Puutarha ja viherkasvit

Laitoin hieman "puutarhaamme", eli muutamien neliöiden takapihaa jälleen kevät/kesäkuntoon. Kukkasipulisekoitus on nyt istutettu penkkiin ja ruusupensaat siistitty talven jäljiltä. Saapa vain nähdä, lähtevätkö ruusut enää kukkimaan, olivat hieman kärsineen näköisiä. Jänikset ovat herkutelleet varsilla ja nupuilla. Norjanangervo oli sentään entisellään ja puski jo vihreää. Jouluna ostettu sypressikin löysi paikkansa kukkapenkistä.

Nyt pitäisi vielä huolehtia nurmikko kuntoon ja miettiä, laitanko kärhöä kasvamaan seinänvierustalle. Piti se jo viime keväänä tehdä. Niin ja persilja, ruohosipuli, basilika, rosmariini ja oregano odottavat vielä multaa, se kun loppui äsken kesken. Seinäamppelin taidan ostaa vasta lähempänä kesäkuuta.

Tekisi mieli kehitellä jonkinlainen kivi- tai laattapolku portailta pihan reunalle, mutta ehkäpä se olisi vähän turhaa. Emme oikeastaan kulje takapihan kautta minnekään.
 
Tuo kouliminen vaikuttaa liian monimutkikkaalta. Harventaminen vielä onnistuu, mutten varmasti ala enää istuttamaan niitä uudestaan. Ehkä laitan vain vähän multaa lisää päälle keväämmällä ja vien ne ulos.

Thali sanoi:
Jänikset ovat herkutelleet varsilla ja nupuilla.

Ai, itse Tappajänis käynyt osakunnan pikkujouluista tullessaan popsimassa nuppuja ja varsia? :grin:
 
Voi kuinka olisin kade jos osaisin! :grin: Tahdon kanssa jo päästä laittamaan tuota parevekkeen kokoista yhden kukkapenkin "pihaa" kevätkuntoon, mutta siellä on vielä iso lumikasa heti aidan takana... *huokaus ja kaipuu*

Kouliminen kieltämättä on ihan järkyttävää näperrystä. Koulin eilen sitruunamelissat ja vaikken edes jaksanut ihan jokaista erikseen laittaa niin sain silti pari tuntia kulumaan eikä sitä uskois siitä määrästä mikä niitä on.. muutama ruukullinen. Mutta se on ihanaa sitten kun näkee kuinka ne kavavat isoiksi ja tuuheiksi kun juuristolla on paljon tilaa.

Kannattaa vohis nyppiä sieltä seasta ihan kehnot pois ja jos ne on semmosena "laattana" niin murrat varovasti paloja siitä ja istutat ne omiin purkkeihinsa. Vai miten si viimevuonna selvisit? Oon itse kanssa käyttänyt tota "lyön vähän lisää multaa päälle ja laitan koko homman vaan syvempään astiaan johon oon laittanut alle multaa" jos kylvös on ollut tosi harva. Kyllä se kotikäytössä riittää ellei ole hakemassa hyötysuhteen maksimia :grin:
 
Minua on aina ketuttanut puutarhanhoito. Ainaista haravoimista ja rikkaruohojen kitkemistä. Olen vakavissani suunnitellut vielä jonakin päivänä tekeväni sellaisen puutarhan/takapihan, jossa

-ei kasva ainuttakaan lehtipuuta tai muita lehtiään varistavia kasveja, vaan esim. tuijia, mäntyjä ja kuusia (hyvästi haravointi! :yuck: )

-ei ole mitään esteitä ruohonleikkuulle, joka riittääkin ainoaksi hoitokeinoksi

-seinän- ja aidanvierustat ja muut paikat, joihin ruohonleikkurilla ei pääse, on myrkytetty tai laatoitettu kivillä, soralla yms. rikkaruohoja vastaan niin perusteellisesti, ettei sieltä pukkaa näkyviin ruohonkorttakaan sataan vuoteen :twisted:

-kaikilla kasveilla on maan alle kaivettu kastelujärjestelmä, jolla ohjataan esim. rännistä valuva sadevesi sinne minne sitä tarvitaan; tuijarivistöjen välissä on soraa tai haketta, ettei ruoho kasva siellä

