Vuosijuhlamiitti Hämeenkoskella 2.-5.1.2014

Ilmoittauduin nyt kuitenkin kun tuli sellainen olo ja miitti näyttää täyttyvän. Perun sitten jos tuntuu siltä. ja Novan kanssa menee varmaan taas vuorotteluksi jos päädyn tulemaan, eli voinemme käyttää vain yhden sängyn jos ei jostain löydy yllättävää koirahoitoapua. Ehkä tätä voi katsella sitten jos joku jää varasijoille.
 
No hö. Nyt kun minä en pääse miittiin, Olórini pääsee. Toivottavasti nähdään kevätmiitissä. Ja kaikki muutkin. Terveisiä koko porukalle!
 
Mä ajelen Hämeenlinnasta miittipaikalle joskus torstai-iltapäivällä. Haloopahvi tulee näillä näkymin mukaan, pari kyytiläistä mahtuu vielä siis.
 
Qohelet sanoi:
Híranneth sanoi:
Yay! Ensimmäinen miittini :D Ajankohta osui niin nappiin ettei paremmasta väliä, ja mahduin vieläpä mukaan (olin kerrankin ajoissa ilmon kanssa).

Tervetuloa miittiin. Jos sulla on joku kiva lauta- tai korttipeli niin voit ottaa mukaan. Pelejä on yleensä tarjolla enemmän kuin niitä ehditään pelaamaan, mutta laaja valikoima on silti harvemmin huono asia.

Kiitos :) Omana ei montaa peliä ole, täytyy katsoa jos vaikka siskon kokoelmasta nappais jonkun mukaan.

Olen tuota ruokapuoltakin miettinyt, että minkälaista ruokaa sinne kannattaa kantaa ja kuinka paljon... varmaan eineksillä mennään. Aikaisemmissa miiteissä kun on ollut ilmeisesti jotain yhteisruokailua, niin onkohan sellaista tällä kertaa tulossa, tuon juhlaillallisen lisäksi siis? (joka muuten kuulostaa erinomaiselta :) )
 
Jotkut menevät ihan eineksillä ja toiset taas kokkaavat miitissä jotakin. Itse olen monessa miitissä suosinut sitä että teen kotona ruokaa jota lämmitän mikrossa miittipaikalla. En jaksa kuitenkaan kokata ja jäisi pian syömättä kokonaan kun en vaan viitsisi. Siellä on kuitenkin ihan toimiva keittiö joten kokkauskin on ihan helppo järjestää.

Mieti Montako lämmintä ruokaa syöt miitin aikana. Tarvitsetko jo torstai-illaksi lämmintäruokaa vai pärjäätkö esimerkiksi leivällä tms. Miten monta kertaa syöt perjantaina ja lauantaina lämpimän ruuan ja mitä tarvitset kolmen päivän aamiaisiin ja iltapaloihin (muista vähentää juhlaillallinen). Siihen päälle välipalat ja mikäli valvominen tekee sinut nälkäiseksi niin yöpalat. Naposteltavaa kannattaa ottaa reilusti mukaan jos on naposteluun taipuvainen. Miitin aikana pääsee kuitenkin käymään tarvittaessa kaupassa joten liikaa ei kannata välttämättä ottaa vaikka kaikki aina niin tekevätkin ;)
Jos on saunomiseen taipuvainen niin usean tunnin saunaistunnot vaativat kunnon nesteytyksen. Juomista ottaisin siis mieluummin liikaa kuin liian vähän.
 
^Kiitos tuosta selvennyksestä. Hmm, voisin kyllä mahdollisesti tehdä ruuan kotona ja ottaa kippoon mukaan, kun ei välttämättä einekset monena päivänä uppoa. En nimittäin usko että jaksan paikanpäällä välttämättä kokkailla.

Luulen suht hyvin pystyväni arvioimaan normipäivän ruokatarpeeni, mutta enemmän mietityttää se, että miten saan ne mukaan raahattua ja miten ne säilyvät. Jääkaappihan sieltä löytyy, mutta jos tila loppuu, niin ulkona on varmaan ihan tarpeeksi kylmää :D Ja kun yleensä tarvitsen ruokaa melko säännöllisesti, n. 3-4 tunnin välein, niin kyllä se pieni huoli mielessä pyörii, että riittääkö se. Parempihan se kuitenkin on olla extraa kuin mennä liian niukalla valiolla, jotenkin vain näen itseni ainoana sellaisen järjettömän ruokakasan kanssa... :grin:
 
