Vappu

Minua jäi kyllä vähän harmittamaan kun en itselleni mitään pukua tarpeeksi ajoissa älynnyt hankkia. Tuli perjantaina viideltä mieleen että jotain hauskaa voisi päälle pistää, mutta eipä siinä vaiheessa enää mistään voinut mitään ostaakaan, eikä kotona ollut muuta kuin tonttulakkeja. :p Eikäkun, hetk, löysinhän minä vanhan ystäväni herra Jammu-naamarin, mutta en voinut pitää sitä päässä koska kaverini pelkäsi sitä. Se siitä ilosta.
 
nappa sanoi:
Minua jäi kyllä vähän harmittamaan kun en itselleni mitään pukua tarpeeksi ajoissa älynnyt hankkia. Tuli perjantaina viideltä mieleen että jotain hauskaa voisi päälle pistää, mutta eipä siinä vaiheessa enää mistään voinut mitään ostaakaan, eikä kotona ollut muuta kuin tonttulakkeja.

Meikäläinen loihti asunsa lähinnä perjantaina illalla töistä tultuani (siskoni suurella avustuksella). Sitä saa mitä ihmeellisimpiä asusteita ns. tavallisista vaatteista (voi koittaa mitä erilaisempia yhdistelmiä) ja siskon vanhojen tanssi -puvun ylijäämä tylleistä (hakaneuloilla kiinni vaan). :grin: Sitten vielä lauantaina tiimarista hiusväriä ja vuola! Kasvovärit meillä olikin jo ennestään.
 
Poikakaverini ja minä vipellettiin vappu meillä ihan selvinä ja tyytyväisinä. Jätän alkoholin suosiolla kahden vuoden päähän, kokeiltu juttu, eikä mitenkään niin ihmeellinen etteikö sitä jaksaisi kahta vuotta odottaa.

Ottaa niin jumalattomasti päähän alaikäiset teinit jotka lähtevät vappuna yötivoliin ryyppäämään, esimerkkinä yksi kaverini (joka ei kylläkään yötivoliin lähtenyt mutta silti) joka ryyppäsi kirkkaita koko vapun, oksensi koko vapun ja valitti mulle koko vapun, miten ikävää oli oksentaa. No voi hyvä ihme, ei häntä kukaan muu pakottanut juomaan! Ymmärrän sellaiseen mukavaan, hilpeään tilaan juomisen, mutta tämä tyyppihän on jo vuoden ajan juonut itseään myrkytystilaan asti vähintään kerran kuukaudessa. Miettisi hetken ennen kuin valittaa ikävää vappuaan minulle. Niin ja teineimmäthän ovat kännissä jo viideltä iltapäivällä perjantaina.

Aivan, juuri siksi en pidä vapusta.
 
Noldo sanoi:
Jätän alkoholin suosiolla kahden vuoden päähän...

No huh, kun tulet yli kaksikymppiseksi tekee tiukkaa olla viikkoa juomatta. Tosin juomisella en tarkoita koria kaljaa kerralla tai kahta kossupulloa vaan oluttuopin nauttimista vaikkapa ruoan yhteydessä. Ei alkoholista pidä tehdä suurta numeroa. Omaa minää voi määrittää myös suhteessaan muihin asioihin kuin alkoholin käyttöön tai sen käyttämättömyyteen.

Mutta nyt tämä Vappu-keskustelu taas menee aiheeseen alkoholi, niin kuin viimevuonna. Eli kiitos Thali kun kaivoit tämän keskustelun esille ja nyt sen voisi laittaa takaisin lukkoon ja piiloon. :)
 
Vohobitti sanoi:
Mutta nyt tämä Vappu-keskustelu taas menee aiheeseen alkoholi, niin kuin viimevuonna. Eli kiitos Thali kun kaivoit tämän keskustelun esille ja nyt sen voisi laittaa takaisin lukkoon ja piiloon. :)

Tuskinpa tätä tarvitsee lukkoon laittaa, kun ei viime vuonnakaan niin tehty. :) Mutta pidetään huoli, että aihe pysyy vapussa eikä alkoholin käytössä. Sille on omiakin topikkeja.