-nurmikkoalueet on rajattu sileillä kivillä geometrisiin muotoihin, jotta ruohonleikkuu sujuisi ongelmitta; reuna-alueet on rakennettu siten, että ruohonleikkurin pyörä kulkee reunuskiven päällä, jolloin sillä saa leikattua kaiken ruohon, eikä reunusten viereen jää ärsyttäviä pitkän ruohon kaistaleita

-mahdollisesti ruohonleikkuun hoitaa "sähkölammas", joka tulee ulos kopistaan, kun ruohon pituutta mittaava anturi ilmoittaa ruohon kasvaneen liikaa, ja palaa sitten takaisin ja kiinnittää itsensä latauspistokkeeseen.


Mitäs pidätte "Lopullinen ratkaisu" -puutarhamallistani? :D
 
Helppohoitoisuus voisi olla pohtimisen arvoista puutarhanhoidossa, ellei sitten ole todellinen viherpeukalo. Voisin suositella mahdollisimman luonnonmukaista puutarhaa, käyttäkää mieluiten Suomen luonnossa viihtyviä kasveja. Kauniita sieltäkin löytyy. Perustaminen voi olla työlästä (etenkin materiaalin hankita), mutta niinhän on tavallisenkin puutarhan, mutta jatkossa hoito helpottuu oleellisesti tavanomaiseen verrattuna.
Esim. niittäminen on varteenotettava vaihtoehto nurmikon leikkuulle (siinä kuluu vielä polttoaineitakin), niitto pari kertaa kesässä riittää hyvin. Tietysti eri asia, jos pidätte ruohonleikkurilla jyrryttelystä ja tarvitsette tasaista pelinurmea.

Jos itselläni olisi puutarha, jota hoitaa, pyrkisin mahdollisimman paljon tuohon helppohoitoisuuteen ja luonnonmukaisuuteen. Pakko vielä vinkata tässä yhteydessä Pentti Alangon puutarhakirjoihin, joista aiheesta kannattaa lukea lisää.
 
No voi sun hö. Juuri kun sain sipulit penkkiin, niin eiköhän niskaan puske jonkinlainen takatalvi. Toissapäivänä oli vielä 15 astetta lämmintä, nyt 0,5 astetta. Kunhan eivät sipulit nyt täysin palellu. :|
 
Lehtokuusama sanoi:
Helppohoitoisuus voisi olla pohtimisen arvoista puutarhanhoidossa, ellei sitten ole todellinen viherpeukalo. Voisin suositella mahdollisimman luonnonmukaista puutarhaa, käyttäkää mieluiten Suomen luonnossa viihtyviä kasveja. Kauniita sieltäkin löytyy. Perustaminen voi olla työlästä (etenkin materiaalin hankita), mutta niinhän on tavallisenkin puutarhan, mutta jatkossa hoito helpottuu oleellisesti tavanomaiseen verrattuna.
Esim. niittäminen on varteenotettava vaihtoehto nurmikon leikkuulle (siinä kuluu vielä polttoaineitakin), niitto pari kertaa kesässä riittää hyvin. Tietysti eri asia, jos pidätte ruohonleikkurilla jyrryttelystä ja tarvitsette tasaista pelinurmea.

Jos itselläni olisi puutarha, jota hoitaa, pyrkisin mahdollisimman paljon tuohon helppohoitoisuuteen ja luonnonmukaisuuteen.

Minä olen tuohon jo päässyt :D

Ruohonleikkuri on kokonaan pannassa, jos jotakin tarvii sillointällöin lyhentää, niin viikate on siihen sopiva. Lehtiä harvaoidaan silloinkun siltä tuntuu. Rikkaruohoista ei oteta painetta. Ne kukat kasvaa jotka viihtyvät, ja jos eivät kasva niin, ei sitten. Jne...

Ja täytyy sanoa, että olen erittäin tyytyväinen.
 