Kimppakyydit myös usein pysähtyvät myös kimppakauppaan matkan varrella, eli ihan kotoa ei tarvitse kaikkea roudata :) Hämeenkoskella kylmätilaa on runsaasti, iso kylmiö sekä pienempi puolijääkaappi ja alaosassa muistaakseni neljä lokeroa pakastetilaa. Ja kyllä, ulkoilmakin suosii tässä tapauksessa ruoan säilytystä :p

Itse laskisin ehkä vuosijuhlamiittini ruokailut suunnilleen niin, että torstaina ajomatkasta väsyneenä syön pakastepitsan sekä iltapalaksi leipää. Perjantaina aamiaiseksi lisää leipää lisukkeineen, päivä kuluu vähän herkkujen parissa ja sitten onkin melkein juhlaillallinen. Illallisen jälkeen taas napsin herkkuja. Lauantaina aamiainen taas, yksi lämmin ruoka sinne 2-4 välille iltapäivään sekä iltapala, ja muut välit täyttyvät herkuilla. Sunnuntaina aamiainen. Joo, tiedän, olen aika herkuttelija ja syön niitä ihan liikaa :D En ehkä suosittele omaa malliani. Olen vasta aika hiljattain oppinut siihen, että syön muutakin kuin herkkuja - liian moni miitti vietetty huonossa olossa ;) Suosittelen kyllä panostamaan myös hyvin täytettyihin sämpylöihin tai muuhun huolella tehtyyn ruokaan, jos on taipuvainen eväskateuteen (kuten minä). Harva asia on masentavampaa kuin kiskoa rasvatonta, hajutonta ja mautonta maitorahkaa kun Lathron tulee viereen ilmakuivattukinkku-eeppisiäasioita-pastansa kanssa tai kun Steelsheen alkaa takana preparoida pekoni-vuohenjuustopatonkia. :D Aikoinaan kannoin The Miitteihin aina ison laatikollisen kana-mandariini-ananas-paahtoleipä-viinirypälesalaattia. Siitä söi kivasti melkein koko miitin kun teki tarpeeksi ison annoksen.

Voisin myös osallistua kyllä lauantaina johonkin yhteiskokkailuihin, jos sellaiselle on intoa.

Hei ja uusille avulias topikki voi olla myös http://keskustelu.kontu.info/Mit%C3%A4_miitit_ovat_ja_mit%C3%A4_niiss%C3%A4_tehd%C3%A4%C3%A4n Siis ei sillä tietenkään etteikö tässäkin saisi asioista kysyä, mutta josko tuolla olisi tullut jotain sellaista kysyttyä mitä et tullut vielä ajatelleeksikaan! :)
 
Uu pekoni-vuohenjuustopatonki, kiitos kun muistutit ;) Ja uskallan luvata ettet Híranneth ole ainoa jolla on matkassa iso kasa ruokaa (ja ainakaan kukaan ei sitä katso ihmetellen), mulle ainakin käy yleensä niin että menomatkalla kaupassa panikoin sitä että ostankohan varmasti tarpeeksi ruokaa ja sunnuntaiaamuna sitä, että mihin ihmeen mahaan saan kaiken ruokani kiskottua tai mihin kassiin se mahtuu jos on kotiinkuljetusta kestävää sorttia. Monen miitin kokemuksen kautta ehkä oppii vähän mitoittamaan ruokaostoksiaan todellisuuteen, mutta hankalaa se on edelleen, erityisesti kun miitissä tulee helposti popsittua sekä omia että muiden herkkuja :D

Mutta kuten edellä sanoivat, niin kauppaan pääsee aika todennäköisesti matkalla (ja miitin aikana), kylmätila ei ihan heti lopu kesken ja keittiö on ihan toimiva.
 
Jasdril sanoi:
Voisin myös osallistua kyllä lauantaina johonkin yhteiskokkailuihin, jos sellaiselle on intoa.

Minulle kävis kans yhteiskokkailu, kunhan saadaan joku visio siitä mitä ihmiset haluaa syödä. Mielellään tietysti sellaista joka kelpaa useammalle syöjälle. Mun ehdotus olis et tehdään alkuruoka, pääruoka ja jälkkäri, mitä ne sitten ovatkaan. Ruuan kanssa salaattia ja itse tehtyä leipää. Meitä tekijöitä on luultavasti niin paljon et tollanen menee ihan heittämällä.
 
Jos herkkuja tuntuu jäävän kovasti ylitse, niin Halti kyllä auttaa niiden tuhoamisessa. Yleensä riittää se, että jättää jotain nimeämätöntä pöydälle.
 
Minä olisin vähän sillä kannalla, että tässä miitissä voisi kokeilla vähän kiinteämmän ohjelman sopimista ja suunnittelua etukäteen täällä foorumilla ehdotellen ja keskustellen.

