Nightwish

Öö.

Ensinnäkin Aneten englanti on tuhannesti parempaa kuin Tarjan koskaan, hän kun ei toinen toistaan tankerompien suomihevistelijöidenkään (esim. Kotipelto :grin:, Kakko :lol: ) joukossa ollut koskaan mitenkään sieltä parhaasta päästä ääntämyksellisesti. Ruotsalaiset tuntuvat yleisesti ottaen lausuvan Lontoon kieltä(kin) vähän paremmin, joten ei mikään ylläri sinällään. Ei tarvitse edes lyriikoita lueskella kun nyt sanoista saa selvää kohtuullisesti korvakuuloltakin, enkä tarkoita tällä oopperavaikutteiden puutetta.

Toisekseen, me emme ole teksasilaisia, luojan kiitos. Siksi suomalaisen tai ruotsalaisen ei ole mitään syytä yrittää vääntää englantia natiivin tapaan ja pahimmassa tapauksessa vielä juuri teennäisellä "aidolla" aksentilla, vaan vaikka tankeroiksi mainitsin muutamia laulajia niin todellisuudessa se ääntämys on aivan yksi ja sama. Meille voi ehkä tulla pahimmillaan mieleen Paavo M. Petäjä, ulkomaalaisille faneille, joita suomalaisilla hevibändeillä riittää, se on vaan hot suomiaksentti. Ja se ei ole yhtään sen enempää "väärin" tai huono kuin vaikka skotti, kiwi taikka aussimurre.


Mutta asiaan. Laiskana kopsaan viestiäni toiselta foorumilta.

Nightwishista olen tykännyt pidemmän aikaa, eka sinkku jonka ostin oli Sacrament of Wilderness '98 ja olin ihan muksu silloin. Mitään fanaattista fania minusta ei kyllä ole koskaan tullut vaikka kaikki elementit musassa ovatkin aika täydellisesti kohdallaan, erittäin easy listeningiä mutta ei ihan kaikkein syvimmältä kouraise minua.

Tarjan erottaminen tuli täysin puun takaa näin epäaktiivisesti bändin asioita seuraavalle, mutta tulihan se sen jupakan aikana erittäin selväksi että oli tarpeellista. Eikä jäänyt ikävä. Vaikka uuden solistin tulo mietitytti niin luotin kyllä siihen että bändiläiset hoitavat homman kotiin, eikä tarvinnut pettyä. Anette on loistava valinta. Ääni, ulkonäkö ja persoona kaikki paremmin kohdallaan kuin Tarjalla, oletettavasti myös esiintyminen on vakuuttavaa kun Tuomas & kumppanitkin ovat vakuuttuneet.
Ihan ensimmäiseksi kun kuuntelin näytteen Evasta mietin että onko hieno ääni mutta ollaanko liikaa Amy Lee-linjoilla, tämäkin pelko osoittautui kuitenkin turhaksi kun tuli nuo uudet biisinäytteet kotisivuille. Kerrassaan loistavaa kamaa! Oncen linjoilla on jatkettu mutta tuntuu iskevän minuun paremmin kuin kyseinen levy. Anette on kerrassaan upea valinta koska paitsi että hän on Evan kaltaisissa biiseissä herkkä ja ilmaisuvoimainen Tarjan kolkkoon ääneen verrattuna, myös nopeissa biiseissä onnistuu "tarjamainen" laulu loistavasti. Innolla jään odottamaan tulevaa levyä.

Ja aamuinen puolituntinen kännykkä korvassa tuotti tulosta, ei haittaa vaikka aivot meinasivat kuumentua korpuksi kun sainpa kuitenkin kenttäliput Jäähalliin. :)
 
En pahemmin tunne tällaista musiikkia, mutta Turusen erottaminen Nightwishistä jälkiselvittelyineen on ollut niin suuri uutistapahtuma, että eräät asiat ovat alkaneet kiinnostaa. Olisin iloinen jos joku vastaisi seuraavaan naiiviin kysymykseeni, joka kenties liittyy aivan tämän musiikkityylin perustavimpiin lähtökohtiin?

Mitä tapahtuisi, jos Nightwishin uusi laulusolisti ilmestyisikin keikalle lyhyessä, vaaleassa tukassa? (Kuvittelin nähneeni aikaisemman kuvan tästä Anettesta vaaleatukkaisena?) Olisiko tämä jotain mitä kyseisessä musiikinlajissa ei kerta kaikkiaan voida kuvitella? Luopuisivatko yhtyeen fanit siitä kerralla?