Onko joku muuten yrittänyt kasvattaa sokerimaissia? Tai yleensä jotain maissia? Itselläni ei ole harmainta aavistusta, miten ihmeessä sitä pitäisi kasvattaa, mutta olen nyt iskenyt neljä siementä kukkapurkkiin ja ovat kasvaneet 15 cm yhdessä viikossa. Mutta, miten niiden kanssa sitten kuuluisi menetellä? Kun ei ole mitään tietoa... :roll:
 
Haa, kyllä se on aina yhtä hieno kun mullan alta tulee esiin jotain vihreää. Lauantaina kylvin ja jo nyt millin kokoinen vihreä läiskä on nähätävissä! :) Sen sijaan ulkona olevat kylvöt saattavat paleltua. Mutta ainahan ne voi kylvää uudelleen...
 
Viitaten edelliseen viestiini: aluksi näytti siltä, että tämän kevään istutukseni lähtivät erinomaisesti kasvuun. Sitten tapahtui jotain; puolet versoista kuihtui. Taisin kastella niitä liikaa :(. Tänään Vohis kävi puutarhaliikkeessä ja ostin nipun valmiiksi kasvatettuja samettikukkia ja astereita. Nyt takapihalla kukkii :). Toivottavasti ensi vuonna istutukset onnistuvat paremmin. Lehtisalaatti ja yrtitkin ovat lähteneet aika kituliaasti kasvamaan, mutta toivotaan, että jo kesäkuun lopulla saan niistä makua keittoon.

Vohiksella meinasi mennä taju puutarhaliikkeessä. Ei ainoastaan kaikista tuoksuista, vaan kun ajattelin mitä kaikkea pienelle takapihalle voisin laittaa kasvamaan. Lopulta sain hillittyä itseni ja ostin kukkia vain 20 eurolla. Onko se paljon vai vähän rahaa? Ainakin siemenpussit maksavat yleensä vain 50 senttiä kappaleelta. :roll:
 
Hoo, tällainenkin aihe täällä :) Yksi puutarha-alan ammattilainen lisää ilmoittautuu... Tai no tuleva ammattilainen.

Koulu alkoi viime syksynä, monimuoto-opiskeluna ja aika intensiivisenä sellaisena. Tänään perustimme aarin verran nurmikkoa. Aivan hullun hommaa, etenkin kun kouluun jaksoi vääntäytyä vain kaksi ihmistä minun lisäkseni! Siinä sitä oli sitten useampi neliö per nenä jyrsittävää, harattavaa, kitkettävää, kylvettävää, kalkittavaa, lannoitettavaa, jyrättävää janiinedelleen. Nyt on sitten pää ja kädet palaneet auringossa olon seurauksena, mutta hyvä mieli tulee viimeistään parin viikon päästä kunhan nurmi alkaa orastaa.

Kotona tomaatit kasvaa ja vahvistuu, ensimmäiset aloittavat kukintansa parin päivän sisällä. Odotan jo innolla pölytyssudin kanssa! ;) Koulun alkamisen jälkeen on nuita viherkasvejakin siunaantunut aikamoisesti - tein juuri vähän vajaan 8 viikon harjoittelun paikallisessa kukkakaupassa, ja kun ostoksille pääsee tukkuhinnoin... You know :roll: Kukkakauppaharjoittelun ajan meillä oli myös kotona joka päivä vähintään yksi kaunis kimppu leikkokukkia, olo oli kuin saippuasarjassa. Ihania kukkia! Iiih :)

Perustin myös alan yrityksen tässä viikko sitten ja ensimmäinen työkeikka (aka. hääpaikan koristelu+morsiuskimpun sidonta) odottavat minua nyt perjantai-aamuna. Hiukka jännittää, mutta eiköhän tämä tästä. Kukkakauppias minusta tulee, se alkaa olla jo päivänselvää.
 
Carangil sanoi:
Tänään perustimme aarin verran nurmikkoa.

Et viittis tulla tänne Turkuun auttamaan vanhaa kaveria? :grin: Meillä kun viime kesänä jäi ruohonleikkuu täydellisesti väliin (ei ollut rahaa/aikaa/energiaa ostaa leikkuria), joten ruohikko villiintyi ja lopulta sitten osittain kuoli (tukehtui?) pitkien apilanvarsien alle. Nyt takapihalla on sellaista söpöä laikukasta nurmikkoa; nätisti vihertää, tai sitten ei.