Vielä pieni vapputarina. Tapasin tänään pari tuttua yliopistolla. Toivottelin heille hyvää perjantain jatkoja ja viikonloppuja. Maanantaina. Saas nähdä, kuinka monta päivää kestää palata takaisin normaalirytmiin. :roll:
 
Joo puvut. Ens vappuna mä haluan naamiaiset! Sellaiset isot ja mahtavat, minne kaikkien on pakko pukeutua.

Mun vappu oli hieman epävappu. En kattonu lätkää, ei ollu sitä lakkia päässä, eikä mitään isoja bileitä. Mutta ei haitannut, oli hyvä pitää vähän matalaa profiilia.

Aiwendil sanoi:
Sattui ja tapahtui vaikka mitä. Meinasi tapahtua keittiöpalo, kun joku poltti vodkasnapseja, ja sattui yksi niistä tippumaan lattialle. Siellä jo ennestään olevien alkoholipitoisten tahrojen ansiosta lattia syttyi osittain palamaan. Onneksi nopearefleksiset ihmiset sammuttivat palonalun heti. arghh.

Meilläkin oli kaaoksen merkkejä ilmassa. Erään tytön puhelin löytyi jostain kumman syystä vessanpöntöstä, ja tämä tyttö kun on venäläissyntyinen, huuto ja meso oli kova.. Suomen- ja venäjänkielistä kiroilua sekaisin, aika jännän kuulosta.
Sitten toinen tyttö (kukaan ei oikeastaan tuntenut häntä kovin hyvin) sammui kämpän vessaan, yrjösi siellä vaikka kuinka ja meinasi sammua. En ole tuommosta nähnyt sitten yläasteen.. Mutta kai sekin kuuluu vappuun.
Yöllä vielä yks kaveri rupesi kramppaamaan ja hyperventiloimaan, ja ambulanssiakin jo soitettiin kun kukaan ei tienny mitä tehdä. Tyttö itse on ensihoitaja koulutukseltaan ja sai huudettua ite, että "älkää &$€#£$"! soittako ambulanssia!!" ja tokeni. Että näin.

Mutta oli mulla ihan kiva vappu, vaikka sunnuntaina töissä ei ollut kauhean mukavaa.
 
Tämä topik onkin näemmä päässyt hautautumaan oikein pitkäksi aikaa Majatalon uumeniin mutta kaivetaanpas se esille.
Vappu lähestyy pikkuhiljaa nurkan takaa, juhlivatko kontulaiset sitä? Jos juhlivat niin miten?
Onko teillä jotain vappuperinteitä vai onko koko juhla aivan yhdentekevä?
Pidetään tosiaan keskustelu sitten vapussa, alkoholin käytölle on oma topikkinsa.
 
Itse aion ainakin mennä vapputorille

Yhden lauseen viestit on syytä jättää meseen, irkkiin tai muihin pikaviestimiin, varmasti aiheeseen löytyy enemmänkin kerrottavaa.

t: konnavahti-douv
 
Vappuperinne on ollut se, että ei paljoa juhlita aattona, koska vappupäivänä on pitänyt olla aamulla kymmeneltä soittamassa puhallinorkesterissa perinteikkäässä vappukonsertissa.

Nyt on onneksi viimeinkin hyvä aika rikkoa hieno perinne, kun en enää kyseisessä orkesterissa soita. Suunnittelimme kavereiden kanssa jonkinlaisia pippaloita, mutta ei ehkä kuitenkaan fuksityyliin. Pidetään omat paremmat juhlat. ;) Haalareita en tullut tilanneeksi, mutta lakki päähän ja menoksi. Tänä vappuna onkin ylioppilaslakkini ensimmäinen vappu maailmalla. Tahraantuminen on osa elämää. ;)
 
Meillä lähes 30-vuotiseen vappuperinteeseen kuuluu visusti välttää Turun keskustan Vapputoria, Kupittaan puistoon saapuvaa Tivolia ja ravintoloiden vappulounaita tms. rientoja. Vietämme siis vappua kotosalla itsetehdyn siman ja munkkien voimin. Vappukoristeluihin toki kuuluu ilmapallot ja serpentiinit.
 
