LOST: Foorumirope pelitopik

"Minä olin Clairen vierellä kun hän kuoli. Pidin häntä kädestä ja yritin kai jotenkin lohduttaa. Enkä edes tuntenut häntä kovin hyvin", Eric virkkoo katkonaisesti. Hän ei vaikuta surulliselta, vain hivenen järkyttyneeltä Aprilin tunnekuohusta.

Mies katsoo hämmentyneenä lastaan ja irvistää sen alkaessa kiljua. "Ja millainen isä luulisit muka minun olevan?" mies karjaisee Aprilin jälkeen. Hän yrittää kömpelösti hyssytellä tytärtään, mutta se ei tunnu oikein reagoivan yrityksiin.
 
"Parempi!" April sihahtaa takaisin ja lysähtää hiekkaan saatuaan tarpeeksi etäisyyttä. Hän nojaa koukistettuihin polviinsa ja katselee merelle hiljaisena.
 
Sophie mittaa Alexin kuumeen. 39 astetta. Paljon, mutta ei liikaa. Hän huokaisee jonkinlaisesta helpotuksesta. Alvin tarjoaa hänelle joitain lääkkeitä ja hän pakottaa tytön nielemään yhden. Ehkä ne auttavat kuumeeseen. Sophie jää silittelemään Alexin hiuksia ajatuksiinsa vaipuneena. Hän kuitenkin havahtuu niistä hereille Alvinin mainitessa Alexin nimen. Sophie terästää kuuloaan. Hän ei voi uskoa kuulemaansa. Luuleko tuo mies todella Alexin olevan murhaaja! "Mitä hemmettiä sinä selität idiootti?!! Mikä oikeus sinulla on tuollaista puhua? Epäiletkö sinä tosissasi lasta, siis lasta?! Käytä nyt mies vähän päätäsi! Viaton ja pieni lapsi, samanikäinen kuin se sinun saamarin Colinisi! Ties vaikka itse olisit murhaaja! Ja sinä Eric myös! Mikä sinulle on tullut? Sekopää sinä aina olet ollut, mutta epäilet nyt tyttöä! Oletko sinäkin päästäsi vialla?! Ei, te olette väärässä! Minä menen takuuseen pikkutytöstä. Hän ei voi olla paha, hän ei voi olla mikään murhaaja", Sophie raivoaa miehille. Kukaan ei voi viedä häneltä tyttöä. Sophie on ajatuksissaan adoptoinut tämän pienen harmittoman lapsosen. Ja nuo miehet eivät kyllä tätä tapa! Hän on vihdoin saanut sen mitä on kaivannut, ilman miestä ja vaippaikää. Tätä aarretta häneltä ei viedä! "Eric, minä luulin sinua viisaammaksi. Minä luulin voivani luottaa sinuun. Nähtävästi en voi. Nähtävästi sinä olet pahempi kuin luulenkaan." Kun Eric vielä livauttaa olevansa vauvan isä, Sophie räjähtää. "Todella hyvä isä sinä oletkin! Et pitänyt huolta vauvan äidistä etkä pidä huolta lapsestasikaan. Mitä sinä ymmärtäisit viattomista lapsista, olethan aikeissa tappaa yhden! Anna se vauva tänne, tiputat sen vielä!" Sophie sähisee ja ottaa vauvan miehen sylistä. Hän hyssyttelee tätä ja katsoo odottavasti Apriliin. Tämä ei kuitenkaan kauaa jaksa vihoitella Ericille tai vaikka jaksaisikin, April kuitenkin haluaa lapsen takaisin itselleen. Sophie on vain välipysäkki.
 
Terra katsoo Aprillin perään ja sitten Ericiä silmät pyöreinä. ”Mitäh? Oletko sinä todella lapsen isä?” Terra kysyy hämmästyneenä. ”Ja te äänestitte Alexia sillä aikaa kun olin kadoksissa? Taisin jäädä paljon muustakin paitsi.” Terra katsoo Ericistä Alviniin. ”En ymmärrä teitä enää ollenkaan. Mutta nyt jos suotte arvon herrat, käyn uimassa.”
Terra kompuroi ylös hiekalta, puhdistaen käsillään hiekkaa shortseistaan. Ericin ohittaessaan, ihoa hipoen, tyttö naurahtaa ja iskee miehelle silmää.
 
