Toiveammatti?

Itseäni on lähiaikoina ahdistanut paljon epävarmuus tulevaisuudesta. Kesän aikana minun pitäisi alkaa päättämään, mihin aineisiin haluan todella panostaa, lukion ensimmäinen vuosi kun meni aika mukavasti suorittaessa pakollisia kursseja. Ja kun en yhtään tiedä. Lähipiirissä ihmisten tulevaisuuden toiveet ovat pikkuhiljaa alkaneet muovautua, ja se tekee tilanteen entistäkin pahemmaksi. Sinällään on kumminkin lohduttanut ajatus, ettei tämä nyt vielä niin lopullista ole. Vasta reippaasti yli vuoden päästä pitää päättää, mihin kolmannen asteen oppilaitokseen hakee, ja vielä senkin jälkeen on mahdollisuus muuttaa suunnitelmia.

Vahvinpana hakutoiveena tällä hetkellä minulla on Helsingin humanistinen tiedekunta, jossa voisin opiskella äidinkielen opettajaksi ja opinto-ohjaajaksi. Oli tuleva toiveammattini mikä tahansa, pyrin viimeiseen asti jäämää pk-seudulle opiskelemaan. Tampere, Jyväskylä ja Turku voisivat jotenkuten tulla kuuloon, mutten oikein usko. Tuo äidinkielen opettajan duuni on suunnitelma b. Turvaudun siihen, jos en muuta keksi.

Olen suunnattoman paljon nauttinut ensimmäisestä opiskeluvuodestani Kallion ilmaisutaidon lukiossa. Mielenkiintoni mediaa, lähinnä toimittajan työtä ja elokuva-alaa kohtaan on kasvanut, mutten silti usko lähteväni media-aloille opiskelemaan. Liian epävarmaa, enkä edes usko, että se todella on Se Juttu, mitä minä haluan tehdä. Tulevaisuudessa satunnaiset freelancer-hommat ns. leipäammatin ohella toimittajana ja kriitikkona kyllä kiinnostaisivat, samoin kuin media-alojen opettajaksi/kouluttajaksi opiskeleminen. Poissuljettu vaihtoehto ei ole sekään, että yhdistäisin mielenkiintoni ja sen lisäksi, että opiskelisin äidinkielenopettajaksi erikoistuisin viestinnän ja ilmaisutaiteiden opetukseen. Muuten kielen ja kirjallisuuden opinnot kiinnostaisivat, mutten sitten oikein tiedä, mihin sitä valmistuisi.

Mielenkiintoni psykologiaa ja varsinkin mielenterveyshuoltoa kohtaan on myös suuri, mutten silti usko, että lähtisin alalle opiskelemaan.

Topicia läpi lukiessani yllätyin, kun huomasin, miten paljon täällä on kirjailijoiksi, elokuva-alan työntekijöiksi ja vastaaviksi haluavia. Tai siis ymmärrän, että kyse on toiveammatista, mutta itse olen aina vetänyt tiukan eron kahden eri unelmien välille. Toiset ovat ne ns. realistiset unelmat, jotka uskon olevan saavutettavissa. Sitten on kolme muuta unelmaani, jotka ovat mahdottomia, yksi fysiologisesti, yksi ihmissuhde- ja tunnesyistä ja yksi itsetuntosyistä. Ammattitoiveista puhuttaessa pyrin kumminkin tietyntasoiseen realistisuuteen. Ja siis en nyt väitä, että olisi mahdotonta ansaita elantonsa näyttelijänä. Mutta se on hyvin, hyvin epätodennäköistä. Toisaalta en tunne suurinta osaa niistä ihmisistä, mistäpä minä tiedän, minkälaisia kykyjä heillä on. Tähänkin topiciin kirjoittaneen ystäväni kohdalla olen hyvinkin positiivisilla mielillä hänen toiveammattiaan (tuottaja-ohjaaja-käsikirjoittaja) kohtaan. Tiedän hänellä olevan selkeitä suunnitelmia, kykyjä, jo nyt jonkinsortin kokemusta sekä jaksamista pyrkiä tavoitteeseensa. Silti suhtaudun tilanteeseen näin yleisesti ottaen pessimistisesti. Se herättikin minussa mielenkiinnon aihetta kohtaan. Uskotteko, että jos nuorille tiedotettaisiin laajemmin ammattivaihtoehdoista, toiveammattijakauma olisi laajempi? Nythän porukka lähinnä tietää sen poliisin, opettajan, toimittajan, näyttelijän tms. Vai onko se elokuva-ala ja vastaavat todella vain niin vetovoimaisia? Ja jos on näin, miksi? Siksikö, että opimme niiden olevan jotenkin erityisen hienoja, siksi, että niiden maailma kiehtoo ihmisiä jo harrastuspohjalla, siksi, että niistä saa rahaa/julkisuutta, vai jostain aivan muista syistä?
 