Ainakin tämä vappu taitaa mennä sinfonian merkeissä. En ole pahemmin vappua koskaan juhlinut. Joskus nuorempana ei vain viitsinyt lähteä ja nyttemmin se on vaan jäänyt. Vappu on ollut minulle aina vähän pienempi juhla.
 
Vappu menee normaaliin tapaan sivistyneesti (tai vähemmän) känissä. Juhlien ja hauskaa pitäen, ja hyvässä seurassa tietenkin.

Se fiilis vappuna on aina niin mahtava, jotenkin se vaan sillon iskee ihmisiin ja sitten lähetään. Yksi parhaista juhlista on ehdottomasti vappu!
 
Pienenä vappuperinteeseen kuuluivat marssit, mutta se puuha taisi huveta siinä suunnilleen itänaapurin kaatumisen paikkeilla jostain syystä. Sittemmin vaput ovat menneet suurimmalti osin melko vähäisin juhlin ohi, joskus vappuna on käyty kevään ensimmäistä kertaa yöpymässä mökillä, joskus syöty munkkeja kotona jne. Viime vappuna opiskelut aloitettuani kävin oikein Koskipuistossa katsomassa kun teekkareita yritettiin hukuttaa, mutta eipä se nosturi dipannut niitä tihulaisia kyllin syvälle.

Yo-lakkia en taida olla vielä ainoanakaan vappuna päässä pitänyt, jotenkin vähän hupsulta toiminnalta se tuntuu kun puoli kansaa on nykyään ylioppilaita. Ei siinä ole paljon leveilyn tahi identifikaation aihetta. Toisaalta onhan se juuri siksi aika tasa-arvoistakin. Ei tarvitse välttämättä kuvitella vaikuttavansa ylenmääräisen ylemmyydentuntoiselta vaikka lakin vappuna päähänsä painaisikin. Saas nähdä, tuolla se kaapissa olisi. Sitäpaitsi nyt kun asiaa ajattelen, kyllä se minulla varmaan vuosi sitten oli mukanani piknikillä. Ehkä jopa päässäkin? Hämmentävän vähän muistikuvia, vaikkei moisesta muistamattomuudesta juomista voikaan syyttää. Auringonpistosta ehkä, kovin kaunissäinen vappu kun oli?
 
Kuten Jaamar sanoi, tämänkertainen vappu menee kyllä kokonaan sinfonian merkeissä, mutta eihän tuo haittaa ollenkaan. ;)

Meillä on kyllä aina juhlittu vappua vähintään munkkien ja siman kera. Voi, miten minä rakastankaan simaa! Se on jotenkin niin ihanaa, että minä en voi vastustaa sitä ollenkaan. Senpä takia meillä on yleensä todella, todella paljon ko. juomaa jääkaapissa, kun sitä menee niin paljon. Munkkejakin tehdään mahdollisimman runsaasta kun on niin paljon tyytyväisiä herkuttelijoita. =)

Joskus pienempänä oli kaiken maailman serpenttiinejä ja vappuhuiskia, mutta nyt ne makoilevat tuolla ullakon pölyssä. Pitäisiköhän herätellä nostalgiaa ja kaivaa ne esiin?
 