Alex herää kuumeensa laskettua väliaikaisesti lääkkeiden ansiosta. Tytön nukkuessa muut ovat jo ehtineet aloittaa äänestyksen. Alex juo viereensä jätetystä pullosta ja syö lohkon kypsän keltaisesta mangosta. Sophiekin on taas tajuissaan ja rähjää varsin lahjakkaasti Ericille ja Alvinille. Rivien välistä Alex ymmärtää että miehet haluavat hänet hengiltä. Alexin mahassa muljahtaa ikävästi ja hänen mielensä täyttyy kuolemanpelosta. Ei hän ole tehnyt mitään. Miksi Alvin ja Eric epäilevät häntä? Alex turvautuu Sophieen ja tarraa tiukasti tämän lahkeeseen.
En minä ole paha, hän kirjoittaa maahan ja kääntyy katsomaan Sophieta anovasti kyyneleisin silmin.
 
"Meillä pitäisi olla helpompikin keino varmistaa Alexin syyttömyys tai syyllisyys", Eric virkkoo mietteliäästi. Hän katsoo Sophieta surullisena; ilmeisesti hänen charminsa ei tunnu toimivan. Ja silti yksinhuoltajaisistä pidetään niissä viihdeohjelmissa...

"Pagballa ja kaapuhemmolla oli amuletit. Ehkäpä tällä nuorella neidillä on myös?"
 
Sophie halaa itseensä tarraantunuttu Alexia ja kuiskaa tälle rauhoittavia sanoja tämän katsoessa häneen itkuisilla silmillään. Ericin uusin kommentti saa hänet taas räjähtämään. "Äly hoi älä jätä! Jos nyt kysyisimme kaikilta, että kenelläpä sattuu olemaan sellainen amuletti, niin luuletko tosissasi, että Ulkopuoliset vain ilmoittautuisivat ja sanoisivat että juu mulla on sellanen?! Miten ihmeessä voit edes epäillä Alexia?! Katso nyt tätä lapsi-parkaa! Aivan peloissaan ja kauhuissaan teidän takianne! Miten kehtaatte!" Sophie on niin vihainen, että hänen tekisi mieli lyödä Ericiä. Hän luotti tuohon ruojakkeeseen, mutta nähtävästi turhaan. Kuitenkin hänen mieleensä kaivertaa pienen pieni epäilys. Alvin on niin varma. Ihan kuin hän tietäisi sen varmasti. Sophie on kuullut saarelaisten kyvyistä. Entä jos tämä onkin oikeassa, entä jos? Pelokas Alex itkee Sophieen tarrautuneena ja Sophie karistaa päilyksen verhon harteiltaan. Ei, se ei ole mahdollista. Hänen Alexinsa ei ole murhaaja.
 
"Sophie, pidäthän itse hänestä kiinni? Mitä jos nyt vain tarkistaisit, riippuuko hänellä jotain kaulassaan..." Eric huoahtaa turhautuneena.
 
Lääkkeiden vaikutus alkaa haihtua ja Alexin kuume nousee taas. Pakokauhu alkaa haihtua raskaan uneliaisuuden taakse.
Alex kirjoittaa maahan:
++Alvin/Haltiamieli

Hän on edelleen outo ja jotenkin riitainen ja hyökkäävä. En pidä hänestä sanoi Sophie mitä tahansa, Alex ajattelee.
Väsyttää kamalasti. Menen majaan nukkumaan, Alex kirjoittaa Sophielle. Alex katsahtaa Sophieta, varmistaen että tämä huomasi hänen viestinsä. Hän jättää kepin hiekalle ja hoippuu majan suojaan. Alex juo ennen kuin käpertyy nukkumaan jälleen kerran puristaen leluaan.