Ajatuksenjuoksuni oli ehkä seuraavanlainen: kun uusi solisti muuttaa tukanväriään (joka tuskin Turusellakaan oli luonnostaan musta) niin minulle tulee mieleen ajatus, että hän yrittää näyttää mahdollisimman paljon edeltäjältään. Eikö tavallaanhan olisi raikkaampaa, jos ero aiempaan tilanteeseen tehtäisiin tässäkin asiassa selväksi?
(Ja ehkä Nightwish olisi blondia laulusolistia käyttämällä voinut yrittää tehdä oikeasti jotain uraauurtavaa melodisen hevin historiassa? :wink:) ?
 
Onhan esimerkiksi Leaves Eyesin solisti oikea platinablondi, eikä näytä tahtia haittaavan. Nightwishin tapauksessa taas bändillä ja musiikilla on tietty, erilainen visuaalinen ilme johon paremmin sopii mustat hiukset laulajalle.
Ja muuten Nightwishin keikalla alkaisi lavalla ollakin varsinainen pellavapäiden kokous. :grin: Eli varmaan parempi kun värjäsi.
 
Kiitos, Salmakia. Kieltämättä mahdollisuus heilutella tukkaa sopii tietynlaiseen esiintymiseen.

(Itse pidän lyhyttä tukkaa yleensä pitkää paremman näköisenä sekä miehillä että naisilla, mutta show on showta. Tai, hmm, miten olisi lyhyttukkainen solisti joka aloittaa esityksen pitkää peruukkia heilutellen? :p
(Luultavasti tämäkin on jossain nähty? Ja ehkä melodiseen heviin ei yleensä yhdistetä huumoriksi tulkittavia aineksia?)
 
IMHO: Eva-kappale oli mielestäni hyvä, muttei oikein kuulostanut Nightwishiltä. Anettella ei mielestäni ole enää niin hienoa, koulutettua ääntä niinkuin Turusella. Voikohan tuota laskea enää oopperaheavyksi?

Nyt olen ilmaissut epäammattilaismaisen (tai ei edes amatöörimäisen) mielipiteeni.
 
Telimektar sanoi:
Kieltämättä mahdollisuus heilutella tukkaa sopii tietynlaiseen esiintymiseen.

Eräässä haastattelussa Anette ilmoitti, ettei moshaa koska saa siitä niskat kipeäksi. :ouch: Saisi harjoitella.
 
Ei Turusen ääni niin ihmeellinen ole kun verrataan muihin vastaavantyyppisiin laulajiin. Mutta jos Eva ei sytytä niin kannattaa kuunnella Nightwishin sivuilta kolme kappaletta näytteitä nopeammista biiseistä.
 
Ei, en sitä tarkoittanutkaan. Mutta kuten jo sanoin, epäammattimainen mielipiteeni on tämä. Pidin ehkä hiukan enemmän nopeammista biiseistä, mutta tosiaan, en tarkoita, että jokin niistä olisi huono ollut.
 
Onko ketään kontulainen katsonut YouTubesta löytyvää Videota "While Your Lips Are Still Red"??
Minusta tuo video on aivan mainio :grin:

Mitä mieltä olette uuden singlen ja leyn kansista?? Ne ovat todella taiteelliset mielestäni ^^,
Nyt vaan jaksaisi odottaa Syksyä ja levyn julkaisua :wink:
 
While Your Lips Are Still Red on todellakin aivan upea, ja myös uusien levyjen kannet ovat upeita!

Mutta tiesittekös,että TSH:n sukupuista löytyy hobitti, jonka nimi on Amaranth,eli sama kuin NW:n tulevalla singlellä :D

Dark Passion Playtä kyllä on todella piinaavaa odottaa..

Luin tuossa taannoin Soundista levyn esittelyn, biisi nimeltä "Master Passion Greed" on kuulemma hevein kappale,mitä NW:ltä löytyy, joten turha luulla että kaikki biisit ovat yhtä balladimaisia kuin Eva..

Toinenkin odotuksen aihe on NW:n Joensuun keikka,jonne olen menossa, ja se on vasta joulukuussa.. :(

Ovatkos muut kontulaiset menossa katsomaan Nightwishiä tänä talvena?
 