Meredit, minun kokemukseni mukaan harva tietää edes muutaman yliopistovuoden jälkeen mihin ammattiin sitä loppujen lopuksi haluaa, joten älä liikoja ahdistu vielä. Riippuu tietenkin paljon laitoksesta minne pyrit, mutta minulla ainakaan lukion todistuksella ei loppujen lopuksi ollut mitään merkitystä, yo-kirjoituksilla sentään jonkin verran. Siis jos yliopistoon aiot, muualla kai lukiotodistusta painotetaan enemmän, en tiedä.
 
Mederit sanoi:
Uskotteko, että jos nuorille tiedotettaisiin laajemmin ammattivaihtoehdoista, toiveammattijakauma olisi laajempi? Nythän porukka lähinnä tietää sen poliisin, opettajan, toimittajan, näyttelijän tms.

Tuosta tuli mieleen, että ainakin kaikille toimittajiksi aikoville tekisi oikein hyvää käydä vaikka koulun tet-jaksoilla tutustumassa toimituksiin. Olen törmännyt useammankin kerran nuoriin (yläaste- tai lukioikäisiin), jotka tulevat toimituksiin harjoittelemaan kuvitellen, että se on jotain Sinkkuelämää -sarjan ja Lois Lanen elämän väliltä. Noo... not. :D Tietty toimittajan työ on mukavaa, vaihtelevaa ja välillä hävyttömän helppoakin, enpä sitä kiellä. Mutta se "seksikkyys" ja glamouri ovat yleensä vähissä. Toimituksissa tehdään kovin simppeliä työtä, kunnanhallitusten esityslistojen kahlaamista sun muuta peruspullaa. Iltavuorot ovat hyvinkin pitkiä, kun odottelee ainoastaan kellon lyövän 22.30, jotta saisi soittaa viimeisen poliisikierroksen.

Freenä saakin sitten tehdä enemmän asioita oman päänsä mukaan, mutta töitä saa paiskoa tosissaan, jos aikoo ainoastaan sillä tavalla itsensä elättää. Palkkiot eivät ole päätähuimaavia.

Eli kaikki toimittajaksi haaveilevat, pariksi viikoksi tai enemmäksikin toimituksiin tutustumaan. :)

Niin ja Mede, miten olisi mediatutkimus, jos tuo media ja sen sivujuonteet kiinnostavat?
 
Oma toiveammattini on jo vuosia ollut egyptologi. Tosin minulla ei ole hirveästi mitään tietoa ammatista. Miten siihen voi opiskella, sattuuko joku tietämään? :? Ja voikohan jossain päin Suomea opiskella siksi, koska niitä ei varmaankaan ole hirveästi... :?
Toinen toiveammatti on matkaopas. Tykkään matkailusta ja kielistä, joten se olisi kivaa. Harmi vain että niillä on huono palkka...
 
Olen pienestä pitäen halunnut kirjailijaksi, mutta siitä haavesta olen luopunut. Olen kyllä hyvä kirjoittamaan, mutta se ei riitä. Pienenä halusin myös eläinlääkäriksi. No lääkikseen tuskin voisin päästä enkä enää sinne haluaisi.
Monen muun tavalla myös minäkin olen halunnut näyttelijäksi, joskus, aika kauan aikaa sitten, mutta ei tule mitään. Tiukin sisäänpääsy on taidekorkeakouluissa niinkuin vaikka teatterikouluissa.

No sitten näitä vähän realistisempia. Lähiaikoina on tullut mietittyä aika paljonkin tulevaa ammattia, sen takia että vuoden päästä pitäisi päättää menenkö lukioon vai ammatilliseen. Minua kiinnostaa erityisesti media-ala, vaikka media-alat ovatkin niin haettuja. Olen erittäin hyvä kielissä ja pidän esiintymisestä. Mutta onhan se niin epävarmaa. Kauneudenhoitoala on myös yksi, mikä kiinnostaa minua. Mutta jos oikeasti aion kosmetologiksi, niin olisi ehkä syytä mennä lukion sijasta jokonkin ammatilliseen koulutukseen. Mutta yläasteella tuskin itselleni on vielä selvää, mihin ammattiin haluan.