Alex seisoo ihmislauman reunamilla ja seuraa kauhuissaan käynnissä olevaa tappelua. Ilma on täynnä voihkaisuja ja miesten tuskaisia ähkäisyjä. Miehet huutavat vihoissaan toisilleen. Kaksi tappelevista miehistä on eri näköisiä kuin muut. Heillä on vaaleampi iho ja erittäin lyhyeksi leikatut hiukset. Miehillä on puukkoja ja muita teräaseita käsissään. Toinen vaaleista miehistä irtaantuu tappelusta ja juoksee suoraan kohti Alexia ja muita hänen vieressään olevia. Tytön vieressä oleva nainen yrittää vetää häntä sivuun. Alex tuntee viiltävän kivun kurkullaan ja näkee veren käsissään. Hän kuulee naisen, äitinsä, kirkaisun... ja herää säpsähtäen.

Alex nousee istumaan ja tuntee tihentyneet sydämmenlyöntinsä. Hän koskettaa kaulaansa. Vaikka hän ei näe kurkkuaan hän löytää helposti kurkullaan olevan siistin arven. Alex katsahtaa ympärilleen ja nukahtaa pahan unen haihduttua uudelleen. Tällä kertaa hän nukkuu rauhassa, ilman unia.
 
Sophie on kauhuissaan. Miksei kukaan muu äänestä? Hän ei voi tehdä ratkaisua yksin, hän ei voi. Hänen on nyt valittava Alexin tai Alvinin henki. Jos hän jättää äänestämättä, Alex kuolee. Jos hän äänestää, Alex voi silti kuolla tai sitten kuolo korjaa viattoman Alvinin. Hän ei epäile kumpaakaan, mutta hänen on pakko äänestää. "Alvin, olen pahoillani. Sinä vain kävit minun rakkaani kimppuun. Olisit jättänyt hänet rauhaan. En epäile sinua, mutta minun on tehtävä jotain Alexin pelastamiseksi. Äänestän siis sinua."

++Alvin/Haltiamieli
 
Terra palaa hieman selvempänä uintireissultaan äänestyksen pariin. ”Mielestäni on todella sairasta äänestää noin pientä lasta. Tuskin hän olisi edes hyvä välikappale, miksi Alvin häntä kutsui. Alvin saa tällä kertaa ääneni. Noin järjetön idea saattaa olla oman nahkansa pelastamista.” Terra sanoo ja jatkaa iskien silmää Ericille: ”Ericin kanssa olemme näköjään siis tulitauolla.”

++Alvin/Haltiamieli
 
April palaa muiden luo, vaikka naisen ajatukset näyttävät olevan täysin toisaalta. Sophien odottavan katseen nähdessään hän ottaa lapsen takaisin syliinsä, mutta hellään katseeseen on sekoittunut surua.

Äänestys jatkuu, eikä April tunne oloaan ollenkaan hyväksi. "En halua tappaa lasta", hän sanoo vakaasti, "mutta millainen ihminen olisin, jos en edes yrittäisi maksaa miehelle, jolle olen velkaa niin paljon?" April ei tunne oloaan varmaksi, mutta johonkin täytyy uskaltaa luottaa kaiken tämän kuluttavan keskellä. April katsoo Alviniin. "Sinä autoit minua."

++Alex/Tuhka

"Ei kuitenkaan tapeta häntä. Hän on vasta lapsi, ja jos hän on välikappale, se tuskin on ollut hänen oma päätöksensä. Niin kuin Eric ehdotti jo Elizabethin kohdalla, sidotaan hänet ja vartioidaan. Mutta ei tapeta."
 
AIKA!

Tuttuun tapaansa kapteeni rykäisee ja astuu väkijoukosta keskemmälle. "Ilta tummenee ja kaikki ovat äänestäneet. Jälleen kerran meillä on hankala tasatilanne edessämme. Alvin sekä Alex ovat kummatkin saaneet kolme ääntä osakseen. Ratkaiskaamme asia samalla tavoin kuin aikaisemminkin - venäläisellä ruletilla. Ehkä onni suosii meitä kuten aikaisemminkin tai sitten saari näyttää meille oikean vaihtoehdon." Kapteeni viittoo Alvinin ja Alexin keskemmälle. Toinen astuu esiin tyynen rauhallisena, toinen itkien ja silmät kauhusta laajenneina, Sophien käteen tarrautuneena. Kapteeni asettaa aseen rullaan yhden panoksen, pyöräyttää rullaa ja asettaa aseen ensin Alexin takaraivolle. Epätoivoisen näköinen Sophie yrittää rauhoitella lasta, ase päästää vaimean klik-äänen. Väki melkein huoahtaa ääneen helpotuksesta. Kapteeni lataa aseen uudelleen, pyöräyttää rullaa, tähtää ja painaa liipaisimesta. Alvin kaatuu kuolleena maahan, luodin lävistäessä tämän pään.