While Your Lips Are Still Red on todella upea biisi. En olisi arvannut Marcon osaavan laulaa tuolla tavalla, olisi kiva kuulla vähän useamminkin. Tuomas on edelleen nero. Video on vähän hassu, Tuomas näyttää joltain yli-innokkaalta ekstralta. :grin:

Kenttälippu plakkarissa Helsingin keikalle. :)
 
Huomenna ilmestyy Nightwishin Amaranth-single :)
Onkos kenelläkään suunnitelmissa sen hankkiminen?
Kaikille lienee melko itsestäänselvää,että minä aion kyseisen sinukn hommata heti :)
Tuli muuten tilattua NW-shopista tuollainen paita,jonka olisi tarkoitus tulla tänään :D http://www.nwshop.fi/productinfo.cfm?tuotenumero=196762&lang=fi&linkkiid=smenu1&artistisivu=
Lisäksi tilasin vielä Master Passion Greed pinssin ja Dark Passion Play-avaimenperän,kun iski shoppailuhimo :)

AMARANTH!! :)
 
Amaranthin olen nyt pari kertaa tuolta uudelta kuullut ja nyt kävin tsekkaamassa myös tuon While your lipsin, joka ei vissiin tule levylle? En ole ihan vielä vakuuttunut, että NW on yhtä hyvä kuin mitä se oli 9 vuotta sitten, kun ostin bändin ensimmäisen levyn - tai 3 vuotta sitten, kun edellinen tuli (?). Amaranthin kertsi on ihan tarttuva ja Aneten ääni on toki hyvä. Mutta aika tuotetun kuuloista se on, popahtavaa. Video on ihan jees, mutta joskus tuntuu, että olisi parempi, jos bändi ei itse olisi levyllä lainkaan. Tarjakaan ei sinänsä ollut mikään luonteva esiintyjä, mutta Aneten heiluminen ei paranna tilannetta yhtään. Tuomas taas on jotenkin väkinäinen, kuten aina - ja mitä ihmettä hän siellä While your lipsin videolla tekee?!

No, peukut pystyyn. En osta sinkkuja, mutta levyn tietysti kyllä. Ennakkotiedot levystä, esim. se, että Poet and the Pendulum alkaa sanoilla "Today in the year of our lord 2005 TUOMAS was taken from the cares of the world" kuulostaa hivenen itserakkaalta. Mutta katsotaan..
 
Mortal, ei se ala niillä sanoilla. Tuo pätkä tulee vasta joskus biisin puolivälin jälkeen, eikä sitä oikeastaan edes huomaa kun on lausuttuna. Biisi on niin hyvä, ettei yksi sana voi sitä pilata :)

Ja, Tuomashan on sanonut kyseisen biisin olevan tavallaan elämäkerta, muista biiseistä poiketen tässä vaan osoitetaan se henkilökohtaisemmin.

While Your Lips Are Still Red on Amaranthin b-puoli, eli ei tule varsinaiselle levylle, mutta julkaistaan kuitenkin.
 
Nightwishin singleplatta Amaranth möi jo kultaa :) , ja hyvä sinkkuhan se oli,pidin Amaranthin demo versiosta,jonka lauloi kokonaan itse Marco Hietala

Nightwish on muuten ehdolla MTV European Music Awardissa, kategoriassa The best finnish act, eli kaikki äänestämään: http://www.mtvoverdrive.fi/overdrive.php?StoryId=16871&done=ok
:)
 
Siis, Nightwishia, Nightwishiä. Yhtyeen pariin eksyin vuonna 2000, siis tuota pikaa Wishmaster-levyn ilmestymisen jälkeen. Tuolloin oli olemassa kanava nimeltä Radiomafia, joka oli tosiaankin hyvä, ei sellainen poppi-ihme mitä YleX edustaa. Sieltä taisi tulla kuultua ensimmäistä kertaa NW:tä koskaan.

Niin, siis Nightwishia tuolloin kuuntelin, ja aluksi en pitänyt siitä ollenkaan. Päinvastoin, inhosin sitä yli kaiken. Muutaman kuukauen veljeni aivopesun ja ympärivuorokautisen soitannon takia se muuttui kaikkien aikojen suosikkiyhtyeeksi. Siitä lähtien usean vuoden ajan kuuntelin lähestulkoon vain Nightwishia Sonatan, Straton ynnä muitten kikkelihevi-ihmeitten ohella. NW kuitenkin säilyi yli kaiken, jos ei paitsi Tarjan ihmeellisen äänen niin myös Tuomaksen musiikkien ansiosta.