Ärsyttää vain olla näin heikko käsivoimiltaan. Sain just leikattua trimmerillä nurmikon ja kylvettyä uutta niihin kuolleisiin kohtiin. Oikea käsi toimii jotenkuten, mutta vasen, joka piteli trimmeriä, tärisee hassusti vieläkin.

Huoh. Kun saisikin tasaisen nurmikon vielä tämän kesän aikana, niin sitten takapiha olisi jotenkuten sellainen kuten haluankin. Vaikka tuon "aidan" voisi kyllä vaihtaa vähän tukevamman näköiseksi.
 
Viherkasvit on kyllä kivoja, niin sisällä että ulkona. Itse olen vähän haaveilija/suunnittelija, en varmaan koskaan saa ajatuksia teoiksi..

Sisäkasveista etenkin bonsai on kiinnostanut pitkään. Epäilen vaan etten osaa sitä oikein hoitaa, ja tapan sen hyvinkin pian. Itse puu on niin kaunis että kovasti haluaisin moisen joskus hommata. Kukaan täällä satu tuntemaan bonsain hoitoa paremmin?

Kesällä meillä puutarhassa on herneitä, porkkanoita, sipulia ja ainaista ruohosipulia. Ensi kesänä on kesätyöt kurkkutarhassa, saa nähdä kiinnostaako mikään vihreä sen jälkeen..

Minkä näköisiä ovat appelsiinipuut? En ole kait koskaan moista nähnyt..
 
Viime syksynä pistin omenapuun ympärille tulppaaneja ja nyt ne kukkivat aivan mahtavasti. Muuten en ole tehnyt puutarhan eteen erityisemmin mitään. Ruukkuihin olen laittanut kaikenlaista. Viime vuodelta tuli hyviä kokemuksia herneistä ruukuissa, joten testaan sitä tänäkin vuonna.
Uskomatonta, mutta totta! Paprikani on tehnyt pienen paprikan! Wau! Paprikan ostin viime kesänä taimena torilta ja kesän jälkeen nostin sen talveksi tuohon valoisalle paikalle keittiönikkunalle. Vähän hienoa!
Miulla on niin hyvä säkä, ettei minun tarvitse ajaa nurmikkoa ollenkaan vaikka omakotitalossa asunkin. Naapurilla on päältä ajettava masiina ja hän ajaa aina samalla minunkin nurmikkoni. Kiva ihminen.
 
Minä nyt en voi väittää olevani mikään viherpeukalo. Ainoat kasvit jotka huoneessani säilyvät elossa ovat kaktukset. En ikinä muista kastella kukkia, joten minulle ei muuta suostuta hankkimaankaan kuin kaktuksia. Rahapuuta yritän kasvattaa, tosin se näyttää aina välillä aika nuutuneelta.
Joskus pienempänä minulla oli mökillä ihan oma kukkapenkki, mitä sitten kastelin päivät pitkät. Yritän kyllä nykyisinkin kesällä ainakin kerran kitkeä sieltä kaikki rikkaruohot ja harventaa sieltä turhaa kamaa pois, mutta jotenkin se ei enää vaan ole yhtä kivaa kuin viisivuotiaana.
Olisihan se tietysti kiva jos joskus tulevaisuudessa omistaisin omakotitalon ja sen pihalla ihanan puutarhan (sellainen ihana sokkelo missä on kauhea määrä eri kukkia ja pensaita) mutta taitaapa jäädä haaveeksi tuokin.
 
Voi vohobitti.. ehkä ne oli yhä liian tiheässä ja liian pienessä multatilassa. Koulinta kannattaa opetella. Pääsee puolet vähemmällä määrällä siemeniä kun jokainen pikku taimenalku on mahdollinen upea selviytyjä. Harmillista kun noin tapahtuu. Itsekin laiskuuteni jälkeen joskus huomaan että ne vielä koulimatta jääneet nuutuu ja kuolee.

Kylvin sitten lopulta, olen jälleen ollut vähän laiska, herneet parvekelaatikkoihin.. saa nähdä tuottavatko satoa noissa purkeissa, mutta parempaakaan tilaa ei ole. Kokeilun arvoinen asia. Vielä on mietinnässä laitanko tukikepit vai annanko roikkua miten tykkäävät. Tukikepeillä tosin saisi vähän näkösuojaa lisää aikaiseksi.