Kaikki pidättävät hengitystään kun kapteeni tutkii ruumiin ja suoristautuu. "Hänellä ei ole kaulassaan tai taskussaan samanlaista amulettia, joita olemme täällä ennen nähneet. Hän on tietysti voinut piilottaa sen, emme ehkä koskaan saa tietää."

KUOLLEET:
1. Yö: Timofej Ereinion Soinyts (Ereinion) – tapettu ja nyljetty
2. Päivä: Tobias Mayer (CAPS) – ammuttu
2. Yö: Ei kukaan
3. Päivä: Ei kukaan
3. Yö: Ei kukaan
4. Päivä: Larthuza Perperna (Tik) - ammuttu
- Rosalin Greene (Pikku Myy) - joi myrkkyä
- Louis Anton Pagba (Pagba) - Rosalin ampui
4. Yö: Milo Korpi (Miccoh) - ammuttu
5. Päivä: Elizabeth Sterndale (Steelsheen) - ammuttu
5. Yö: Ei kukaan
6. Päivä: Alvin O'Seamus (Haltiamieli) - ammuttu
 
7. PÄIVÄ

Seitsemäs aamu sarastaa saarella. Matkalaisten kovasti pienentynyt joukko hieroo silmiään ja tuttuun tapaan vilkuilee ympärilleen. Kaikki näyttäisi olevan kunnossa, yöllä vahdissa istuneet eivät ole kuulleet mitään epäilyttävää ja heidän sanojensa mukaan kaikki on ollut rauhallista. Kapteeni on jo hereillä ja varmuudeksi käy tutkimassa makuukatosta, jonka alla matkalaiset ovat nukkuneet. Ollessaan katoksen perimmäisessä nurkassa, hän huudahtaa yhtäkkisesti, juoksee nuotiolle ja huutaa: "Tarvitsen pari tukevaa oksaa sekä ison kiven, nopeasti!" Saatuaan välineet hän pinkoo takaisin katokseen ja lyö siellä kiivaasti jotain maassa olevaa, pidellen sitä samalla oksien avulla paikallaan. Hän tulee pian takaisin ulos, tuskanhikeä pyyhkien. Kapteeni roikottaa kädessään kuollutta käärmettä, joka lähemmällä tarkastelulla osoittautuu mustahuulikobraksi. "Perin erikoista että kobra, joka muuten välttelee ihmisiä, on eksynyt juuri meidän makuukatokseemme. Tuskinpa vaarallinen myrkkykäärme on sinne sattumalta joutunut." Kapteeni hymähtää.

KUOLLEET:
1. Yö: Timofej Ereinion Soinyts (Ereinion) – tapettu ja nyljetty
2. Päivä: Tobias Mayer (CAPS) – ammuttu
2. Yö: Ei kukaan
3. Päivä: Ei kukaan
3. Yö: Ei kukaan
4. Päivä: Larthuza Perperna (Tik) - ammuttu
- Rosalin Greene (Pikku Myy) - joi myrkkyä
- Louis Anton Pagba (Pagba) - Rosalin ampui
4. Yö: Milo Korpi (Miccoh) - ammuttu
5. Päivä: Elizabeth Sterndale (Steelsheen) - ammuttu
5. Yö: Ei kukaan
6. Päivä: Alvin O'Seamus (Haltiamieli) - ammuttu
6. Yö: Ei kukaan
 
"Noh, minä uskon edelleen Alexin syyllisyyteen. Alvin mainitsi unet, ja hän uskoi saaren olevan jotakin muutakin kuin vain... kasa elotonta maata. Alan hiljalleen olla samaa mieltä, mikä muuten saisi meidät osumaan aina oikeaan suojeluksemme suhteen? Mitä mieltä olet, rakas suojelijatoverini, pitäisikö sinun tulla esiin? Älä sano mitään ellet tosiaan halua."