Pian kuitenkin ymmärsin, että Tuomaksen musiikki merkitsi minulle enemmän kuin Tarjan laulu - tämä varmentui Oncen myötä, joka paitsi korostaa Tarjan merkitystä yhtyeelle, myös korostaa sitä, että ilman tarjaakin pärjätään (tosin sen teki jo The Carpenter, vai mitä :grin:) . Nyt on seitsemän vuotta Nightwishia takana, ja minun on myönnettävä: en voi sietää Anetten-mikä-lieneekään ääntä. Nightwish kuuloostaa lähinnä Evanescencen synnyttämältä naislaulaja-yhtyeeltä.

Tälläkin hetkellä odotan sitä päivää, jolloin uuet kappaleet tulevat instrumental-muotoisina. Jos eivät, jonkun on niistä sellaiset tehtävä. :p mutta tähän siis päättyy Elemmakilin ja Nightwishin yhteinen taival - tosin vanhoja levytyksiä on ilo kuunnella vastakin.
 
Elemmakil sanoi:
Tälläkin hetkellä odotan sitä päivää, jolloin uuet kappaleet tulevat instrumental-muotoisina. Jos eivät, jonkun on niistä sellaiset tehtävä. :p

Dark Passion Play -levystähän julkaistaan kahden levyn digipack, jonka toisella levyllä on albumin instrumentaaliversio. Itse odotan nimenomaan sitä suurella innolla, koska fanitan Nightwishiä nykyään eniten Tuomaksen biisintekijän lahjojen vuoksi. Minulla ei sinänsä ole mitään Anettea vastaan, hänellä on kaunis ääni, jota on tavallaan jopa miellyttävämpää kuunnella kuin Tarjan ääntä. Toistaiseksi en ole kuitenkaan onnistunut kuuntelemaan uusia NW-biisejä ilman, että olisin päässäni kuullut ne Tarjan laulamina ja todennut, että Anetten versiot kuulostavat laimeammilta. Täytyy kuitenkin odottaa, että saan koko levyn kuunneltavakseni, ennen kuin julistan tuomioita suuntaan tai toiseen. Ilahduttavaa minusta on joka tapauksessa se, että Marcolla on ilmeisen paljon osuuksia uudella levyllä. Hänen upea äänensä sopii hyvin Nightwishin musiikin mahtipontisuuteen, Anette kuulostaa vähän liian "kiltiltä". :roll:
 
Itselläni ei ole tuota ongelmaa,en osaa kuvitella uusia biisejä Tarjan laulamana :D
Mutta Anetten äänestä pidän ihan vilpittömästi,se on lämpimämpi kuin Tarjan ääni,ja Anette on jotenkin helpommin lähestyttävistä minusta :)
Mutta tämähän on vain minun mielipiteeni :)
 
SPOILAA TULEVAA LEVYÄ

Dark Passion Playn promoa olen kuunnellut nyt perjantaista asti (tuttu tekee arvostelua). Tykkään, mutta mitenkään tajuntaani levy ei ole vielä räjäyttänyt. Eniten se kuulostaa Oncelta. Se voisi olla Once: paljon elokuvallisuutta ja klassisia soittimia. The Poet and the Pendulum sekä Seven Days to the Wolves mahtipontisuudessaan kolahtavat eniten. Pari irkkubiisiä levyltä löytyy myös, ovat ihan hauskoja. Ehkä tuo 13 biisiä on kuitenkin Tuomakselta vähän liikaa: jokainen niistä ei ole täyttä tavaraa. Mutta uskon, että tuo levy vie vielä jalat alta: eka kerralla se ei aukea.
 
Vampire92 sanoi:
Toinenkin odotuksen aihe on NW:n Joensuun keikka,jonne olen menossa, ja se on vasta joulukuussa.. :(

Ovatkos muut kontulaiset menossa katsomaan Nightwishiä tänä talvena?

Sinne Joensuuhun olis tarkotus tulla, liput hommattiin pari päivää sitten. :p

En oo ikinä nähny Nightwishia missään, on hienoo päästä kattomaan miten ne soittaa livenä. Varsinkin kun Anetten laulamanakaan en oo kuullu vaan kun Evan ja Amaranthin, et hauskaa nähä siitäkin kuin hyvin se sitten laulaa :)
 
Ylös