Nightwish

Kuulin tuossa äsken radiosta,että Nightwishin lämppäriksi pohjoismaiden keikoille lähtee suomalainen tyttöbändi Indica..:)
 
EIKÄ LÄHDE O____________O Voi itku ja parku ja pohjoismaaraukat! Yää eikö Suomesta olisi löytynyt joku hyväkin bändi lämppäriksi...

Mutta hei. Ostin sitten lievänä heräteostoksena liput Jyväskylän keikalle, niin että näkeepähän sitten miten Anette nykii livenä. Luulen kuitenkin, että todellisen käsityksen uudesta Nightwishista saan muodostettua vasta nähtyäni sen livenä. (sen nykimisen siis (; )
 
Minea sanoi:
EIKÄ LÄHDE O____________O Voi itku ja parku ja pohjoismaaraukat! Yää eikö Suomesta olisi löytynyt joku hyväkin bändi lämppäriksi...
Sanos muuta! Nightwish ja Indica ei oikein sovi yhteen.. Itse olisin mielelläni nähnyt NW:n lämppärinä vaikka Sonata Arctican :)
 
Nightwish kuuluisi noista lämppäämään Sonata Arcticaa. Ei muuta. Piste. :D

(päivän turha viesti, mutta sallitakoon se mielipiteen vapauden nimissä)
 
Nightwish-uutistoimisto sai aimo läjän aineistoa joka oli viisainta laittaa yhteen uutiseen.

Nightwishin video Bye Bye Beautiful nähdään Suomen musiikkikanavilla seuraavasti: Yle Extra-kanavalla Musiikki-TV:ssä maanantaina klo 21-22 välillä ja Voice TV:ssä maanantaina joka toinen tunti alkaen klo 00.07. MTV Finland näyttää videon maanantaina ekat kerrat klo 06.00, 07.00, 08.00 ja klo 09.00.

Ensi maanantaina 24.9 Tuomas on YleX:n haastattelussa n. klo 11.00. Dark Passion Play on ensi viikolla YleX:n viikon albumi.

3.10 Tuomas ja Marco ovat Yle:n Musiikki-tv:n Lista - ohjelmassa. 16.10 Tuomas ja Marco ovat Ylen Extra large tv-ohjelmassa alkaen klo 18.30 - kanava Yle Extra.

Eikä siinä vielä kaikki: Yle Extra lähettää suoraa lähetystä Nightwishin nimmarisessiosta Helsingin City-Anttilasta ti-ke välisenä yönä, alkaen tiistaina klo 23.35 !!!


VOILUOJAVOILUOJAVOILUOJA!!!!! MUST SEE!!
Arvatkaa kyttääkö tämä tyttö NW:n BBB videon heti eka kerran kun se tulee! :)
 
Minea sanoi:
Ja oliko ehkä maailman järkyttävin video -_____-"

No oli! Kai se idea periaatteessa oli ihan hauska, mutta miksi musavideoissa naisten täytyy aina olla puolipukeisia vosuja? Jukan esittäjä tosin näytti kaukaa katsottuna Jukalta.
 
Minea sanoi:
Ja oliko ehkä maailman järkyttävin video -_____-"
Täysin samaa mieltä. Luulin aluksi,että koko video oli vitsi...Voi Luoja!
Tänään sitten menen Dark Passion Playn ostamaan heti soittotunnin jälkeen,ja olin jo ihan hulluna tuossa äsken lukemassa sanoituksia NW:n sivuilta :D
----------------------------------
DPP möi muuten jo platinaa :beer:
 
Joo siis yritinhän minä ajatella sitä vaan läpällä, että kiva kun ovat itsekriittisiä ja heittävät itsekin läppää aiheesta "otettiinpa sit poppari solistiksi" -- mutta hei itku.

Tosin tuo DPPn instrumentaaliversio on vaan yksinkertaisesti täydellinen! Tää on Nightwishia parhaillaan: instrumentaalilevy ja vihkonen, jossa on sanoitukset - ei yhtäkään naista vinkumassa.
 
Minea sanoi:
Tää on Nightwishia parhaillaan: instrumentaalilevy ja vihkonen, jossa on sanoitukset - ei yhtäkään naista vinkumassa.

Tai yhtään miestä? :D (Oikeasti, en ymmärrä kuinka kukaan kestää Marco Hietalan ääntä. Mutta aika moni ilmeisesti.)