"Olen pahoillani, Alex, mutta tiedän, että yritit osua Alviniin jokin aika sitten. Jos olen väärässä niin lupaan henkilökohtaisesti, etten enää milloinkaan vikittele yhtäkään naista", Eric mumisee. Hän katsoo pientä tytärtään ja silittää sen ohutta, punertavaa tukkaa mietteliäänä.
 
Tikin iltasatu

Rodney River on kuluttanut aamun käveleskellen edestakaisin rannalla etsien polttopuita. Hän palaa kuitenkin leiriin kesken etsinnän kädessään paperi. "Katsokaa mitä löysin hiekasta. Tämä on jonkinlainen käsikirjoitus tai tarina. Käsiala on ohutta ja seittimäistä, muista joskus nähneeni Larthuzan kirjoittamassa samanlaisella käsialalla. Haluatteko kuulla mitä tässä lukee?" Matkalaisten kerääntyessä kapteenin ympärille tämä istahtaa hiekkaan ja rykäisee.

"Olipa kerran kiltti pieni lohikäärme nimeltään Smaug. Kauan sitten se kuoriutui munastaan, jota lohikäärmeiden tapaan sen rakastava isäpappa, hyväntuulinen Glaurung-herra hautoi kauniissa ja siistissä pesässä korkeiden kolmihuippuisten vuorien juurella.

Smaug joutui muuttamaan pois kotoaan, kun ilkeät ihmiset ja pahat tontut surmasivat sen hellän isukin ja tuhosivat sen kotivuoret. Smaug itkeä tirautti maailman pahuudelle ja lentää lekotteli pois ilkimysten valloittamasta ja tuhoamasta kotimaastaan kauas, kauas itään, kunnes se saapui Harmaille Vuorille. Sieltä se löysi ilokseen muita lohikäärmeitä, jotka elelivät siellä tyytyväisinä, puhaltelivat savurenkaita ja lensivät kilpaa vuorenhuippujen välissä. Elämä oli taas mukavaa, mutta sitten tulivat kääpiöt.

Kääpiöt ovat rumia, ilkeitä ja tyhmiä olentoja, jotka haluavat vain hankkia kultaa, kultaa ja vielä lisää kultaa (sekä muita arvometalleja). Ne tulivat etsimään lisää kultaa Harmailta Vuorilta ja päättivät kaivaa vuoret täyteen reikiä ja saastuttaa raikkaan vuori-ilman pajoistaan tupruttavilla myrkyllisillä savupilvillä.

Kääpiöt teurastivat julmasti lohikäärmeet melkein sukupuuttoon, mutta Smaug pääsi onneksi karkuun. (Tässä vaiheessa täytyy muistuttaa, että toisin kuin - arvatenkin kääpiöiden levittämien valheiden vuoksi - luullaan, lohikäärmeet ovat kooltaan varsin pieniä, joutsenen kokoisia vaikkakin paljon kauniimpia, ja niinpä ne olivat helppo saalis kääpiöiden varsijousille.)

Smaug itkeä tirautti uudestaan maailman pahuudelle ja lensi pakoon Harmailta Vuorilta. Se lensi kääpiöiden paljaaksi tallaaman autiomaan yli etelään ja löysi kuin löysikin itselleen uuden kodin, Yksinäisen Vuoren. Sinne se asettui asumaan, ja yllätyksekseen se huomasi että vuoren juurella asui kilttejä ihmisiä, joiden kanssa se ystävystyi. Usein se lennätti ihmislapsia selässään ja voi miten lapset nauroivat, kun tuuli tuiversi heidän kiharoitaan Smaugin kaarrellessa ilmojen teillä.

