Vappu

Aina aiemmin, vappua perheen kanssa viettäessäni, olen yleensä ollut vapun mökillä. Jotenkin vappu on osunut siihen ajankohtaan, että metsätiet alkavat olla lumettomia. Tämän vuoden vappua minullakin leimaa sinfonia, sekä ensimmäinen "kaupunkivappu" - ja tietenkin yo-lakki päähän! Minulle ainakin se on kyllä pelkkää fiilistelyä, mutta pitäähän kalliilla lakilla jotain käyttöä olla.

Eniten vapputunnelmaa luo minulle(kin) ruoka. Munkit, nakit ja perunasalaatti ja tietenkin sima. Sima tosin on meidän perheessämme levinnyt juhlajuomaksi myös jouluun ja synttäreihinkin. Hiukan harmittaa, etten vietä vappua perheen kanssa, koska kotona tehdyt munkit lämpiminä ovat sekä parempia että terveellisempiä kuin kaupan munkit. Vaikka ei terveellisyyttä kyllä vappuna yleensä tule mietittyä syödessä. :)

Pienempänä ilmapallot olivat myös kova juttu.
 
Yleensä olen vappuna lähenyt perinteisesti koiran kanssa samoamaan metsiä viitta päällä, nyt kun sellainen on.
Ja koska metsien samoilu on kivaa.
Mutta tällä kertaa ei kuitenkaan voi koiran kanssa mennä, koska rakas otus makaa haudassa.
Voisin toki vaeltaa koiran haudalle, tällä kertaa ilman koiraa, eihän tuota pikkunappulaa vielä metsiin voi viedä samoamaan.

Ja aikas varmasti syön munkkeja. Nunnat jätän tänä vuonna väliin, hehheh.[22]
Simasta en pidä yhtään, se on jotenkin niin äklönmakuista.
Mutta jos vappu pitääkin viettää isän luona, niin juhlistan sitä pelaamalla Amnia.

Taas vaihteeksi.
 
Yleensä vappu ei ole näkynyt minun elämässäni muuten kuin simana, tippaleipinä ja munkkeina. Kukaan ei viitsi touhottaa ilmapallojen tai serpentiinien kanssa (mutta sama ilmiö muissakin juhlapäivissä: eivät ne näy kuin ruoassa)

Eli tämä vappu menee luultavasti tietokoneen ääressä tai hyvän kirjan parissa, eikä eroa muista päivistä sen ihmeellisemmin. Elleivät sitten kaverit yritä saada lähtemään jonnekin.
Pari vuotta sitten kehitin kuitenkin itselleni oman vapputradition ja tarkoitus olisi jatkaa sitä tänäkin vuonna: roolipelaajana omistan reilun pussillisen noppia, joista kasaan niin korkean tornin kuin vain mahdollista (jottei tehtävä olisi liian helppo, käytän ensin kaikki D8, D10 ja D12 nopat ennen kuin alan pinoamaan "normaaleja" noppia) Viime vuonna torni kohosi yli 30 sentin korkeuteen, lopputulos nähtävissä galtsussa. Tänä vuonna yritetään taas rikkoa ennätystä ^^
 
Sima on itseasiassa miun lempijuoma kaikista mitä on. Sitä voi juoda vaikka kuinka paljon (tosin sitten tulee maha kipeäksi), eikä siinä ole edes liikaa hiilihappoja.

Mut meillä ei tehdä simaa muulloin kuin vappuna. Sitä kyllä riittää aika pitkälle sen jälkeenkin onneksi.
 
Jaamar sanoi:
Voikos siman valmistumista porrastaa laittamalla osan pulloista jo aikaisemmassa vaiheessa viileään kun osan jättää vielä käymään pöydälle?

Voi vallan mainiosti! Sima valmistuu huoneen lammössä juomakelpoiseksi parissa vuorokaudessa ja viileässä (jääkaapissa/kylmiössä/kellarissa) noin viikossa. Maku on kyllä parempi, jos malttaa säilyttää simaa tekeytymässä viileässä viikon.

Jos olette kyllästyneet vääntämään sitruunoita mehuksi ranteet ritisten pienellä muovisella sitruspusertimella, käyttäkää valmista sitruunamehua. Tuotteen nimeä en muista, mutta kaupasta pitäisi löytyä - vihreä lasipullo, jossa 2 dl mehua ja pullollinen riittää 9-10 litraan simaa. Hieman eri makuisen/aromisen siman saa, kun laittaa siihen puoliksi sirtuuna- ja appelsiinimehua. Myös mandariinimehu sopii. Fariinisokeripussin kyljessä on hyvä siman perusohje.
 