Minulla on kyllä Nightwish-into lopahtanut tämän laulajanvaihdoksen myötä kokonaan. Yritin kyllä mahdollisimman avoimin mielin kuunnella Evaa ja Amaranthia, mutta ei vain napannut. Ei Anette Olzon ole mielestäni mikään huono laulaja, mutta ei suoraan sanottuna tarpeeksi hyväkään. Itse kun en niin kauheasti välitä Nightwishin sanoituksista (sävellykset on yleisesti ottaen ihan jees), niin tarvitsisin todella mieluisaa laulajaa, jotta viitsisin kuunnella kappaleita. Ja minulle Tarja Turusen laulanta oli siis todella mieluisaa (kovaa ja korkealta!). Siksi odotankin paljon suuremmalla innolla Turusen tulevaa levyä kuin mitä odotin tätä Nightwishin uutuutta.

Vaikkei siis Nightwishin musiikillinen meininki enää minua houkutakaan, paljon hupia on kyllä ollut Nightwishista mediassa. On hauskaa lukea, mihin sävyyn heistä juttuja kirjoitetaan - etenkin tähän Tarja-episodiin liittyen - ja yrittää ennakoida, miten se natsaa tuleviin Turus-juttuihin sitten kun hänen levynsä julkaistaan. Täytyy kyllä tunnustaa, että saan myös jonkinlaista iloa bändin kommenteista, joissa he toivovat voivansa irrottautua saippuaoopperasta. Se, joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön. No ei vaan, tietysti minä toivon kaikille osapuolille työrauhaa ja mielen levollisuutta ja niin edelleen. :roll:

Nyt täytyy kyllä käydä kurkkaamassa jostain tuo BBB-video!
 
Harmaatakki sanoi:
Minulla on kyllä Nightwish-into lopahtanut tämän laulajanvaihdoksen myötä kokonaan. Yritin kyllä mahdollisimman avoimin mielin kuunnella Evaa ja Amaranthia, mutta ei vain napannut. Ei Anette Olzon ole mielestäni mikään huono laulaja, mutta ei suoraan sanottuna tarpeeksi hyväkään.

Onhan se totta, ettei Aneten äänestä ehkä löydy ihan yhtä paljon sävyjä kuin Tarjalta. Minä olen kuitenkin silti kallistunut Aneten puolelle, koska nuo sävellykset ja toteutus ovat Nightwishissa aina kiehtoneet itse laulajaa enemmän. Aneten vieno aksenttikin on jotenkin kiva ja tykkään tietysti äänestäkin.

Se, mikä minulla on vähän lopahtanut, ovat nuo sanoitukset. Tällä levyllä on sentään simppeliäkin kamaa, varsinkin, kun osa on vielä lehdissä osittain selitettykin, mutta välillä on myönnettävä, etteivät sanoitukset vain tunnu uskottavilta. Huvittavaa sinänsä, etten ole koskaan kokenut power metal -bändien kliseisiä hyvän ja pahan taistelu -sanoituksia teennäisinä. Mutta Nightwishin dramaattisuus ärsyttää joskus. Hei, Tuomas erotti yhden työntekijän firmastaan, miksi siitä pitää tehdä hirveä numero?

Harmaatakki sanoi:
Täytyy kyllä tunnustaa, että saan myös jonkinlaista iloa bändin kommenteista, joissa he toivovat voivansa irrottautua saippuaoopperasta. Se, joka leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.

Niinpä. Bändi ei voi olla niin naiivi, että voisi väittää kuvitelleensa, etteikö julkisella kirjeellä erottaminen johtaisi tähän.
 
Vähän epäluuloisen jännittyneenä kuuntelin ensimmäisen kerran tuon Nightwishin uusimman. Olen ollut varsin tehokkaasti pimennossa ennen kuin sain levyn omaan soittimeeni, en kuuntele esim. radioasemia joilla bändiä saatettaisiin soittaa. Ensi vaikutelma Anetten äänestä oli hienoinen pettymys ja tuo ruotsalaisaksentti paistaa paikoin läpi ärsyttävänä, tekee joistain kappaleista vähän poppiksia. Mutta kokonaisuus on edelleen toimiva ja levy on soinut lähes koko viikonlopun. Eniten ihastusta ovat herättäneet The Islander ja Last Of The Wilds, kelttiläistunnelmat uppoavat minuun aina. Instrumentaalilevy oli myös mukava yllätys. Sanoituksiin en ole perehtynyt lähemmin, joten en osaa sanoa niiden mahdollisesta naiiviudesta, mutta sitähän ne ovat aiemminkin olleet. Kuulunee jossain määrin lajityyppiin.
 
