Ei tässä ole kyse sananvapaudesta, tabuista tai "oikeista mielipiteistä" vaan kohteliaisuudesta.
 
Ylös