Tuo valmissitruunamehu voisi muuten olla ihan varteenotettava ratkaisu, mutta minusta yksi selkeä ero kotitekoisen ja kaupan siman välillä on simassa olevat pienet sitruunan mehutaskut(tai mitä nyt ovatkaan). Minusta on hauskempaa juoda simaa ja sima tuntuu paljon aidommalta kun siinä on näytä pieniä höytyväisiä mukana. Yksi syy siihen etten juuri koskaan osta kaupansimaa.
 
Mainitsemani sitruunamehu on oikeasta sitruunasta puristettua, mutta se on siivilöity, joten siman pinnalle ei kerry samanlaista "rämmälekerrosta" kuin tulee sitruunoista itsepuristamalla tehdystä mehusta. Perinteisesti valmistetusta simasta saa toki siivilöimällä kirkkaampaa. Meidän perhe on pitänyt valmiista sitruunamehusta tehtyä simaa parempana. No - makuasioista ei kannata kiistellä. Tavalla tai toisella itse alusta asti itse valmistettu sima kuitenkin maistuu huomattavasti paremmalta kuin kaupan valmissima tai simauutteesta tehty.
 
Omaan elämääni vappu ei oikeastaan kuulu. Se on vain päivä muiden joukossa.
(Sen sijaan aikaisemminkin täällä mainittu pääsiäinen kyllä kuuluu elämääni. :) )

Pikkusiskoni synttärit on lähellä vappua (29.04) ja kun hän oli lapsi oli synttärit aika 'vappumaiset'. ;) Ilmapalloja, serpentiiniä, munkkeja, simaa..
Joten ehkä hänen synttärit ovat olleet aina vähän niin kuin ennen aikaiset vappu-juhlat. Tänä vuonna hän täyttää 18v. Eipä ole enää aikoihin ollut ilmapalloja ja serpentiinejä, mutta simaa on tänäkin vuonna ihan varmasti! :p
 
Vapun merkitys on minulle vähentynyt vuosi vuodelta. Olen aina pitänyt naamiaisista. Tosin en jaksa ideoida kovin hienoja pukuja, mutta koulun pukujuhlissa tuli pari kertaa napattua palkintoja.

Vappuun kuuluvat sima ja tippaleivät tai munkit. Nakkeja on saatettu keitellä, vähän samaan tapaan kuin uutena vuotena. Mutta nämäkään eivät enää jaksa innostaa.
Absolutistina en näe mitään hinkua lähteä kaupungille iltaa viettämään, vaikkakin yläasteella oli tosi kivaa nähdä ihmisiä torilla, kun vappuna on enemmän porukkaa liikenteessä.
Yo-lakkiakaan en ole muistanut painaa kertaakaan päähäni vuoden 2005 juhlien jälkeen. Yleensä vain olen viettänyt vappuni eri paikassa, jossa lakkiani säilytetään.

Useampana edellisenä vuotena ollaan kyllä Mössykän kanssa käyty Amarillossa syömässä. Joko aattona tai vapunpäivänä, riippuen ihmismäärästä.

Simaan sellainen vinkki, että kun keittää veden, sokerin (ei muuten ole pakko olla fariinisokeria, mutta fariinisokerista saa kivan värin) ja sitruunan, niin sitruunan voi paloitella veteen vaikka renkaiksi ja siivilöi keitoksen jälkeenpäin. Ei tartte sitruunanpuristinta! Keittymään on hyvä kuoria myös sitruunan kuorta sekaan, antaa lisämakua.
Simaa voi pullottaa myös puolen litran pikkupulloihin, niin saa oman "taskupullon" torille mukaan. ;)
 
Toistaiseksi ei ole mitään erikoisia vappusuunnitelmia. Epäilen vallan niin, että kotona tulee vietettyä melkolailla normaalin päivän tapaan kissan kanssa. Simaa, kotitekoisia munkkeja ja muita herkkuja, sekä muutama hyvä leffa, siinä minun vappuni luultavasti.