Haltiamieli sanoi:
Yo-lakkia en taida olla vielä ainoanakaan vappuna päässä pitänyt, jotenkin vähän hupsulta toiminnalta se tuntuu kun puoli kansaa on nykyään ylioppilaita. Ei siinä ole paljon leveilyn tahi identifikaation aihetta. Toisaalta onhan se juuri siksi aika tasa-arvoistakin. Ei tarvitse välttämättä kuvitella vaikuttavansa ylenmääräisen ylemmyydentuntoiselta vaikka lakin vappuna päähänsä painaisikin.
Eivät kaikki ole ylioppilaita, ja on minun mielestä ylioppilaaksi pääseminen sellainen asia, josta saa olla ylpeä. Ei tarkoita tietenkään sitä, etteikö amiksesta valmistunut saisi olla ylpeä, eikä sillä lakilla siinä mielessä kannata leveillä erityisemmin. On se minusta hieno yhteenkuuluvuuden merkki ja perinteikäskin. Kunnioitetaan edes niitä, jotka olivat ylioppilaita silloin, kun se oli harvinaisempaa. Tai sitten häpäistään heidät käyttämällä samaa lärtsää bilettäessä torilla... :roll: Mutta ei siinä minusta mitään pahaakaan ole, jos haluaa lakkia käyttää. Eihän sitä mihinkään muuhun tarvita ikinä! Kalliskin oli.
 
Mie en oo tälle vapulle vielä suunnitellu mitään, mut yleensä kotona vietetty. Harvemmin käyty etes missään sukulaisilla.
Vappuna on vaan munkit, simat ja tippaleivät. Ja ilmapallot. Pienenä piti aina saada semmonen jättifoliopallo. :D

muoks Niin ja meil on yleensä avattu vappuna mökkikausi. Ollaan useesti oltu mökillä vappuna.
 
Meidän vappu on lasten kanssa perinteikkäästi isojen ilmapallojen ostamista, serpenttiinin ja vappumetelin pitämistä ihan kotioloissa. Syödään (tai siis lapset syövät) nakkeja ja minä perunasalaattia ja muuta hyvää, ollaan yhdessä vaan ja pidetään hauskaa.

(Kunhan nyt tämä pääsiäinen on hoidettu ensin alta pois...)
 
Vappu?!? Ensin pitää hoitaa pääsiäinen mämmeineen, pashoineen, rairuohoineen, koristuksineen ja piilotettuine karkkitäytteisine pahvimunineen. Sitten hengähdetään ja vasta sitten mietitään, miten tänä vuonna vappua vietetään.

Lähtö piknikille Kaivopuistoon vapunpäivän aamuna on kyllä ollut suunnitelmissa monena vuonna, mutta tänä vuonna asiasta ei vielä ole keskusteltu. Eikä aatonkaan vietosta. Mutta kai sitä ainakin serpentiinit viritellään, puhalletaan ilmapalloja, juodaan simaa ja syödään tippaleipiä. Kai...
 
Sivuhuomautuksena muuten että pääsiäiselle ei taida olla omaa topikkia, ainakaan en löytänyt sellaista. Sellaisen voisi siis joku ahkera perustaa. ;)
Itse en juhli pääsiäistä juuri ollenkaan, vappu on paljon tärkeämpi. Vappuaaton tori ja Mantan lakitus, illalla bileet, yleensä lätkäkatsomokin, vappupäivän piknik Kaivopuistossa jne.
 
Yhden vappuperinteen olin unohtanut mainita. Nimittäin siman. Yleensä vapusta on alkanut simakausi. Simaa onkin sitten tehty pitkälle kesään asti. Siman teko kun tulee halvemmaksi kuin limsojen ostaminen. Ja on sima omalla tavallaan parempaakin. Kerran olen nyt päässyt vääntämään siman ihan alusta asti itse. Tänä vuonna on jälleen sama urakka edessä. ja simaa olisi tarkoitus tehdä enemmän kun kerran on juojiakin enemmän.
Voikos siman valmistumista porrastaa laittamalla osan pulloista jo aikaisemmassa vaiheessa viileään kun osan jättää vielä käymään pöydälle?
 
Ylös