Äiti on aina sanonut minulle, että tärkeintä on se että viihtyy työssään, eikä se raha. Ja oikeassahan äiti on, mutta kyllä niillä ansioillakin on suuri merkitys tulevassa uravalinnassani ja myös mahdollisuudet turvattuun työpaikkaan.
 
Adrianne sanoi:
Oma toiveammattini on jo vuosia ollut egyptologi. Tosin minulla ei ole hirveästi mitään tietoa ammatista. Miten siihen voi opiskella, sattuuko joku tietämään? :? Ja voikohan jossain päin Suomea opiskella siksi, koska niitä ei varmaankaan ole hirveästi... :?

Helsingin yliopistossa voi opiskella egyptologiaa Aasian ja afrikan kielten ja kulttuurien laitoksella. Juttelin aikoinaan fuksivuonna yhden egyptologiafuksin kanssa muinaisjäännöskurssin kenttäekskursiolla, ja kuulemma egyptologiassa luentoja on vähänlaisesti (samoin kuin opiskelijoita), enimmäkseen opinnot etenevät kirjatenttejä suorittamalla ja esseitä kirjoittamalla. Samaa sanoo myös yliopiston egyptologiasivu, joka löytyy osoitteesta http://www.helsinki.fi/hum/aakkl/d_egypt.html
 
Joo no mulla on aika lailla avoin vielä toi tuleva ammatti... (vaikka enää vaan yksi vuosi lukiota jälellä...) Mutta pääpiirteissään mulle on jo hahmottunu minkälaista työtä haluan/tai luulen haluavani tehdä..

Lääkärin ammatti olisi kaikkein haastavin ja mukavin, mutta siihen on niin paljon halukkaita etten varmasti tule pääsemään... Toinen on sitten ensihoitaja tai kätilö.. Kolmas vaihtoehto olisi oikeustieteellinen, mutta tässä on sama homma kuin lääketieteellisessä eli vaikea päästä.. Neljäs ja viimenen vaihtoehto on kaupalliset alat, mutta kattoo nyt mihin ens vuonna pääsee... 8)

Opiskelu paikkakunnat on jo selvillä... :D Oulu on ehdoton ykkönen, sen jälkeen tulee Turku,Jyväskylä ja Tampere, viimesenä tulevat Kuopio ja Rovaniemi.. Mutta koskaan ei tiedä mihin pääsee... :) Ulkomaat on aina yksi vaihtoehto, mutta se tulisi kalliiksi ja minulla ei sellaisia rahoja ole, joten pakko kai pysyä vielä jonkin aikaa koto Suomessa... :? Mutta saa nyt nähdä...
 
Minun toiveammattini on arkeologi. Olen aina ollut kiinnostunut historiasta. Eniten minua on kiinnostanut Egypti ja sen salaisuudet. Katson telkusta aina historialliset dokumentit.....jos muistan. Jos arkeologiksi en pääse yritän paleontoligiksi tai sitten meriarkeologiksi. Joka tapauksessa sen täytyy liittyä jotenkin historiaan. Olen katsonut tässä vastikään Indy-leffat (joittenka onnellinen omistaja olen) ja ne olivat aivan mahtavia.Lukion jälkeen pyrin opiskelemaan Oulun yliopistoon kyseistä ammattia. :)
 
Isilmirë sanoi:
Indyllä ei ole mitään tekemistä arkeologian kanssa.

Indyhän on itse arkeologi, joka opettaa arkeologiaa yliopistossa ja joutuu seikkailuihin sen takia, että hänen täytyy etsiä ja palauttaa arkeologisia esineitä museoon. Arkeologin työ ei tietenkään ole sellaista toimintaa mitä Indy leffoissa on, mutta kumminkin hän on arkeologi. Tämähän on kuitenkin vain minun mielipiteeni. :)
 
Pienestä asti haaveilin aina eläinlääkärin urasta, enkä muista koskaan mitään muuta ammattia harkinneenikaan. Se oli vain jotenkin niin varma juttu, mitä halusin tehdä. Muutama vuosi sitten heräsin haaveilemasta tästä ammatista, kun tajusin, etten kykene siihen. Eläinlääkikseen on niin vaikea päästä ja matemaattisissa aineissa pitää olla aika pirun hyvä. Enkä pidä ajatuksesta, että käsiini kuolisi jonkun rakas lemmikki.

Sitten seuraava unelma-ammattini oli arkeologi. Olen aina pitänyt historiasta ja olisi hienoa kaivella ruukunpalasia, ym.