Tervetuloa puutarhureiden astetta oudompaan joukkoon Garangil :grin:
Itsekin olen valmistunut mutta ihan pitkällä kaavalla ja tiedän tosiaan miltä tuntuu tehdä nurmikkoa :D Suojakerroin 40 ja aurinkohattu on ihan korvaamattomat elementit varsinkin jos peltotöihin teidät laittavat.

Nessa: Bonsaista kannattaa lukea netistä. Löytyy varmasti tietoa kun vähän jaksaa hakea. Sen hoito riippuu kuitenkin niin paljon siitä Mikä se kasvi on josta bonsaita haaveilet. Appelsiinipuut on pieniä ja kiiltävälehtisiä ainakin siemenestä kasvatettaessa. Kannattaa kokeilla. Jos sen saa menestymään niin siitä saa todella nätin viherkasvin. Hedelmiä on kuulemma turha odottaa ainakaan kymmeneen vuoteen.

Nyt menen viltille murusen ja koiran kanssa lököämään 8) Ah! Kesä!
 
Jee, kannoin viikonloppuna kukkaruukut ulos ja tänään pudottelin niihin jälleen persiljan, ruohosipulin, lehtisalaatin ja tillin siemeniä. Kukkia en tänä vuonna ole esikasvattanut, ne kun eivät oikein vuosi sitten onnistuneet, vaan loppukuusta ajattelin mennä puutarhakauppaan ja ostaa sieltä kukkia vielä pariin ruukkuun.

Ja sitten leivoin yrttituorejuustolla täytettyjä juustosarvia. :p
 
Nyt on taas leijonankitoja laitettu esikasvamaan oikein kahden esikasvatusastian voimin, ja äsken sain käännettyä kukkamaatakin kasvimaalle. Vielä pitäisi tehdä pari lisää, ja hiki sen kun vain lentää (jes hauis kasvaa jes). Tänä vuonna voisin skarpata niiden hajuherneiden kanssa, viime vuonna kukinnan kanssa oli vähän niin ja näin.

Oi että miten ihanaa on, että ei tartte enää palella ulkona...
 
Hei tarvitsisin nyt tunnistusapua Konnun viherpiipertäjäjoukolta. :)

Murtuneena molempien murattieni itsemurhista* marssin naapurissa avattuun Plantageniin (joo, olen pahis niin) ja kaappasin kainaaloon neljän viherkasvin halpispaketin. Niistä kolme olen jo onnistuneesti tunnistanut ja aloittanut lajinmukaisen mielistelyn (sulkasaniainen, unelma ja hienohelma) mutta neljäs on vielä täysi arvoitus. Koska sen alalehdet ovat nyt alkaneet oirehtia (kuten kuvasta näkyy), pitäisi tunnistus saada tehtyä että voisin päätellä mitä se saa liian vähän tai paljon.


(*Pienemmän ymmärrän, sen multa oli epäilemättä täynnä jotain kalkkijämiä tämän talon onnettomasta vedestä, mutta isomman kuolema oli kova isku. Se levitteli itseään metritolkulla tyytyväisenä pitkin katonrajaa kunnes yhtäkkiä juuristo lakkasi toimimasta. Mitkään mullanvaihdot, leikkaukset tai tekohengitykset eivät auttaneet. Fiilis on sama kuin joku olisi leikannut hiukseni pois. Tai no ei nyt ihan.)
 
Mä oon ihan innoissani, kun saan kohta parvekkeen. Mun kukankasvatusmahdollisuudet kasvaa ihan uusiin ulottuvuuksiin. Olen jo tilannut Korpikankaalta kolmenlaisia eri siemeniä, mm. kanariankärheä, josta pitäisi kasvaa kiva keltakukkainen köynnös. Myöskin sinisiä kellomaisia kukkia ja silkkiunikoita on luvassa. On varmasti ihanaa istuksia iltaa kukkien keskellä sitten joskus kesällä!

Ja Nerwen, puutarha.netissä on ihan hyviä hoito-ohjeita. Mun mielestä ananakset (onko se ananas?) kyllä tekee tuollaista alalehtien tappamista usein.Mutta en ole mikään kasvien tuntija.
 
Ylös