Minea sanoi:
Tosin tuo DPPn instrumentaaliversio on vaan yksinkertaisesti täydellinen! Tää on Nightwishia parhaillaan: instrumentaalilevy ja vihkonen, jossa on sanoitukset
Täysin samaa mieltä! Aivan loistava levy, Poet and The Pendulum varsinkin on aivan upea biisi(jos sitä voi edes biisiksi kutsua, nimitys kuulostaa niiin upeasta mestariteoksesta liian lattealta :D)

Pidin myös vihkosen kuvituksesta,se oli aivan loistava :D
----------------------------------
NW möi jo tuplaplatinaa! ;) :beer:
 
Joo kansivihkonen joo mutta örr miksi Meadows of Heavenin kohdalla oli joku vammanen punainen tupa ja perunamaa? Kun kerran muissa kohdissa oli joku oikeasti nätti kuva. Ja miksi Anetella on sellainen ilme viimeisessä kuvassa? Yää se olis just ollut poikien puolesta niin kaunista.

Ja tästä kaikesta tarja-on-vaan-parempi -keskustelusta sikisi kysymys ONKO KUKAAN KUULLUT TARJAN UUTTA MUSIIKKIA? Apua oikeasti, en osaa olla mitään mieltä siitäkään! Toisaalta tykkään kovasti, toisaalta vaan kiroan, kun se tuntuu välillä niin nightwish-wannabeltä.
 
Minä olen kuullut Turuselta sen yhden piisin, jonka nimi taisi olla I walk alone tjsp. Aika nightwishmaiseltahan se kuulosti, mutta ei se minua haitannut. Minä olen sen verran periaatteeton, ettei minua paljoa kiinnosta mikä on aitoa ja alkuperäistä (en minä edes tiedä kuinka originellia Nightwishin musiikkikaan on) ja mikä ei, kunhan vain kuulostaa hyvältä. Monesti se kuulostaa parhaalta, mihin on ensimmäisenä tutustunut, ja ne muut pliisuilta kopioilta, vaikka todellisuudessa juttu saattaisi olla toistekin päin. Tässä tapauksessa tilanne on hieman erilainen, sillä minua Nightwishissa viehättivät eniten Turusen laulu ja sen yhdistäminen raskaaseen musiikkiin. Jos Turusen sooloilu jatkuu tälläisella linjalla, eivätkä kappaleet ole muuten liian tuskastuttavia, olettaisin kiinnostukseni jatkuvan. Silloinhan hänen musiikkinsa on juuri sitä, mitä Nightwishissa kuuntelin.
 
Minea sanoi:
Joo kansivihkonen joo mutta örr miksi Meadows of Heavenin kohdalla oli joku vammanen punainen tupa ja perunamaa? Kun kerran muissa kohdissa oli joku oikeasti nätti kuva.
Örr, siinä on tietääkseni Tuomaksen lapsuudenkodin valokuvan pohjalta hahmoteltu tupa. Liittyy biisin lyriikoihin.
 
Minä en ole Turusen uutta sooloilua kuullut, mutta jo jonkun vasta lukemani Tarjan haastattelun perusteella kuulosti siltä, että tiedossa on varsin NW-tyylistä matskua. Ihan pisti naurattamaan, kun Tarja kuvaili musiikkiaan "elokuvamaiseksi", "hevikitaroita unohtamatta". Sinänsä olisi mielenkiintoista kuulla, mitä se sitten todella on.

DPP on soinut nyt jo aika paljon, mutta en vieläkään osaa oikein muodostaa kunnon mielipidettä siitä. Se on hyvä levy. Siinä on biisejä, joista pidän paljon, ja biisejä joista en pidä -ihan niin kuin aiemmillakin NW:n levyillä. Taidan silti ikävöidä Tarjan ääntä, etenkin niissä suosikkibiiseissäni. Tarjan lisäpanoksella The Poet and the Pendulum olisi luultavasti noussut saman tien omaan kaikkien aikojen Nigthwish-biisien top kymppiini. Nytkin se on lähellä, mutta Anette tuntuu jotenkin hukkuvan siihen kaikkeen mahtipontisuuteen.

Tarjan ääntä ja tulkintatapaa on sanottu kylmäksi ja tunteettomaksi. Minun kohdallani Tarjan ääni on kuitenkin ollut se viimeinen silaus, joka on kiskonut tunteet pintaan ja luonut sen elämää suuremman tunnelman, joka Nightwishin musiikissa parhaimpina hetkinä on.