Mutta voi! Eräänä päivänä Smaug oli lentänyt läheisille Usvavuorille tapaamaan mukavia menninkäisiä, joiden kuningas oli vanha viisas Azog-vaari. Smaug pelasi mielellään tammea Azogin kanssa menninkäisten kauniisti koristellussa luolassa. Ja silloin esiin hyppäsi kääpiöitä, (menninkäisiin verrattuna) isoja kääpiöitä, suuria rumia kääpiöitä, liuta inhottavia kääpiöitä nopeammin kuin kukaan ehti sanoa kivi ja kanto. Kääpiöt olivat päättäneet hyökätä myös menninkäisten kimppuun ja ne olivat ottaneet avukseen kauhean pahan noidan nimeltään Grandalv. Tämä noita oli pukeutunut tuhkanharmaaseen kaapuun ja hänen kasvonsa olivat leveälierisen hatun peitossa eikä niistä näkynyt muuta kuin hatun lierin ja kaavunkauluksen välissä leimuavien silmien kuolettava palo. Hän oli noitien herra ja hän huusi hirveällä äänellä ja lausui kauheita voimallisia sanoja kielellä jota kukaan ei enää tuntenut. Salama välähti ja monta menninkäistä kaatui kuolleena maahan. Noita astui eteenpäin. Toisessa kädessä sillä oli pitkä miekka. Se loikkasi eteenpäin ja hyökkäsi Azog-vaarin kimppuun. Pöytä kaatui ja tamminappulat vierivät lattialle. Miekka heilahti ja Azog kaatui kuolleena maahan. Kääpiöt alkoivat teurastaa pakoon pyrkiviä menninkäisiä. Ne tappoivat kaikki, ei vain miehiä, vaan myös naiset ja lapset. Ne olivat kuin eläimiä, ja niillä oli mukanaan kuolasuinen pieni otus, jolla oli läpsyvät jalat ja joka puri kaikkia tielleen osuvia hokien koko ajan: "Minä olen varas, minä olen varas, minä olen Reppuli, minä varastan ja puren."

Kuin ihmeen kaupalla Smaug pääsi pakoon tästä kauheasta verilöylystä. Se lensi etsimään apua kiltiltä ja viisaalta velholta, joka asui metsän keskellä kohoavan kaljun vaaran laella. Mutta Smaugin oli lennettävä varovasti ja kierrettävä kaukaa Usvavuorten rinteet, joilla pesi verenhimoisia kotkia, sekä metsän reunamat, sillä siellä asui kauheita ihmissuden kaltaisia olentoja, jotka muuttuivat täydenkuun aikaan karhuiksi ja kävivät varastamassa pikkuvauvoja syödäkseen ne kuin jänikset.

Viimein Smaug pääsi viisaan velhon asunnolle, mutta voi kauhistus! Ilkeä noita Grandalv oli käynyt jo sielläkin ja ajanut velhon pakosalle. Kukaan ei enää puolustaisi kilttejä menninkäisiä eikä - ja silloin veri jähmettyi Smaugin suonissa, kun se tajusi asian - Yksinäisen Vuoren asukkaita. Sinnehän kääpiöt olivat tietysti matkalla noitansa ja Reppuli-varkaan kanssa. Varastamaan ihmisten aarteet ja tuhoamaan laakson kauniin kaupungin.

Smaug lensi pohjoiseen minkä siivistään pääsi, mutta viimein perille päästyään se huomasi, että oli jo liian myöhäistä. Laakson kaunis kaupunki oli tuhottu, kääpiöt ja niiden kanssa liittoutuneet, aina pahuuteen alttiit metsätontut, olivat tappaneet ja virtaan heittäneet kaikki poika- ja tyttölapset, sekä vieneet eloonjääneet aikuiset orjiksi läheisen järven päälle rakennettuun merirosvokaupunkiin.

Smaug ei vielä luovuttanut, vaan lensi Eskarlan merirosvokaupunkiin pelastaakseen jollakin ihmeen konstilla edes osan vangeista. Mutta sitä osattiin odottaa. Muuan merirosvo ampui varsijousellaan myrkkynuolen joka osui Smaugia suoraan vatsaan. Smaug-parka putosi järveen kuolleena kuin kivi. Ja niin saivat kääpiöt, noita, varas, merirosvot ja ilkiötontut viettää hillittömiä juhlapitoja voittonsa kunniaksi. Ne harvat kirjoitustaitoiset, joita heidän joukossaan oli, alkoivat heti sepittää vääristeltyjä kertomuksia tapahtuneesta ja levittää kirjoituksia pitkin maailmaa.