Nyt arkeologian rinnalle on tullut toinen vaihtoehto. Koska en pysty auttamaan eläimiä eläinlääkärinä, niin haluaisin sitä jossakin muodossa tehdä. Unelmanani olisi työskennellä ulkomailla (Suomikin kelpaa hyvin) tutkien uhanalaisia eläinlajeja ja parantaa niiden oloja ja kannankasvua. Ja olisi ihanaa tehdä työtä kesäisin luonnossa. Talvisin eläintieteilijän homma on aika sisätiloissa oloa ja paperien pyörittelyä. Mieluiten erikoistuisin johonkin tiettyyn lajiin. Joten ekologinen eläintiede pääaineena yliopistossa olisi mahtavaa. Sitten valmistuisin eläintieteilijäksi. Ainoa este on matemaattiset aineet. Onneksi tässä on vielä kaksi vuotta aikaa miettiä, mitä haluan.

Tunteeko joku muuten ketään eläintieteilijää tai kenties opiskelee itse eläinekologiaa? Olisi kiva kuulla enemmän opiskelusta ja ammatista. Etenkin, miten eläintieteilijät sijoittuvat työelämään. Kaikki tieto on hyväksi :).
 
Pienenä olin 100% varma, että minusta tulee kampaaja. No, se kariutui moneenkin asiaan. Sitä paitsi tylsistyisin siinä ammatissa kuoliaaksi.

Mieleinen vaihtoehto olisi insinööri. Insinöörinä työmahdollisuudet olisivat erittäin laajat, hyvänä esimerkkinä isäni. Hän opiskeli tienrakennuksen diplomi-insinööriksi ja on tällä hetkellä töissä Laroxin markkinointipäällikkönä :D (Larox myy pääasiassa ulkomaille kaivos- ym. alojen suodattimia). Vain insonööriala pitäsi päättää, jos sille polulle lähtisi. Luonteeltani olen täysin insinööriainesta, tykkään kaikkien juttujen kokoamisista ja niiden toiminnan tutkinnasta.

Arkkitehtikin on täysin käypä vaihtoehto. Se sopisikin minulle, ja olen niin introvertti, että jaksaisin piirrustuksia räpeltää. Miinusta vain tuo se, että alalle haetaan paljon. Pääsykokeissa täytyy suunnitella jokin piirrustus, ja ne ovat kuulemma hyvin tasokkaita.. :( Niin että harjoitella pitäisi. Lisäksi siinä ei Suomessa menestyisi muuten kuin seuraamalla Alvar Aallon jalanjälkiä, josta ei tulisi tulemaan helppoa. Yksi vaihtoehto olisi ulkomaat, sillä siellä rakennuksien rakentamista valvoo juuri arkkitehti, Suomessa taas rakennusinsinööri. Mutta onhan tässä vielä kolmisen vuotta aikaa päättää. :)

Tai sitten jokin matemaattinen ura.. Who knows?
 
Delwen sanoi:
Tunteeko joku muuten ketään eläintieteilijää tai kenties opiskelee itse eläinekologiaa? Olisi kiva kuulla enemmän opiskelusta ja ammatista. Etenkin, miten eläintieteilijät sijoittuvat työelämään. Kaikki tieto on hyväksi :).
Eläinekologi tai ainakin jotain sinne päin ilmoittautuu. Mitä haluat tietää?

Työelämässä, voi ei... Kysy jotain helpompaa. Maisterin papereille töitä ei ole niin kovin helppo löytää. Osa päätyy opettajiksi, osa tutkijoiksi yliopistolle tai töihin esimerkiksi ympäristökeskukseen, metsä-, riista- ja kalatalouden hommiin tai vaikkapa jalostustoiminnan pariin tai no, kuka minnekin.

Jos haluat tietää opiskelusta tai muuten vaan eläinekologiasta, ota vaikka yksärillä yhteyttä niin en tuki täytä tätä palstaa höpötykselläni. Matemaattisia aineita ei tarvitse pelätä, tilastotiedettä tarvitsee tietenkin paljon mutta ei sitä pelätä tarvitse. Sen oppii, ainakin jotenkuten :)
 
Bröhöm... Aina olen unelmoinut, haaveillut... Kenties mahdottomuutta. Tahdoin aina näyttelijäksi. Ekasta luokasta aloin harrastaa teatterikerhoa. Nyt olen päässyt kaupunginteatterin lapsiosaan. Vuosien mittaan sisuksiini kerääntyneet taidot pannaan nyt koetukselle. Nyt ei ole varaa möhliä tapani mukaisesti, tai unelmani saattavat kaatua. Niin hauras on suurin toiveeni...