Tuli muuten mieleen vallan hauska asia noista Vinyarogwenin mainitsemista sitruunarenkaista. Ollessani lapsi, äitini teki aina kotitekoista simaa. Ei niinkään sen vuoksi, että saisi simaa, vaan siksi, että sai sitten syödä kaikki sitruunarenkaat siman joukosta pois. Vallan omituinen herkku, jota en itse aivan ymmärtänyt, enkä ymmärrä kyllä vieläkään :D
 
Simaa+munkkeja+Taru Sormusten Herrasta trilogia+hyvä kirja= Hyvä vappu

Olisi Konnun tapojen mukaista kirjoittaa viestejä, joissa on hiukan enemmän sisältöä kuin vain yksi sana, lause tai lauseke. Kun ei tuota oikein lauseeksikaan voi kutsua, mörmör.

t: konnavahti-douv
 
Vinyarogwen sanoi:
Simaan sellainen vinkki, että kun keittää veden, sokerin (ei muuten ole pakko olla fariinisokeria, mutta fariinisokerista saa kivan värin) ja sitruunan, niin sitruunan voi paloitella veteen vaikka renkaiksi ja siivilöi keitoksen jälkeenpäin. Ei tartte sitruunanpuristinta! Keittymään on hyvä kuoria myös sitruunan kuorta sekaan, antaa lisämakua.

Tuota, yksi juttu sitruunan kuorien käyttämisestä simassa (tai muussa ihmisravinnossa): hankkikaa luomusitruunoita, jos niitä vain on tarjolla. Tavalliset sitruunat tuholaismyrkytetään niin tehokkaasti, että niiden käyttämistä ruoassa ei nykyään suositella. Eihän sitä kuorta simaan paljon laiteta, ja kun sitruunat pesee perusteellisesti ennen kuorimista, niin ei siitä suurta vaaraa pitäisi olla. Mutta ehkä vara ei venettä kaada tässäkään tapauksessa.
 
Eikös ruuanlaittoon tarkoitettua sitruunankuorta saa ostaa ihan sellaisenaan? Ainakin muistaisin joskus kaupassa leivontaosastolla nähneeni. Sitähän käytetään joihinkin kakkuihinkin.
 
Ruoanlaittoon / kakun koristeeksi tarkoitettua sitruunan kuorta tosiaankin löytyy kaupoista. Käsittääkseni se on "valmistettu" vähemmän hyönteismyrkytetyistä tms. sitruunoista. Kakun koristeenakaan sitä ei käytetä niin suuria määriä, että siitä voisi olla oikeasti terveydellistä haittaa.
 
Centaurea sanoi:
Tavalliset sitruunat tuholaismyrkytetään niin tehokkaasti, että niiden käyttämistä ruoassa ei nykyään suositella. Eihän sitä kuorta simaan paljon laiteta, ja kun sitruunat pesee perusteellisesti ennen kuorimista, niin ei siitä suurta vaaraa pitäisi olla.
Se tietty unohtui mainita, mutta niin: peskää sitruunat kunnolla tiskiharjan kera, jotta sitä kuorta voi käyttää. Sen voi jättää pois. Hyvä huomio, Centaurea!

Tässä on itseni käyttämä simaohje (8 litraa simaa). Tiedän, että kuulostaa joistain palikkaohjeelta, mutta haluan suht helpot ja selkeät ohjeet antaa, koska sima on niin hyvää ja moni jättää sen tekemättä, koska luulee sen olevan vaikeaa. Tein ite simaa ekan kerran vasta viime joulun alla. Eli tässäpä:

4 l kiehuvaa vettä
4 l kylmää vettä
500g fariinisokeria
500g sokeria
2 sitruunaa
(tai 1 sitruuna ja 2 appelsiinia)
1 tl tuorehiivaa
rusinoita

Keitä 4 l vettä kiehuvaksi.
Pese sitruunat huolellisesti harjan kanssa ja kuori ne. Kuori myös valkoinen osa sitruunan pinnasta pois. Paloittele sitruunat renkaiksi.
Mittaa kattilaan sokerit, lisää sitruunarenkaat ja kiehuva vesi. Sekoita.
Lisää kylmä vesi ja hiiva. Sekoita.
Anna seisoa huoneen lämmössä kannen/leivinpaperin tms. alla vuorokauden. Seuraavana päivänä siivilöi ja pullota sima ja lisää jokaiseen pulloon haluamasi määrä rusinoita.
Voit valita "pikasiman" tai "tavallisen" siman säilytystavan mukaan. Voit pitää simapulloja 3 vuorokautta pullotuksen jälkeen huoneenlämmössä ja sen lisäksi vuorokauden kylmässä tai sitten pidä simapullot n. viikon verran kylmässä. Sitten sima on valmis!