Toivo paremmasta tulevaisuudesta oli lähes kokonaan mennyt. Jos vain viisas velho vielä palaisi idän mailta, voitaisiin ehkä Grandalv-noidan joukot voittaa ja estää häntä pääsemästä kauan himoitsemansa maailmanvaltiaan asemaan. Hän kun aikoi kerätä itselleen seitsemän kuninkaan kruunut ja viiden velhon sauvat.

Mistä nousisi Uusi Toivo? No, minäpä kerron. Kaukaisessa…"

"Loppuosa on revennyt, joten tässä voisi sanoa että sen pituinen se. Kyllähän tämä kuulosti kovasti Larthuzan tekstiltä, muistan hänen kertoilleen muitakin samantapaisia satuja. Lohikäärmeistä ja muista omituisista tapahtumista, mutta mitä muutakaan voi odottaa niin eriskummalliselta tyypiltä?" Kapteeni naurahtaa ja siirtyy tekemään päivän töitä.
 
Terra herää pahoinvoivana kamalaan päänsärkyyn. Päässä jyskyttää todella pahasti. Tyttö hieroo ohimoitaan ja miettii eilisen päivän tapahtumia. Illan äänestys muistuu mieleen, mutta suurin osa tapahtumista on sumun peitossa. Tyttö pyörittää päätään. Toivottavasti en tehnyt mitään typerää.
Terra nousee ylös hakeakseen vettä, kun hänen katseensa osuu Ericiin. Muistot ryöpsähtävät mieleen. Terra punastuu ja tuntee olonsa hyvin noloksi.
 
Sophie heräilee aamuun verkkaisesti. Kukaan ei ole kuollut eikä muutakaan inhottavaa ole tapahtunut. Ainoa aamua pilaava tekijä on kapteenin löytämä käärme, mutta asiat ovat muuten kaikin puolin hyvin. Sophie käy peseytymässä ja syö hyvin. Hän kuuntelee muiden löpinöitä ja naurahtelee Ericin suojelija-hömpötyksille. Niin kuin kenelläkään sellaisia taitoja olisi. Ja kaiken lisäksi Eric kuvittelee itse omaavansa kyseisen taidon. Poika on tainnut saada liikaa aurinkoa. Sophie paneutuu käsikirjoitukseensa. Hän raapustelee vihkoonsa erilaisia merkintöjä ja lukee vanhoja sekä korjailee niitä. Kaikkea niin sairasta ja vaikeaa on tapahtunut niin lyhyessä ajassa, mutta Sophie jaksaa silti uskoa pelastukseen. Vähintään sitten kuoleman muodossa. Sophie havahtuu työstään Ericin lapsen alkaessa huutaa. Sophie huoahtaa ja nousee ylös. "Mikä sillä nyt on hätänä? Etkö osaa tehdä sille mitään?"
 
April on ollut edellisillasta asti hiljainen. Hän sanoi tuskin sanaakaan sen jälkeen, kun ase laukesi Alvinin ohimolla. Aamulla hän suoritti lypsyrutiininsa vilkaisten pari kertaa Colinia varmistaakseen, että poika ei ole kadonnut, vaikka naisella ei ole aavistustakaan mitä tämän hyväksi voisi tehdä.

April nyökkää vakavana kapteenin sanoille. Sattuma ei todellakaan tuonut käärmettä majaan. "Meillä on ollut jälleen onnea."

April pysyy paikallaan lapsen alkaessa huutaa. Vaalea pää painuu hieman naisen kuunnellessa vauvan huutoa. Hetken päästä hän huokaa ja kaataa maitoa Clairen sormikkaaseen, nousee ylös ja kävelee Sophien ja Ericin luo katsomatta miehen kasvoihin. "Tue päätä." April laittaa sormikkaan etusormen, josta jo tihkuu maitoa, lapsen suuhun. "Shh, kulta pieni... Nälkäkö sinun on?"
 
"April, ole nyt vain niin kiltti ja anna minulle anteeksi. En oikein osaa käsitellä naisia", Eric mumisee hänkin hieman nolostuneena.

Mies katselee hämmennyksen ja hienoisen pelon tuntein tytärtään ja hymähtää sitten.

"Tuota... eikös se tarvitse nimen?"
 
Ylös