Herkemmissä tai "popimmissa" biiseissä Anette kuulostaa hyvältä. Olen yhtäkkiä alkanut pitää Evasta todella paljon. Bye Bye Beautifulissa Anetten ja Marcon yhteistyö toimii loistavasti. Marco muutenkin kuulostaa tällä levyllä todella hyvältä. The Islander ja Master Passion Greed ovat varsinaista hemmottelua kaltaiselleni Hietala-fanille, ja muutenkin hyviä biisejä.

Whoever Brings the Night on mielestäni kaikkien aikojen ärsyttävin Nigthwish-biisi, lähinnä kertosäkeen osalta. Instrumentaalina se tosin toimii ihan hyvin. Monet muutkin biisit, joista en levyllä pidä, kuulostavat instrumentaalina hyvältä. Esim. Meadows of Heaven on minun makuuni ehkä vähän liian kornin kuuloinen laulettuna, mutta instruna todella kaunis. Samoin Sahara ja 7 Days to the Wolves toimivat minulle instruina paremmin.

Yhteenvetona:
+ Marco
+ Anette on symppis
+ Hyviä sävellyksiä
+ Monipuolinen levy
+ The Poet and the Pendulum, The Islander, Bye Bye Beautiful, Eva, Master Passion Greed, Last of the Wilds
+ Instrumentaalilevy

- Anette on liian vaisu, kiltti ja poppis
- Ne heikommat biisit, liian popit melodiat

Taitaa se siis reilusti plussalle jäädä. Varsinaisiksi "Nightwish-klassikoiksi" ei silti kovin monessa biisissä ole ainesta; TPATP ehkä ainoa. (Tämän mielipiteen voi suhteuttaa siihen, että henk. koht. NW-biisien top kymppini biiseistä peräti kuusi on Oceanbornilta.)

(Oli niitä mielipiteitä levystä näköjään sittenkin. ;))
 
Salmakia sanoi:
Örr, siinä on tietääkseni Tuomaksen lapsuudenkodin valokuvan pohjalta hahmoteltu tupa. Liittyy biisin lyriikoihin.

Joo, olin kans lukenut (tai vaan kuvitellut?) jotain tällaista, vähän vaan pilaa sitä kokonaisuutta, kun ei mielestäni paini läheskään samassa sarjassa.

Sitten siitä Tarjasta vielä. Että en pidä I Walk Alonen alusta, mutta muuten kyllä biisistä, ja varsinkin Sadness in the Night on minusta oikeasti hyvä. Tuskin ostan levyä (tai mistäs sitä tietää), mutta kuuntelisin kyllä ihan mielelläni. Ei se mihinkään häviä, että pidän ihmisen äänestä - ja ihmisestäkin. Miehekkeensä kanssa minulla on ongelma, mutta eipäs puututa nyt siihen ;D
 
Minea sanoi:
Salmakia sanoi:
Örr, siinä on tietääkseni Tuomaksen lapsuudenkodin valokuvan pohjalta hahmoteltu tupa. Liittyy biisin lyriikoihin.

Joo, olin kans lukenut (tai vaan kuvitellut?) jotain tällaista, vähän vaan pilaa sitä kokonaisuutta, kun ei mielestäni paini läheskään samassa sarjassa.
Itse pidin siitä(kuvasta) paljon,mielestäni se kuvastaa Tuomaksen lapsuuden kaipuuta hyvin...

Ja Tarjasta vielä...En ole hänen uusia kappaleitaan kuullut,mutta aion levyn ostaa,ihan vaan kannatuksen vuoksi,ja lisäksi pidän Minean tavoin hänen äänestään,joskin kappaleet voivat olla aika tyhjiä ilman Tuomaksen sanoituksia..
 
Vampirelady sanoi:
Itse pidin siitä(kuvasta) paljon,mielestäni se kuvastaa Tuomaksen lapsuuden kaipuuta hyvin...

Minustakin tuo Meadowsin kuvitus on hyvä - parasta tuon levyn kansivihossa. Minua esimerkiksi häiritsee Whoever brings the nightin kuvituksessa etualalla oleva varsin suuriryntäinen nainen - jotain rajaa sentään! Vähän liian poppia taidetta minun makuuni tuo kuvitus muutenkin - ei sillä, että makuni muutenkaan mitenkään sofistikoitunut olisi. Mutta esimerkiksi Cadence of her last breathin kuvitus on jotenkin muovinen. Mistä päästäänkin itse kanteen. Parempi kuin kahden edellisen levyn, mutta ei vedä minun mielestäni vertoja Wishmasterille.
 
Ylös