Itsekin ehdottaisin saman tien sellaista potentiaalista ohjelmaa, missä mahdollisimman moni pyrkii tuomaan miittiin yksi tai kaksi lempikirjaansa (jotku sellaiset mitä arvelee, ettei ihan kaikki ole välttämäti lukenut) ja sitten paikan päällä joku hetki käytettäisiin siihen että kaikki halukkaat lukisivat ääneen tavalla tai toisella hyvän kohdan kirjastaan.
Lopuksi vaikka äänestettäisiin voittaja kirjavalinnan ja esiintymistaidon perusteella.
 
Kiitos ruokaneuvojille, enköhän mä nyt osaa vähän paremmin suunnitella syömiseni. Taidan tosiaan kotona jo panostaa eväisiin, niin ettei tule sitten silmäiltyä muiden ruokia sillä silmällä. :D Kylmätilaakin kuulostaa olevan riittävästi, ja hyvä että kauppaankin pääsee jos ruoka loppuu. Hyvä tietää, etten ole ainut jolla on vaikeuksia ottaa realistiset määrät mukaan. Olin jo tuota "mitä miitissä tehdään"-topiikkia silmäillyt aiemmin, eli eipä mitään uutta siellä.
 
Saladinin ehdotus on ihan hyvä. Saahan miiteissä ohjelmaa olla jos ihmisiä kiinnostaa järkätä ja osallistua! Tuon ohjelman vahva puoli on se että se toimii vaikka olisi vain muutama osallistuja (tosin voittajan äänestys ei pienellä porukalla ihan toimi, mutta kirjaesittelyt yleensä kuulostaa hyvältä).
Jälleen kerran en itse lupaa mitään, mutta jos nyt miittiin asti pääsen ja inspiraatio iskee niin miksipä en saattaisi esitellä jotakin minulle tärkeää opusta. En kuitenkaan halua ottaa asiasta stressiä vaan tulen jos tulen ja kirja on mukana jos sattuu olemaan.
 
Saladinin ideahan on helppo toteuttaa: yksi tuo TSH:n ja luetaan sitä vuorotellen.

Ei vaan... minun lempikirjani on todennäköisesti kotona Jyväskylässä, kun taas miittiin tulen vanhempieni luota, enkä viitsisi ottaa kyseistä kirjaa joululomalle mukaan. Koska minun pitää raahata mukanani kirjoja muutenkin, ylimääräinen painolasti ei innosta. Eräs toinen suosikkini on kyllä kotopuolessa, mutta koska sain ala-asteella joskus opettajalta kritiikkiä ääneenlukemisestani (joo, ala-asteaikaisiin traumoihin vetoaminen on aina yhtä hyvä perustelu :p), sen lukeminen ääneen varmaan hermostuttaisi aika paljon.

Kertoisiko järjestävä osapuoli tuosta juhlaillallisesta lisää?
 
No hui, ei järjestävä osapuoli oikein itsekään ole ihan varma mitä siinä tapahtuu. [22]

Mutta kun asiaa nyt kuitenkin ON sentään jo vähän mietitty ja suunniteltu, niin oma rakas P(eter)J(acksoni)mme Shetai ehdotteli seuraavalaista menua, jonka nautiskelu aloitettaisiin perjantaina klo 19-20 paikkeilla, miitti-infon jälkeen. Mutta menu voi muuttua vielä paljonkin, mitään kiveenhakattua tämä ei ole!

Alkuruoka:
-sipuli-, vuohejuusto-bataatti/tomaatti- tai porkkanasose-appelsiinikeitto
-vihersalaatti
-peruna- tai pastapohjainen salaatti
-lisäksi voisi olla silliä, oliiveja, sieniä ym. naposteltavia pikkuruokia
-patonkia, varrasleipää ja levitteet

-ohjelmaa-

Pääruoka:
-kasvigratiini tai muu vastaava uunikasvisruoka
-joulukinkku tai jokin muu liharuoka

-lisää ohjelmaa-

Jälkiruoka:
-Juustokakkua á la Jasdril
-keksejä, torttuja, leivoksia, mitä nyt keksitäänkään
-teetä ja kahvia


Samaan syssyyn voinen huomauttaa, että on entistäkin tärkeämpää, että miitti-ilmokaavakkeeseen merkkaa ruoka-aineallergiansa ja ruokavalionsa, niin niitä voidaan jopa ottaa huomioonkin. :) Jos et laittanut ja kuitenkin olet ilmoittautunut, pommita vaikka minua yksärillä! :)
 
Halti ja vaihtari meidän kyydissä. Yksi mahtuu vielä.
 
Ylös