Koulun musikaaliin ja muihin näytöksiin olen aina päässyt, mutta pääosaan en milloinkaan. Johtunee osin ulkonäöstäni. Pitkä ja ruma. Kuin norsulauma rymistäisi suoraa haaveeni päältä ja murskaisi sen jokaista rihmaa myöten.

Mutta... HAHAA!!! Kehitin varasuunnitelmia!!! BUAH! Minua ei nitistetä!
Aloin myös piirtää, ja suunnitella kaikenmaailman pukuja ja asusteita, sekä huonekaluja. Halusin vaate- tai sisustussuunnittelijaksi. Ei sekään kovin hyväpalkkainen ammatti ole, mutta kelvannee... Joskus jopa leikkelen omia vaatteitani ja ompelen niihin kangaspaloja tehdäkseni niistä (omasta mielestäni) kauniimpia. Friikki mikä friikki, mutta minkäs teet.

Olen myös harkinnut mennä matkaoppaaksi Kiinaan tai Afrikkaan. Hullua myös. Aloin vain kiinnostua kyseisistä maista kun kävin niissä perheeni kanssa. Olen petrannut opiskelussa maantietoon ja ympäristötietoon (sama asia???).

Ikääni nähden kenties hieman turhan aikaista mutta se on mukavaa hommaa ja hauskaa ajanvietettä. Kaikkein eniten nautin näyttelemisestä. Filmaan aina kamujenkin kanssa elokuvia, joiden juoni on aika kaukaa haettua. Yleensä ne ovat komedioita tai draamoja.

Kertokaas nyt arvon Kontulaiset, olenko hullu?
Täytyy myöntää että mikäli olen hullu, niin hulluna oleminen on ainakin pirun hauskaa!!! :D
 
Pienenä minusta piti tulla laulaja.
Sitten lopulta huomasin, etten osaa laulaa.

Höh.

Halusinkin sitten pitkän aikaa näyttelijäksi.
Aloin pikkuhiljaa huomata, ettei minulla ole näyttelijänlahjojakaan.

Tuplahöh.

Nyt minä siis (luonnollisestikin) olen päättänyt ruveta kirjailijaksi.
En ole ainakaan vielä saanut selville löytyykö lahjojenpuutetta tälläkin alalla. Luultavasti. :p
 
Minä haluan psykologiksi. Minulle on ollut jo useamman vuoden selvä kyseinen asia. Tykkään opiskella, ja tuota vartenhan täytyy käydä lukio ja yliopisto. Mikäs sen mukavampaa. Tietenkin minulla on myös ihan puhdas halu auttaa ihmisiä heidän ongelmiensa kanssa. Ja lisäksi kaikenlaiset mielisairaudet ovat tosi kiinnostavia. Niitä haluaisin tutkia. Lisäksi psykologeilla taitaa olla ihan mukava palkkakin, vaikka ei sillä nyt niin väliä. Isänikin on alalla, ja hänenkin kauttaan olen kuullut juttuja, jotka ovat vain lisänneet mielenkiintoani.
 
Nyt olen sitten lopullisesti päättänyt, miksikä haluan tulla "isona".
Eli lukion jälkeen töihin vuodeksi hankkimaan työkokemusta, sitten inttiin ja sen jälkeen haen Poliisikouluun Tampereelle.
Siis poliisiksi haluaisin :) *katsonut liikaa saksalaisia dekkareita*
Ja jos pääsen sinne (toivottavasti), ni valmistumisen jälkeen takaisin synnyinseudulle Poliisikorkeakouluun.
Taitaa lapsen hankita jäädä mummoiälle :lol:

Nyt lukiossa panostan sitten kieliin ja matikkaan. Valitsin myös psykan, koska sitä tarvitaan poliisinammatissa.
Ihan ensimmäiseksi olisin halunnut arkkitehdiksi, mutta enään en sitten oiekin tiedä. OPO kertoi että siihen pitäisi lukea vielä pitkä fyssa, ja pitkä matikka on kyl jo nyt ihan liikaa mulle.

Toinen, tai no kolmas, unelma ammatti olisi ollut elokuva ohjaaja. Olisi ollut niin mahtavaa "edustaa" Suomea Hollywoodissa jne...
Taideteollinen olisi sitten ollut edessä, mutta tuskin olisin sinne päässyt...
 