Vinkkejä:
- Simapulloiksi käyvät vaikka limpparipullot. Muista ottaa näitä talteen jo hyvissä ajoin. Pese huolellisesti ennen siman pullotusta.
- Iso kattila/säilytysastia simalle on tarpeen. Muista, että ensimmäinen vuorokausi siman pitäisi olla huoneenlämmössä suojan alla. Täytyy olla joko se iso kattila, jossa keität veden tai muita isoja astioita.
- Simapulloja on hyvä sihauttaa välillä, etteivät räjähdä käsiin sitten viikon hautumisen jälkeen. Eli availe pulloja varovasti kerran viikon aikana.
- Voit tehdä myös pienemmän annoksen simaa puolittamalla tai vieläkin puolittamalla ohjeen mittamäärät. Pullottaakin voi 0,5 l pulloon, jolloin saa kätevän taskusiman.
 
Itse puristan sitruunoista mehun ja lisään sen suoraan simaan. Silloin simaa ei tarvitse siivilöidä. Toki jää noita aikaisemmin mainitsemiani höytyviä, mutta ne menevät juoman mukana. Ja jos haluaa simasta tummempaa niin voi korvata osan tavallisesta sokerista fariinisokerilla. Minulla olleessa ohjeessa oli hiivaa vähemmän kuin Vinyarogwenin ohjeessa. Tosin laittaessani hiivaa se tuntui mahdottoman vähältä joten lisäsin sitä hieman. Simaan voi myös laittaa humalankukintoja mukaan. Tosin sitten sima on siivilöitävä. Hyvä astia siman käyttämiseen on ihan tavallinen muoviämpäri (kunhan sitä ei ole käytetty siivouksessa). Kanneksi kelpaa vaikka sanomalehti jos muuta ei ole. Itse lisäsin simaani tänä vuonna hiukan hunajaa. Saa nähdä mitä tuo sanoo siitä.
Olen siman kanssa hiukan ajoissa tänä vuonna, mutta kun ollaan vappu kerran pois kotoa niin voidaan aloittaa vähän aikaisemmin :wink:
 
Onko simaa oikeastaan pakko pullottaa ollenkaan? Vai voiko sen käyttää loppuun ämpärissä ja kauhoa sieltä suoraan lasiin? Ja minkälainen on eri ohjeissa mainittu "ei liian tiukka korkki"? Nimimerkillä "pirstaleiksi mennyt vessan lavuaari ja simalla katosta lattiaan huuhdottu vessa".

Tajusin muuten pari päivää sitten, että onhan minulla vappuohjelmaa tiedossa. Asia sovittiin pikku-ukon kanssa jo viime vuonna, mutta enhän minä muistanut ennen kuin nyt: menemme tietysti taas Symbioosin Vappushokkeloon!
 
Ainut kai siman käyttämisessä suoraan ämpärissä on se että jos ämpäriä ei mahduta jääkaappiin niin sima valmistuu aina vauhdilla ja on nopeasti jo ylikäynyttä. Mutta en ole koskaan kokeillut. Arvailen vain. Ei kai mikään estä testaamasta miten se onnistuu. Jos joku kokeilee niin kertokaa toki kuinka kävi.
 
Mietin että jos sen ämpärin heivaisi kellariin käymään. Siellä on aikas viileää, eikä maapohjaisessa tilassa niin hirveästi haittaa sekään, jos ämpäri päättää räjähtää kesken kaiken.
 
Kauppoihin on jo ilmestynyt käsittämätön määrä kaikenlaista vappukrääsää. On torvia, hassuja hattuja, seprentiiniä, huiskia ja naamareita.
Simaa en kyllä ala tekemään, mutta elättelen toiveita että Suomella olisi mm-jääkiekossa peli vappuaattona, se kun riippuu joukkueen sijoittumisesta lohkossaan. MM-lätkäkatsomo kuuluu vappuaattoon kuin nenä päähän, mitä enemmän porukkaa, sen parempi. Tänä vuonna on jopa vappu vapaata töistä joten saan panostaa siihen oikein antaumuksella. Ei tosin niin antaumuksella etteikö selviytyisi Ullikselle piknikille vappupäivänä.
 
Ylös