Suurin haaveeni pikkutytöstä asti oli tulla liikennelentäjäksi, vieläpä Finnairille. Lentokoneet ja lentäminen ovat kiehtoneet minua niin kauan kuin jaksan muistaa, ja kyllä se edelleen olisi kaikista maailman ammateista se minkä valitsisin jos saisin. Mutta niin sokeaa ihmistä kuin minä, ei päästetä edes lentoemännäksi...

En koskaan oikeastaan ole halunnut taiteilijaksi tai kirjailijaksi. Pikemminkin haluaisin tehdä elämässäni monia asioita. Tutkijan haaveistani luovuin kun kuulin että oman alani tutkijan pitäisi hallita vähintään viisi kieltä: englanti, ruotsi, saksa tai ranska, latina ja muinaiskreikka. Arkeologia on kyllä alkanut kiinnostamaan entistä enemmän, mutta toisaalta haluaisin yhdistää tuon kaiken luovaan työhön, eli kirjoittamiseen ja piirtämiseen. Olen kouluttautunut jo kahteen ammattiin: rakennuspiirtäjäksi ja elokuvakoneenhoitajaksi, joista ensimmäinen on lähinnä merkintä paperilla ja toinen jotain sellaista, mitä rakastan tehdä. Tavallaan olen nyt toiveammatissani, kuin vahingossa, ja tällä hetkellä se kyllä riittää minulle mainiosti. Elokuvabisnes kyllä kiehtoo myös, enkä nyt puhu vain leffojen ohjaamisesta, vaan myös ihan levitys- ja markkinointipuolesta tai leffateatterin omistamisesta. :)
 
Minä makasin pienenä heinikossa, heiluttelin voikukkaa ja selitin, että minusta tulee biologi. Tuosta tapahtumasta on kuvakin, jonka alle äitini on huolella kirjoittanut "pikku biologi". Olin tekemässä siileille pesiä, nenäni oli ikikeltainen kukkien nuuhkimisesta. Nyt tänä syksynä aloitin opinnot Jyväskylän yliopistossa, missäpä muussa kuin biologiassa? En kyllä silti olisi uskonut.

Minulla on elämässäni ollut kaksi suurta rakkautta, kirjallisuus ja biologia. Molempia hauissa tavoittelin ja biologia tärppäsi. Jos olisin molempiin päässyt, en tiedä mitä olisin tehnyt. Jotenkin on kuitenkin hyvä, että kirjallisuuden voi aina pitää harrastuksena, vaikka biologiaa opiskelisinkin. Ja ei, minäkään en tiedä vielä mikä minusta tulee isona. Pääaine valitaan vasta ensi keväänä ja sekin voi muuttua. Minä en tiennyt lukiossakaan ennen kolmosen kevättä, että edes ylipäätään kirjoitan reaalin. Koin vain yllättävän valaistumisen kun tulin ajatelleeksi, että yliopistossa ne kuitenkin syynäävät kuudesta seitsemään aineen yo-tulokset.

No mutta, en vastannut kysymykseen, mikä todellinen toiveammattini on. Minulla kai ei ole sellaista; on vain tiettyjä asioita, joita tahtoisin ammatissani olevan. Yksikään ammatti ei tietääkseni ole vielä vastannut kaikki kriteereitäni. Mutta kaipa se tässä selkenee vähän kerrassaan.
 
Olin tänään koulussa Helsingin kätilöopiston lähellä ja hetken mielijohteesta päätimme luokkatoverien kanssa käydä kysymässä josko joku osastolta näyttäisi meille a)vastasyntynyttä tai keskosta b)kertoisi osastosta ja itse työstä.
Ja kyllähän sieltä eräs sairaanhoitaja suostui meitä opastamaan ja näytti aivan kertakaikkisen hurmaavia vauvoja ja hänen kertomansa mukaan itse työkin kuulosti oikein mielenkiintoiselta. Suuntautumisvaihtoehto näyttää entistä selvemmältä; lastensairaanhoitaja. :p

Tänään oli tosin aikaisemmin päivällä tiukka paikka kun olimme palosammutusharjoituksissa. En ole mikään suuren suuri tulen ystävä ja kun pitää mennä sammutuspeitteellä heilumaan ja sammuttamaan palavaa nukkea, niin siinä oli jo uskallus kovilla. Olisin myös saanut liukua alas semmoista putkea pitkin (kyllä, aivan niin kuin leffoissa), mutta en aivan uskaltanut. Eli palomiestä minusta ei taitaisi tulla. :lol:
 
Ylös